تاریخ : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها

  • کد خبر : 117384
  • 07 دی 1399 - 8:57

  به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس ، فرید رحمتی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و از هنرمندان لرستانی به یادداشتی که در ادامه می‌آید بر ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها با ریاست استاندار تاکید کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است. متن کامل این […]

 

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس ، فرید رحمتی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان و از هنرمندان لرستانی به یادداشتی که در ادامه می‌آید بر ضرورت تشکیل شورای عالی هنر در استانها با ریاست استاندار تاکید کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است؛

امروزه، در مدیریت‌های فرهنگی هنری استانها، فرهنگ همواره اعم از هنر قرار گرفته و این تداخل موضوعی مباحث تخصصی هنری شامل: سینما، تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و…، با حوزه های موضوعی عمومی تر فرهنگی، تصمیم سازی و تصمیم گیری‌هایی نه چندان مرتبط با حوزه تخصصی هنر را در بر داشته و به عبارتی بخش عظیمی از برنامه ریزی و سیاست گذاری تخصصی هنری در استانها، در لابلای بحث های غیر تخصصی و غیر مرتبط با هنر و کالاهای هنری،  مغفول مانده است.

سیاست گذاری‌های هنری استانها در هیچ یک از کارگروه‌ها و جلساتی که به ریاست استانداران تشکیل می‌گردد، انجام نگرفته و اصولا هیچ شورا یا کارگروهی مدون و تخصصی با نام هنر و به ریاست استانداران به طور رسمی و با جایگاه مشخص، در استانها وجود ندارد.

این آیین نامه تلاشی است برای تشکیل شورایی تخصصی با عنوان شورای عالی هنر استانها که بسیاری از تصمیم سازی ها، تصمیم گیری ها و سیاست گذاری‌های تخصصی مرتبط با بخش‌های آموزشی، پژوهشی و اجرایی هنر در استانها را به طور کلان عهده دار باشد.

واقعیت تحولات فرهنگی و هنری در ایران اسلامی، چالش‌ها، مسئولیت ها و افق‌های تازه‌ای را پیش روی مدیریت فرهنگی هنری استانها قرار می‌دهد که با کلی نگری و نگاه غیر تخصصی، هیچ یک از چالش‌ها و افق‌ها مرتفع و به سر منزل مقصود نخواهند رسید.

معنا و ترجمان تحولات فرهنگی هنری برای مدیران این حوزه، اندیشیدن و خلق تدابیر و شیوه‌های جدید در مواجه تخصصی با حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری است که دستیابی به شیوه ها و تدابیر جدید، نیازمند شناخت صحیح ساختارها و توانمندی‌های هر حوزه به طور خاص است.

لذا ضروری است که قالب‌های مختلف هنری و میزان کارآمدی آنها در تحولات اجتماعی شناسایی و دلیل اقبال یا عدم اقبال جامعه در مواجهه با این قالب‌های تخصصی در شورایی فنی و کاملا مرتبط با مدیریت هنری استان ها و به ریاست مدیریت ارشد استان بررسی و کشف گردد تا از ین راه بتوان  آینده ای روشن را در سیاستگذاری هنری ترسیم نمود.

دستگاه‌های مختلف تصمیم ساز در حوزه  هنر در استانها نیازمند بستر و جایگاهی مدون و مشخص هستند تا با هم افزایی و به دور از اقدامات جزیره ای که غالبا نتایج مثبت و پرباری را به دنبال نخواهند داشت، کار آمدی و نقش ویژه هنر و کالا های هنری را در اصلاح امور جامعه احصاء و به صورت مدون و شناسنامه داری، استخراج نمایند.

شورای فرهنگ عمومی در استانها گرچه بعضا حسب دستور کار، به امور هنری نیز پرداخته است، لیکن عمق استراتژیک و مفاهیم راهبردی هنری و ارتباط این مفاهیم با پدیده ها اجتماعی به گونه ای است که پرداختن با این مباحث در ساختارهایی نه چندان مرتبط، موجب خسران است و در اکثر موارد نتیجه و برآیند عکس خواهد داشت. به طور مثال در موضوع شناسایی و ایجاد شبکه شهرهای خلاق، یکی از مهمترین حوزه های مدیریتی و سازمانی در این بخش شهرداری‌ها و فرمانداری ها تعریف شده‌اند.

آنچه مسلم است هماهنگی و هم افزایی جهت ایجاد شبکه شهرهای خلاق و همچنین طرح موضوع شهرهای خلاق، در قالب شورای عالی یا شورای راهبردی هنر استان به ریاست مدیریت ارشد استان، بسیار کارآمدتر خواهد بود تا موجهه جزیره ای و انفرادی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها.

وظایف

الف)  تدوین سیاست‌های کلان هنری استان ها برای پیشنهاد به مراجع بالا دستی

ب) تدوین و ترسیم نقشه مهندسی و همچنین تدوین سند جامع هنر استان ها

ج)  پیشنهاد سیاست‌ها و راهکارها در زمینه :
‌۱ – آموزش های عالی و پژوهش‌های هنری.
۲ – ارتقاء فرهنگ مکتوب هنر استانها از طریق ایجاد تسهیلات تألیف و ترجمه و نشر
۳ – تعیین اولویت‌ها در تولیدات هنر استان‌ها.
‌۴- معرفی آثار هنری هنرمندان استانها (‌از طریق تألیف، ترجمه، برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و…
‌۵ – شناسایی، معرفی، حفظ و صیانت از آثار هنری هنرمندان استان ها
‌۶- انتقال مفاهیم و ارزشهای انقلاب اسلامی به نسل جدید با زبان هنر
‌۷- تبیین جنبه‌های نظری هنر درزمینه هایی چون زیبایی‌شناسی، عرفان، فلسفه و همچنین شناسایی و نقد جریانات هنری
۸- برنامه ریزی برای معرفی آثار کلاسیک فرهنگی – هنری به منظور حفظ و اشاعه هویت
فرهنگ ایرانی _اسلامی.
۳- تقویت ارتباط و هماهنگی میان بخش‌های تولیدی، اجرایی و علمی هنر در استان لرستان و کشور
۴- تعیین سیاست‌های معرفی و ترویج هنرهای بومی و محلی لرستان
۵- حمایت از پژوهش‌های دینی، فلسفی و عرفانی درباره مبانی هنر واستفاده کاربردی از نتایج این پژوهش‌ها در تولید آثار هنری، معماری و شهرسازی لرستان
۶- ارزیابی گزارش سالانه فعالیت های هنری استان و ارائه آن به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی

 اعضاء:

استاندار یا معاونت  سیاسی  بنا به صلاحدید استاندار
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان
مدیر کل آموزش و پرورش استان
روسای دانشگاه‌های مختلف استان و دانشکده‌های هنر
رییس سازمان صدا و سیما
رییس سازمان تبلیغات اسلامی و یا رئیس حوزه هنری استان
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری
رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر
نماینده انجمن های تخصصی هنری و صنوف وابسته هنری
سه نفر از هنرمندان شاخص و شهیر استان

‌تبصره ۱

رییس شورا: استاندار محترم استان

 دبیر شورا: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

‌تبصره ۲- احکام اعضای بند ۵ رییس شورا توسط ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت سه سال صادر می‌شود.
‌ماده ۳- شورا می‌تواند برای اجرای وظایف، گروه‌های کار تشکیل دهد و در موضوعات هنری از صاحبنظران و کارشناسان مربوط افرادی را برای‌مشورت دعوت کند.
‌ماده ۴- مصوبات شورا پس از تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق دبیرخانه شورای عالی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

شایان ذکر است ‌آیین نامه فوق در ۴ ماده و ۲ تبصره در جلسه ۴۲۵ مورخ ۷۷.۵.۲۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=117384

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.