تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

کابینه ای از جنس «بیم و امید»/ به قلم سجاد شفیعی

  • کد خبر : 99212
  • 19 مرداد 1396 - 7:37

  سجاد شفیعی/ میرملاس: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شرایط موجود در کشور ، منطقه و جهان و همچنین خیز بلند اصولگرایان برای بازگشت مجدد به قوه مجریه ، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود و شاید تا چند روز منتهی به انتخابات ، امکان پیش بینی پیروزی برای دو کاندیدای اصلی کارزار […]

 

سجاد شفیعی/ میرملاس: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شرایط موجود در کشور ، منطقه و جهان و همچنین خیز بلند اصولگرایان برای بازگشت مجدد به قوه مجریه ، از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بود و شاید تا چند روز منتهی به انتخابات ، امکان پیش بینی پیروزی برای دو کاندیدای اصلی کارزار ، دکتر حسن روحانی و حجت الاسلام سید  ابراهیم رییسی ، میسر نبود . این اتفاق موجب شد تا پیروزی دوباره رییس جمهور دولت تدبیر و امید با رای ۲۴ میلیونی ملت ، حلاوتی دو چندان پیدا کرده  و امید ها را در اردوگاه حامیان دکتر حسن روحانی برای بهبود شرایط مضاعف کند .

پس از پایان انتخابات ، گمانه زنی ها در خصوص ترکیب کابینه ی دوازدهم آغاز شد و از همان ابتدا و با توجه به همسویی مجلس شورای اسلامی با دولت ، اینگونه به نظر می رسید که تغییرات زیادی در ترکیب هیات وزیران صورت خواهد گرفت تا دکتر روحانی بتواند با قدرت بیشتری نسبت به دولت یازدهم ، زمام امور را در دست گرفته  و در دوره ی چهار ساله ی دوم شرایط بهتری را برای کشور رقم بزند .

با گذشت زمان و نزدیک شدن گمانه زنی ها به ترکیب نهایی کابینه دوازدهم ، مشخص شد که دکتر روحانی در خصوص برخی وزرا که در دولت اول تدبیر و امید عملکرد مناسب و متناسبی نداشته و اعتراضات زیادی را متوجه دولت یازدهم کرده بودند ، ارفاق کرده و امکان معرفی مجددشان به مجلس برای رای اعتماد دوباره وجود دارد . این موضوع اعتراضات زیادی را به همراه داشت و حامیان رییس جمهور منتخب ، چه اصلاح طلبان و چه اصولگرایان میانه رو ، همگی به نوعی نسبت به این مساله واکنش نشان داده و اعتراض خود را اعلام کردند .

علاوه بر این ، موضوع معرفی چهره های جدید به عنوان وزیر پیشنهادی در چند وزارتخانه ی حساس نیز مزید بر علت شد تا دامنه ی این اعتراضات بیشتر شده و حساسیت در خصوص ترکیب نهایی که بر طبق دوره ی اول ریاست جمهوری دکتر روحانی ، انتظار می رفت در روز تحلیف ، به مجلس معرفی شود بالاتر برود .

به هر روی ، لیست وزرای پیشنهادی دکتر روحانی برای تشکیل کابینه دوازدهم ، با سه روز تاخیر نسبت به دوره ی قبل ، معرفی و ترکیب هجده نفره ی وزیران کابینه ، بجز وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ، بر همه ی موافقان و مخالفان نمایان گشت . نکته ی بارز این لیست تغییر ۵۰ درصدی هیات دولت بود که در وزارتخانه های آموزش و پرورش ، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، دادگستری ، نیرو ، اقتصاد و امور دارایی ، دفاع ، صنعت معدن و تجارت ،  فرهنگ و ارشاد اسلامی و به احتمال زیاد علوم ، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است . در خصوص این بخش از لیست باید به نکاتی چند اشاره شود :

۱ – در خصوص وزارتخانه های نیرو ، اقتصاد و امور دارایی ، دفاع و صنعت،معدن و تجارت با نگاهی به کارنامه ی  وزاری پیشنهادی می توان اینگونه برداشت کرد که این افراد توانایی آن را دارند در راستای اهداف دولت گام برداشته و چرخ های تدبیر و امید را با سرعت بیشتری نسبت به گذشته به حرکت در آورند .

۲ – در خصوص وزارتخانه های آموزش و پرورش ، ارتباطات و فناوری اطلاعات ، دادگستری ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و البته علوم ، تحقیقات و فناوری که بیشتر بر موضوعات حساس آموزش و فرهنگ اتکاء دارند ، افکار عمومی جامعه ، متخصصین این حوزه ها و البته حامیان دولت با توجه به سابقه ی بعضاً تاریک برخی از چهره ها و همچنین عدم توانایی مدیریتی افراد معرفی شده در سوابق گذشته ، نظر مساعدی نسبت به وزرای پیشنهادی نداشته  و به نظر می رسد که رییس جمهور منتخب در این خصوص یا گزینه های بهتر را نادیده گرفته و یا بنا بر معادلات پشت پرده سعی دارد سایر بخش های قدرت را نیز راضی نگه دارد .

اما در خصوص ۵۰ درصد دوم لیست پیشنهادی که خوشبختانه و بجز در یک مورد ، رییس جمهور توانسته یاران قدرتمند خود را حفظ کرده و آنان را برای ادامه ی راه متقاعد سازد ، نیز باید به چند نکته اشاره کرد :

۱ – حضور دوباره ی دکتر محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه نشان از عملکرد خوب دولت در موضوع سیاست خارجی در دوره ی قبل و به خصوص موضوع توافقنامه ی هسته ای داشته و به نظر می رسد که دکتر روحانی توانسته سایر لایه های قدرت را برای ادامه ی این راه متقاعد سازد تا دکتر ظریف که در چهار ساله ی اول بیشترین توان و وقت خود و وزارتخانه اش را صرف حل مناقشه و پرونده ی هسته ای کرد ، بتواند از فرصت چهارساله ی دوم برای برقراری ارتباط بهتر با برخی کشور های منطقه و جهان در راستای اهداف نظام بهره برداری کند .

۲ – با توجه به عملکرد درخشان دولت در خصوص اجرای طرح تحول سلامت و حل بسیاری از مشکلات حوزه ی درمان ، حضور دوباره ی دکتر قاضی زاده هاشمی می تواند شرایط را برای اجرای هر چه بهتر این طرح فراهم آورده و افکار عمومی جامعه را نسبت به این بخش از وظایف دولت راضی و خوشنود نگه دارد .

۳ – بی شک یکی از موفق ترین وزارتخانه های دولت یازدهم ، وزارت نفت بود که توانست به خوبی از اثرات برجام بهره برداری کرده و در شرایط پسا تحریم با بالاتر بردن تولید نفت و عقد قراردادهای مفید ، موضوع نفت و مشتقات آن را به یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید تبدیل کند و حضور دوباره ی مهندس بیژن نامدار زنگنه در این وزارتخانه با تکیه بر عملکرد مثبتی که از سالها سابقه و حضور وی در این حوزه و اشرافش بر موضوعات مبتلا به این حوزه نشات می گیرد ، در دولت آینده نیز موثر و مفید خواهد بود و می تواند در مجامع جهانی از جمله اوپک پاسخگوی نیازهای کشور باشد .

۴ – نکته ی سوال برانگیز و قابل تامل این بخش از لیست پیشنهادی ، در خصوص معرفی دوباره ی عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان وزیر کشور است که انتظار می رفت رییس جمهور از توانمندی های وی در سایر بخش ها بهره گرفته و سکان هدایت این وزارتخانه ی حساس و تاثیر گذار در فضای سیاسی کشور را به فرد دیگری واگذار کند تا التهابات مربوط به سیاست داخلی کشور و موضوع انتخابات ، احزاب ، استانداران و … فروکش کرده و نگرانی های موجود در این خصوص مرتفع گردد ، چراکه بی شک فضای باز سیاسی و امکان نقش آفرینی بیشتر احزاب در شرایط کنونی کشور نوشداروییست که می تواند قبل از مرگ سهراب ، بسیاری از زخم های داخلی را مرهم باشد .

۵ – موضوع دیگری که در خصوص لیست وزرای پیشنهادی و البته ترکیب کلی هیات دولت باید به آن اشاره کرد عدم حضور بانوان در سمت های وزارتی و حساس دولتی است که می تواند در آینده ، سوالات زیادی را متوجه عملکرد دولت دوازدهم کرده و تبدیل به یک پاشنه ی آشیل شود .

با تمام این اوصاف باید کابینه ی جدید را کابینه ی بیم و امید دانست و منتظر ماند و دید که آیا عملکرد وزرای پیشنهادی بر وزارتخانه های تحت امرشان ، به شرط عبور از سد رای اعتماد نمایندگان مجلس ، می تواند پاسخگویی نیازهای کشور و حامیان دولت باشد یا خیر ؟

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=99212

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. اصلاح طلبا بدجوری بازی خوردید!!!!! نوش جونتون…. روحانی با بهره گیری از داستان حصر حسابی سرکارتون گذاشت و بهره انتخاباتی خودش رو از اون برد و حالا هم میشه گفت اصلاح طلبا سهم در خورتوجهی رو در کابینه ندارند و کیسه گشادی رو که دوخته بودند رو با تودهنی که روحانی بهشون زد دارند جمع می کنند… خوبه، خیلی خوبه؛ نه دولت روحانی، بلکه رودست خوردن و سرکار بودن اصلاحاتیا…………..

  2. همش بیم ه نه امید خودتو نگران نکن و تحلیل نکن

  3. رئیس جمهور روحانی وعدهایش را فراموش کرد در باره وزیر کشور ایشان سهم اقای لاریجانی است ومهم کارمدی نیست مهم باج خواهی بود که روحانی هم در باج دادن کم کاری نکرد

  4. خیلی متاسفم که روحانی همه ما مردم رو به بازی گرفت، من دیگه در انتخابات و رای دادن به این افراد …………..رو تکرار نمیکنم

  5. این رو بهش میگن دور زدن هوادار(ملت ۲۴میلیونی) یا به نوعی تصمیم گیری دوستانه در پشت درهای بسته . انتظارات خیلی بیشتر از این بود که آقای روحانی بخواد در کابینه یکی دو گزینه رو بیاره و عملا نشون بده تصمیم قبلا گرفته شده. آقای روحانی نشون داد بازهم برسر موضع اصول گرایی خودش مونده و ظاهر اصلاح طلبی برای جلب مشارکت بود. من فکر نمیکنم امیدی باشه بیشتر بیم وجود داره/

  6. چطور بیم ونا امید ی وجود نداشته باشد که یک عده ای خاص واز ما بهتران سا لیان متمادی در یک مسند حضور وظهور داشته باشند وکسی نگوید بالای چشمتان ابرور آنهم با تفکر افراطی مآبانه وخیال میکنند وباور دارند که از آسمان هفتم فرود پیدا کرده والعیاذ با الله با وحنی منزل سر وکار دارند ومدیر کل آن سازمان نیز از خود اراده ای ندارد ودر انتصابات گوش به فرمان حراست مطبوع می باشد نمونه مثال زدنی آن در بین مجموع مدیریت استان حراست ۱۲ ساله…………………. است که با این تفکر ومنش تا به حال بر کنار نشده است پس دومکراسی وتحول وتغییر پشت چه کسانی خود را مخفی وپنهان کرده است مسوولین بیایند برای یک بار هم شده مردم را امیدوار کنند وپرده نا امیدی ومنیت وخود رای بودن و در خفا تصمیم گرفتن کنار بزند تا مردم ولی نعمتان انقلاب خیا لشان آرام وراحت باشد.

  7. ضربه ای که روحانی به …….. به نظام نزده دلسرد کردن مردم .با شعاراصلاح طلبی وارد وعملا ۲۴ میلیون را ناامید کردن.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.