تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
2

«جنگل‌کاری اقتصادی»مرهمی بر زخم جنگل‌ها/ وقتی مردم به کمک می‌آیند

  • کد خبر : 99802
  • 26 شهریور 1396 - 7:39

خبرگزاری مهر: جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست‌بوم منحصربه‌فرد دارند چراکه از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند. استان […]

خبرگزاری مهر: جنگل‌های لرستان با قرارگیری در قلب زاگرس اهمیت حیاتی برای این زیست‌بوم منحصربه‌فرد دارند چراکه از وسعت ۵.۸ میلیون هکتاری جنگل‌های ۱۱ استان زاگرسی ۱.۲ میلیون هکتار در لرستان قرار دارد تا این استان حائز رتبه دوم وسعت جنگل‌ها باشد، عنوانی که وقوع مخاطرات مختلف طبیعی و انسانی آن را تهدید می‌کند.

استان لرستان به‌رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصربه‌فرد درزمینهٔ اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می‌رود عرصه‌های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب‌وعلف تبدیل کند.

طرح «جنگل کاری اقتصادی» مرهمی بر زخم جنگل های لرستان

وقوع آتش‌سوزی‌های گاه‌وبیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه‌های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشک‌سالی و ریز گردها، اجرای پروژه‌های عمرانی غیر کارشناسی و… هرکدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا سکته‌های مختلف، قلب این اکوسیستم را هرروز ضعیف‌تر کند.

لرستان ازلحاظ پوشش گیاهی و جانوری، داشته‌های آبی، خاک حاصلخیز و جاذبه‌های بکر گردشگری در کشور بی‌نظیر است، موضوعی که اگر به آن نگاهی سزاوارانه بی اندازیم و بر اساس الگوهای صحیح و کارشناسی گام برداریم می‌توانیم نیازهای اقتصادی را تا حد قابل‌توجهی پوشش دهیم.

اجرای طرح «جنگل کاری اقتصادی» یکی از سیاست‌های در دستور کار منابع طبیعی لرستان است تا با این اقدام حداقل مرهمی بر تن زخم‌خورده جنگل‌های لرستان که آتش‌سوزی، خشک‌سالی، زوال بلوط و … به جانشان افتاده باشد.

حفظ جنگل‌ها با مشارکت مردم

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این رابطه در سخنانی جنگل‌کاری اقتصادی را راهی برای حفاظت از منابع طبیعی و بهبود معیشت جوامع روستایی دانست و گفت: سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، بر مبنای حفاظت از سرمایه‌های ملی با بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی است که در آن مشاوره کارشناسی، تخصیص زمین و تأمین نهاده‌های بذر و نهال از وظایف این اداره کل و تأمین هزینه‌های اجرایی بر عهده مردم است.

وی بابیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست افزود: لازمه دستیابی به توسعه پایدار، حفاظت از منابع طبیعی به‌عنوان بستر توسعه و زیربنای توسعه همه‌جانبه کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ضمن رضایت از اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در منطقه « بابا محمد» شهرستان دورود اظهار داشت: در این طرح آنچه مورد هدف است نگهداری، حفاظت و توسعه مشارکت اهالی هر روستا و یا منطقه برای حفظ منابع طبیعی و آبخیزداری است.

نجفی گفت:طرح جنگل‌کاری «بابا محمد» به‌منظور توسعه جنگل‌های استان  در سطح ۲۸ هکتار با کاشت گونه‌های بادام دیم ، که بومی و سازگار با منطقه هستند از طریق واگذاری ماده ۳  اجرا شد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=99802

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.