تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

گام‌های دیپلماسی اقتصادی در مسیر «اقتصاد توسعه» / تحلیلی بر سفر خارجی اخیر دکتر بیرانوندی به قلم «شهرام شرفی»

  • کد خبر : 99632
  • 15 شهریور 1396 - 7:58

شهرام شرفی/ میرملاس: افزایش تعامل با بازیگران دولتی و غیردولتی محیط بین‌الملل از رویه‌های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید و قبل‌تر از آن، از اهداف دولت اصلاحات بوده است. اینکه در عصری که مدام از نگاه ارسطویی، در حال «شدن» در حوزه‌ی اقتصاد است و رقابت اقتصادی به ابزاری مهم برای قدرت ملی تبدیل […]

شهرام شرفی/ میرملاس:
افزایش تعامل با بازیگران دولتی و غیردولتی محیط بین‌الملل از رویه‌های سیاست خارجی دولت تدبیر و امید و قبل‌تر از آن، از اهداف دولت اصلاحات بوده است.
اینکه در عصری که مدام از نگاه ارسطویی، در حال «شدن» در حوزه‌ی اقتصاد است و رقابت اقتصادی به ابزاری مهم برای قدرت ملی تبدیل شده است روشن است که مناطق کمترتوسعه‌یافته‌تری همچون استان لرستان نیز در این مسیر نباید از قافله‌ی دیپلماسی اقتصادی عقب بمانند تا بتوانند با نگاهی تعامل‌گرایانه به ارتقاء شاخص‌های اقتصادی استان لرستان در مسیر توسعه پایدار اقدام کنند.
از منظر اقتصادی توجه کردن به پنج شاخص شامل رشد اقتصادی استان، نرخ تورم، نرخ اشتغال و بیکاری، نرخ سرمایه‌گذاری و نرخ بهره‌وری اهمیت دارد و ارتقاء این شاخص‌ها باعث رونق اقتصادی استانی کمترتوسعه‌یافته همچون لرستان می‌شود.
سفر اخیر نماینده خرم‌آباد و چگنی در پارلمان، دکتر محمد بیرانوندی در حوزه کاری کشاورزی و شیلات در این راستا بود.
استفاده کردن از تجربیات محققان و تجربه‌های موفق کشورهای توسعه‌یافته‌ای چون فرانسه و در مرحله‌ی بعدی بومی‌سازی این تجربه‌ها متناسب با اقلیم‌های کشاورزی و اقتصادی و آمایشی استان لرستان، می‌تواند نرخ رشد اقتصادی استان را ارتقاء داده و از سوی دیگر بهره‌وری در فعالیت را هم به سرعت بالا ببرد.
زیرا امروزه متغیر بهره‌وری از عوامل مهم یک اقتصاد پویا با نگاه به محیط زیست و مدیریت سبز و در نهایت توسعه پایدار استانی است.
هم‌چنین بهبود فضای کسب و کار از راه ترغیب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به سرمایه‌گذاری مسئولانه در مناطق کمترتوسعه‌یافته از دیگر عوامل مهم ارتقاء شاخص‌های نرخ سرمایه‌گذاری و نرخ رشد اقتصادی و اشتغال است.
اینجاست که پیوند بین سیاست خارجی با اقتصاد داخلی عیان‌تر می‌شود؛ سیاست خارجی تقابلی و تنش‌زا بدیهی است که نمی‌تواند جذب‌کننده‌ی مبادلات تجاری بُردـ بُرد باشد و به جایش بایستی مدام در یک اقتصاد غیرقابل پیش‌بینی و تنشی زندگی کرد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، سیاست خارجی تعاملی و تنش‌زا مبتنی بر احترام متقابل جایگزین سیاست خارجی تنش‌زا و هیجانی شد و این به نفع اقتصادی است که می‌خواهد به تدریج خود را از اقتصاد تک‌محصولی مبتنی بر درآمدهای نفتی برهاند و گام‌های محکمی در مسیر اقتصاد صنعتی و تولیدی براساس متغیرهای اقتصاد مقاومتی بگذارد. دو رکن مهم اقتصاد مقاومتی، درون‌زا بودن و برونگرا بودنش است که درون‌زا بودن روی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های بومی تکیه می‌کند و برونگرا بودن روی صادراتی بودن محصولات تولیدی داخل و توانایی رقابت این کالاها در بازارهای فراملی می‌چرخد.
بدین‌روی، مهم است که هر استانی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خاص خودش را دارد و محیط کالبدی آن از نظر محیط زیست نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد که در موضوع سند آمایش سرزمین به آن توجه شده است.
روشن است از مزیت‌های نسبی اقتصاد لرستان، شیلات و کشاورزی است و اینجاست که با تکیه بر این مزیت‌ها که در اقتصاد، آنرا مزیت‌های نسبی می‌نامند، ارتقاء بهره‌وری با تبادلات تجربه با موفقان این چنین حوزه‌هایی در دنیای توسعه‌یافته می‌تواند راهبردی سرعت‌زا در مسیر پیشرفت استانی، تلقی شود.
سفر اخیر خارجی دکتر محمد بیرانوندی، سفری در مسیر دیپلماسی اقتصادی و در راستای کوشش برای تحقق این‌چنین هدف‌هایی بود.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=99632

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.