تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

ماموریت برای ترمیم زخمی باز و کهنه/ به قلم «عبدالله مومنی»

  • کد خبر : 99222
  • 19 مرداد 1396 - 8:30

  عبدالله مومنی/ میرملاس: تشکیل کارگروه ویژه رفع حصر در مجموعه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در شرایطی که با معرفی کابینه دوم روحانی و آغاز به کار شورای شهر پنجم اصلاح‌طلبان بیش از هر زمانی در معرض آزمون وفاداری به وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی در سطح افکار عمومی مواجه هستند خبر امیدوارکننده‌ای است. فراکسیون […]

 

عبدالله مومنی/ میرملاس:

تشکیل کارگروه ویژه رفع حصر در مجموعه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در شرایطی که با معرفی کابینه دوم روحانی و آغاز به کار شورای شهر پنجم اصلاح‌طلبان بیش از هر زمانی در معرض آزمون وفاداری به وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی در سطح افکار عمومی مواجه هستند خبر امیدوارکننده‌ای است.

فراکسیون امید که دستاورد اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات اسفند ۹۴ بوده و تشکیل آن علیرغم همه محدودیت‌ها و تنگ نظری‌ها در بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان صورت گرفته با این اقدام خود در دومین سال فعالیت مجلس دهم نشان داد که اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس عمده‌ترین مسئله و چالش سیاست داخلی در کشورمان را پس از مدت ها در دستور کار جمعی خود قرار داده‌اند و دیگر پی گیری این موضوع صرفا محدود به نطق‌های پیش از دستور مقطعی نخواهد بود. هرچند شرایط نامناسب جسمی و بیماری جناب حجت الاسلام مهدی کروبی رییس اسبق مجلس شورای اسلامی در جلب توجه نمایندگان محترم مجلس به غیرممکن بودن ادامه روند کنونی موثر بوده است با این حال به نظر می‌رسد بیش از هر چیز فشار افکار عمومی و مطالبه مستمر بدنه و حامیان مردمی جریان اصلاحات از سویی و نگرانی شخصیت‌های موثر اصلاح‌طلب درخصوص نحوه قضاوت افکارعمومی نسبت به میزان پایبندی این جبهه در تلاش برای تحقق وعده‌های اعلام شده از جمله رفع حصر از سوی دیگر، در تشکیل چنین کمیته‌ای مدنظر بوده است.

همچنانکه گفته شد اهمیت تشکیل این کمیته در این است که برای اولین بار اقدامی سازماندهی شده در ساختار حاکمیت در راستای تحقق مطالبه چند ساله بخش‌های وسیعی از مردم به انجام می‌رسد. اما در مورد اینکه اکنون پس از تشکیل این کمیته چه راهکارهایی پیش روی اعضای آن است باید گفت مهمترین موضوع در خصوص پدیده حصر توجه به این نکته است که این مساله اولا به یک معضل و یا به تعبیر بهتر زخم باز بدل شده است که تعیین تکلیف آن به هر شکل نسبت به تداوم وضعیت موجود با توجه به منافع ملی و مصلحت نظام اولویت و‌ترجیح دارد. در کنار این نکته اعضای این کمیته حتما بایستی توجه داشته باشند که با مساله‌ای سیاسی و نه صرفا حقوقی سروکار دارند و لذا ابزارهای حل این بحران نیز طبعا از جنس شیوه‌های سیاسی حل و مدیریت بحران بوده و پی گیری روندی که به قول معروف همگان در آن احساس برد کنند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این منظور شاید مهمترین دستور کار این کمیته انتقال پیام‌های ضروری میان محصوران و تصمیم گیرندگان امر است تا در شرایطی که سالها امکان هرگونه تماسی میان طرفین مقدور نبوده است ملاحظات و دیدگاه‌های طرفین به اطلاع یکدیگر برسد تا جو بدگمانی و هراس ناشی از عدم امکان پیش بینی آینده برای همگان از بین برود.

فارغ از پی گیری مذاکرات و رایزنی‌های ضروری به منظور بسترسازی و ایجاد شرایط مناسب و ایمن رفع حصر، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی راهکارهای دیگری از جمله انجام تحقیق و تفحص را نیز در پیش رو دارند.

مطابق اصل ۷۶ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. بنابراین یکی از راهکارهای مناسب شاید پی گیری موضوع از این طریق باشد تا لااقل روشن شود که توجیهات قانونی تداوم وضعیت کنونی حصر چیست و آیا همچنان این توجیهات و تصمیمات واجد اعتبارند یا خیر؟ به هر روی تشکیل کمیته پیگیری رفع حصر در قالب فراکسیون امید به عنوان اولین اقدام در ساختار حاکمیت برای پاسخ گویی به مطالبه اقشار وسیعی از مردم و دلسوزان نظام و انقلاب را باید به فال نیک گرفت و امید داشت تا از رهگذر فعالیت و موفقیت این کمیته و نیز یاری و کمک جدی و سازماندهی شده دولت دوازدهم به آن، احساس عمومی نسبت به وفاداری سیاستمداران پس از به دست گرفتن قدرت ارتقا پیدا کرده و در مجموع این معضل سیاسی و اجتماعی با سرانگشت تدبیر و تا زمان باقی است به نحوی حل و فصل شود که کشور و نظام از ثمرات‌ترمیم این زخم باز و کهنه بهره مند شوند.

منبع: روزنامه بهار/ چهارشنبه ۱۸ مرداد

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=99222

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. جناب مؤمنی! هنوز هیچ تضمینی دال بر تصمیم شما و دوستانتان دربارۀ سیاست ورزی در چارچوب قانون اساسی و جمهوری اسلامی وجود ندارد. در حالی که شما در نوع بینش و کنش سیاسی تجدید نظر نکنید و همچنان در فضای پیشا سیاست ورزی در حاکمیت مردم‌سالار دینی تنفس کنید؛ نه تنها با حل این مورد، دردی از شما دوا نخواهد شد؛ بلکه با آدرس غلط از چاله به چاه خواهید افتاد.
    تنها را عقلانی، بازنگری اساسی و صادقانه درعرصه تفکر سیاسی و به تبع آن کنش گری سیاسی در چارچوب قواعد بازی مردم‌سالاری دینی است؛ که البته از این دست قواعد، در کشورهای پیشرفته توسط احزاب وجمعیت های سیاسی رشد یافته، پذیرفته و مراعات می‌شود.

  2. ممنون از تجدید نظر شما و انتشار کامنت

  3. دقیقا متوجه شدم منوالفکر همان وکیل دادگستری اقای احمدی نمیدونم یاراحمدی یا باقرپور شربی است حاضرم قسم بخورم

  4. قسم نخور برادر! آقای کسمرادیان! بنده اصولگرا هستم؛ اون آقا که یکی به نعل و یکی به میخ و ….رقصی چنین میانۀ میدانم آرزوست!!! و اگه با قلم کپی شدۀ ایشون، از اصطلاحات و الفاظی که سروش به کار می بره؛ آشنا باشید؛ متوجه اشتباه خودتون می شید.
    موفق باشید.

  5. خانواده مومنی خوب نونشون افتاده تو روغن

  6. ببین منورالفکر هر کی هستی باش ولی با همون چند سطری که نوشتی مشخص کردی سواد و شعورت در چه حدودیه

  7. جناب یا خانم «منورالفکر!»
    به یقین باید نامی دیگر برگزید.
    زیرا نه زاویه ی نگاهت دال بر منورالفکری است نه حجم شجاعتت که در پنهان کردنِ نامت هویداست. همین کافی است.

  8. همین سینه چاکی جانفدا هایی مانند شما کافی است که انسان مفهوم شخص پرستی و در عین حال دلیل پنهان نمودن نشانی را توأمان درک کند؛ جواب بدهید دوستان! نه توهین و دشنام؛ که آزادگی و دیالوگ بیشتر برازندۀ منورالفکری دوستان است تا هواداری متعصبانه.
    در ضمن منورالفکر ترجمانی از جنس همان روشنفکری دوستان است به کنایه و طنز؛ البته بر دوستانی که سرعت انتقال و زیرکی دارند پوشیده نیست.

  9. این اقای منورالفکر توضیح بده که مردم سالاری دین چیه و اصلاحشو تعریف عملیاتی کنه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.