تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
6

بحـران زبالـه های ناپـل و آسفالـت خیابـان ها و کوچـه های کوهـدشت!

  • کد خبر : 7472
  • 07 مرداد 1391 - 10:42

 مهدی دوست محمدی (عضو کانون وکلای دادگستری) : بحـران زبالـه های ناپـل و آسفالـت خیابـان ها و کوچـه های کوهـدشت! در سال ۲۰۰۸ میلادی شهر بندری و زیبای ناپل در کشور ایتالیا با بحرانی عجیب به نام انباشت زباله ها روبرو شد. بحرانی که از اختیار شهرداری ناپل خارج شد و وجهه ی ملی و […]


 مهدی دوست محمدی (عضو کانون وکلای دادگستری) :

بحـران زبالـه های ناپـل و آسفالـت خیابـان ها و کوچـه های کوهـدشت!

در سال ۲۰۰۸ میلادی شهر بندری و زیبای ناپل در کشور ایتالیا با بحرانی عجیب به نام انباشت زباله ها روبرو شد. بحرانی که از اختیار شهرداری ناپل خارج شد و وجهه ی ملی و حتی بین المللی پیدا کرد. انباشت هفت هزار تن زباله در خیابان ها وحومه ی این شهر در طول سه سال موجب شد تا اتحادیه اروپا ایتالیا و سیلویو برلوسکنی نخست وزیر وقت را به اعمال مجازات تهدید کند. کار به جایی رسید که ارتش ایتالیا برای حل این بحران دست به کار شد. اما ساکنان ناپل همچنان براین عقیده اند که امکان بروز مجدد این بحران وجود دارد چرا که حل کامل این بحران نیازمند اقدام زیربنایی و اساسی و ایجاد سیستم نگهداری و بازیافت می باشد.

اما چه ارتباطی بین بحران زباله های ناپل و آسفالت خیابان ها و کوچه های کوهدشت وجود دارد؟! و چرا مقایسه؟

در مورد زباله های ناپل برلوسکنی دادستانی ناپل را عامل اصلی بحران اعلام کرد! دادستانی – برلوسکنی  ، اتحادیه اروپا- برلوسکنی ، شهردار ناپل -گروههای مافیا ، معاون شهردار ناپل- نبود سیستم بازیافت و همینطور دیگران ، دیگران دیگر و چیزهای دیگر را ! عامل بحران معرفی کردند و در این میان اصل بحران به حاشیه رفت و موجب شد چهره ی بین المللی ایتالیا و حتی اتحادیه اروپا خدشه دار شود.

بحران آسفالت در کوهدشت اگرچه شاید به شدت بحران ناپل نباشد اما شباهت های زیادی به آن دارد. در اینجا نیز نهادهای مختلف ذی ربط هر کدام برای خود بهانه ای تراشیده و حتی حاضر نیستند طی اطلاعیه ای به مردم توضیح دهند که علت اصلی چیست؟ شورای اسلامی شهر که مطابق ماده ۷۱ قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران وظیفه

دارد حتی صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری را هر شش ماه یکبار به اطلاع عموم برساند ، دست کم در قالب چند بنر چند هزار تومانی یا در قالب یک اطلاعیه در یکی از جراید محلی  حاضر به روشنگری در این خصوص نیست. به عنوان مثال می تواند توضیح دهد اگر شهرداری و شورای شهر مشکل کمبود اعتبار دارند آیا تلاش نموده اند که از طریق مراجع استانی یا ملی به منابع مالی لازم جهت این کار دست یابند یا نه؟ یا توضیح دهد پس از پاره کردن شکم خیابان ها توسط سایر نهادهای دولتی همچون مخابرات و شرکت آب و فاضلاب آیا اعتباری از ناحیه ی این نهادها جهت بازسازی و ترمیم آسفالت به شهرداری پرداخت می شود یا نه ؟ اگر پرداخت می شود پس چرا روند بازسازی بسیار کند و فوق لاک پشتی است؟!

همه ی ما کم و بیش شاهد بوده ایم که مالکان وسایل نقلیه از وضعیت خیابان ها و کوچه ها به ویژه در فصل بارندگی بارها و بارها نالیده اند اما دریغ از عنایتی . البته عنایت و توجه مسئولان امر وابسته به مطالبه خود شهروندان است …کما اینکه در مساله و بحران ناپل نیز شهروندان ناپلی در مقطعی برای اعتراض مجبور به پخش زباله های خود در سطح شهر شدند!                                         

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=7472

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۰
  1. بابا دمت گرم بیا خیابونا شهر بگرد چقد اشغال جمع شده بد میری شهرداری جا گیر نمیاد کارمنداش بشینن

  2. آقای دوست محمدی سلام
    با عرض معذرت؛ من به سواد شما شک کردم. شما یک بار دیگر قانون شوراها را بخوان. تا متوجه شوی که وظیفه ی اعضای محترم شورای شهر، استخدام قوم و خویش های کم سوادشان در شهرداری با سهمیه ی هر عضو ۳۸ فروند است نه خواسته های غیرقانونی که مورد نظر شما. برادر عزیز چرا خلط مبحث می فرمایید از شما بعید است! چرا با تراشیدنِ این وظایف حاشیه ای از قبیل آسفالت کردن معابر، میخواهید شهردار عزیز را از وظیفه ی استراتژیک مدیریت جهان و تامین خواست های فراقانونیِ شورای محترم شهر باز دارید.
    جالب است که شما در آخر مطلبتان نیز به این واقعیت اشاره کرده اید که ««البته عنایت و توجه مسئولان امر، وابسته به مطالبه خود شهروندان است …»»
    خوب برادر عزیز! شهروندان کی چنین مطالبه ی آسفالت از شورای شهر داشته اند؟! چند سال پیش، روز برگزاری انتخابات شورای شهر در شهر ببخشید در روستای کوهدشت، خبرنگار سیمره به میان شهروندان ببخشید ساکنان کوهدشت رفته بود و به طور اتفاقی از پانزده نفر پرسیده بود چه انتظاری از شورای شهر دارید؟ ۸۰ درصد فرموده بودند حل اشتغال جوانان، رفع بیکاری و چیزهایی از این قبیل که در قانون شوراها فراموش کرده اند آنها را در قانون بگنجانند. من هم در مقاله ای در هفته ی بعد در همان نشریه نوشتم کاملا قابل پیش بینی است که شوایی که انتخاب کنندگانش با چنین معیاری انتخابش کنند، چقدر به سر و وضع این شهر ببخشید روستا خواهد رسید!!! لذا ایجاد اشتغال اولین وظیفه شورای شهر است و چراغی که به خانه رواست به مسجد نارواست. بنابر این؛ ایجاد اشتغال برای اقوام از طریق منگنه کردنشان به بودجه ی شهرداری، در راستای مطلبات مردم شهر است. از این طریق به مطالبات برحقِ نیم درصد پاسخ داه خواهد شد و ۹۹درصد دیگر باید توی صف وایسند تا نوبتشون بیاد.

    • ممنون از پرویز گراوند عزیز به خاطر دقت نظر و اشاره به برخی واقعیات تلخ در حوزه مورد بحث.

  3. متأسفانه حق با هر سه نفر این عزیزان است که در این پست یا به عنوان نویسنده مطلب یا خواننده نظر داده‌اند…
    بله، در شهرداری جای نشستن برای کارمندان بیکار این اداره نیست (واقعاً نیست، بدون اغراق!) و نیز مردم ما به حقوق خود در امور شهری کاملاً بی‌اطلاع هستند… مردم دوست‌داشتنی ما حتی در هنگام سوار شدن به تاکسی کوچک‌ترین موارد را رعایت نمی‌کنند و از هر جا و دم¬دست‌ترین نقطه سوار تاکسی می‌شوند بدون توجه به نکات ترافیکی و حقوق شهروندی و… بماند!
    جناب دوست¬محمدی بزرگوار متأسفانه بنده در مقطعی به خاطر نوع کارم با شهرداری در ارتباط بودم که بعد از برخورد با مسئولین و فضای آنجا بسیار هراسان و دلزده شدم از دیدن برخورد‌ها و صحنه‌های کاری (بخوانید بیکاری) کارمندان این اداره! البته بد‌ترین قسمت ماجرا کارگران این اداره هستند که موظف به جمع¬آوری زباله‌ها از سطح شهر هستند… «بدون کمترین امکانات»، بسیاری از آنان نه لباس کار دارند و نه وسایل حفاظت فردی و… اندک کسانی هم که لباس کار دارند مربوط به چندین و چند سال پیش می‌باشد…
    قابل ذکر است که «نارضایتی» کارمندان رده پایین این اداره! در عدم جمع آوری مناسب زباله‌های سطح شهر بی‌تاثیر نیست!
    هرچند «کم کاری» مسئولین امر قطعاً «اصلی¬ترین دلیل این رخداد است…».

  4. خسته نباشید به جناب دوست محمدی عزیز میخاستم بگم شهرداری با چه شور و شوقی مامور عوارض از ماشینها را سر این چهارراهها قرار میده تا عوارض این چاله چوله ها را از این رانندگان بگیره ،اونجوری که فکر میکنه داره پول حلال میبره سر سفره ی شهرداری، در هر صورت شاید هم عوارض چاله چوله داریم و ما نمیدونیم

  5. با سلام و عرض ادب وافر- برادر دوست محمدی از ماست که بر ماست

  6. مهدی عزیز درود بر قلمت.

  7. با عرض سلام خدمت دوست عزیز و نازنینم، مهدی دوست محمدی. در تأئید صحبت های دوستان فقط و فقط می تونم بگم که خداوند به همه شما صبر ایوب بده. واقعاً تصور اینکه یه شهر اینهمه مشکلات داشته باشد، خیلی سخته. خدا به شما دوستان عزت و قوت بده که در این راه قدم گذاشته این و تلاش می کنید. ما که عطایش را به لقایش بخشیدیم و از اون دیار رخت بر بستیم.

  8. با سلام خدمت شما آقای دوست محمدی ممنون ازاینکه حق با شماست ما میدان توحید زندگی میکنیم بعد از ۱۵سال که توی این کوچه هستیم اما متاسفانه آنقدر چاله چوله داره موقع باران باریدن تمام حیاط کوچه دامپزشکی حیاط تمام همسایه ها پر از آب می شود اما کیه که صدای ما را بشنود هوار ازدست این شهرداری های بی نطارت

  9. خیلی قشنگ بود
    درود برشما
    افراد خوب شهر ما کم نیستند مردم کوهدشت ضریب هوشی بالایی دارند
    اما مدیریت شهر در دست این افراد خوب و باهوش نیست
    افراد شریف غرورشان اجازه نمی دهد برای قرار گرفتن در یک مدیریت که حقشان است راههای امروزی، رسیدن به مدیریت و شرط و شروط طی آن را بپذیرند پس در کنجی ماندن و دم فروبستن را ترجیح می دهند همین است که عرصه مدیریت جولانگاه نامدیران شده و کار نامدیران جز این نیز نتیجه ای در بر ندارد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.