تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
5

تجربه‌گرایی مدیریتی همراه کادرسازی/ به قلم دکتر شهرام شرفی

  • کد خبر : 99566
  • 07 شهریور 1396 - 9:37

دکتر شهرام شرفی/ میرملاس: رویکرد دکتر روحانی که بدون آنچنان تغییراتی، کابینه دوم خود را به مجلس معرفی کرد گواه آن است که تفکر حاکم بر سیستم مدیریت کلان سیاست اجرایی کشور مبتنی بر تجربه‌گرایی مدیریتی است. دکتر روحانی به تازگی نیز گفته است که فرصت سعی و خطا نیست و این به معنی تجربه‌گرایی […]


دکتر شهرام شرفی/ میرملاس:
رویکرد دکتر روحانی که بدون آنچنان تغییراتی، کابینه دوم خود را به مجلس معرفی کرد گواه آن است که تفکر حاکم بر سیستم مدیریت کلان سیاست اجرایی کشور مبتنی بر تجربه‌گرایی مدیریتی است.
دکتر روحانی به تازگی نیز گفته است که فرصت سعی و خطا نیست و این به معنی تجربه‌گرایی مدیریتی در انتصابات است که حالا به عرصه استانداران استانها هم سرایت کرده است و آنچه از گفته‌های اخیر وزیر کشور، رحمانی‌فضلی به صراحت تفسیر می‌شود آن است که دولت اعتدال یک دولت تجربه‌گرای مدیریتی است و خود به خود این رویکرد، روی خط محافظه‌کاری اعتدالی_ تجربه‌گرایی مدیریتی حرکت می‌کند و تصمیماتش را روی این خط اتخاذ خواهد کرد.
وقتی تجربه‌گرایی مدیریتی در معرفی کابینه دوم لحاظ شده و قرار است در ترکیب چیدمانی استانداران دوره دوم دولت دکتر روحانی نیز لحاظ شود، خود به خود دایره سعی و خطا یا آزمون و خطا در حوزه‌های مدیریتی کاسته می‌شود و این از نگاه مدافعانش نوعی امتیاز مهم در حوزه انتصابات مدیریتی است.
اما از یک نکته نباید غافل شد؛ ضرورت تربیت نیرو و کادرسازی مدیریتی برای آینده؛
همراه با مجرب‌های مدیریتی بایستی از نیروهای جوان نیز استفاده کرد تا البته در یک روند علمی مدیریتی، مراحل مدیریت را پله به پله و گام به گام طی کنند و کار بیاموزند. منظور آن نیست که یک جوان به ناگهان و در یک جهش آسانسوری به مناصب عالیه مدیریتی برسد بلکه مقصود آن است که در سایه باتجربه‌ها، جوانان قرار گیرند و مهارت‌های عملی مدیریت را بیاموزند.
اگرچه این نوشتار تمرکزش روی مباحث مدیریتی و بوروکراتیک است اما در حوزه توسعه سیاسی و فعالیت احزاب نیز نبایستی از کادرسازی و تربیت نیرو غفلت کرد.
دو گانه‌ی مکمل همدیگر و مطلوب، تجربه‌گرایی/ جوان‌گرایی است که همراه هم باید باشند تا در سطوح مدیریتی مهم از تجربه استفاده شود تا آزمون و خطا به سوی صفر میل کند و هم در کنار باتجربه‌ها، جوان‌ترها در سیستم بوروکراسی و مدیریتی، بتوانند ایده‌پردازی کنند و آرام آرام در یک حرکت تدریجی و مرحله‌ای،در حوزه اجرا و عمل هم، تجربه کسب کنند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=99566

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.