تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
11

بررسی وضعیت انتخاباتی ایل «بیراوند» در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی / به قلم «یاسر خورشیدوند»

  • کد خبر : 102863
  • 12 اسفند 1396 - 12:03

یاسر خورشیدوند/ میرملاس: قسمت دوم قبل از ارائه هرگونه تحلیلی از فضای انتخاباتی ایل بیرانوند اشاره ای کوتاه به چارت ایلیاتی این ایل خالی از لطف نخواهد بود. بیرانوند در یک تقسیم بندی کلی به سه زیر شاخه اصلی مال اسد (زیدعلی، کر، مهراب و بارانی)، مال قباد (شمس، سبزعلی و یاراحمد) و دشانیان (لری، […]

یاسر خورشیدوند/ میرملاس:

قسمت دوم

قبل از ارائه هرگونه تحلیلی از فضای انتخاباتی ایل بیرانوند اشاره ای کوتاه به چارت ایلیاتی این ایل خالی از لطف نخواهد بود. بیرانوند در یک تقسیم بندی کلی به سه زیر شاخه اصلی مال اسد (زیدعلی، کر، مهراب و بارانی)، مال قباد (شمس، سبزعلی و یاراحمد) و دشانیان (لری، دیوکان، رش و شلکه، پیرداده، چغلوند، مُم صارم و فراش) تقسیم می شود.
ایل بیرانوند که اکنون خود را صاحب اصلی قدرت در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی می داند؛ در انتخابات پیش رو با سه چالش اصلی روبروست که مهم ترین آن ها عبارتند از:

۱. شکاف بین مال قباد و مال اسد

همانگونه که ذکر شد، ایل بیرانوند به سه شاخه مال اسد، مال قباد و دشانیان تقسیم می شود ولی تاکنون در حوزه انتخابیه خرم آباد تمامی برندگان انتخابات، مال اسد بوده و کاندیداهای مال قباد شمال نشین و ام مرز با حسنوند و دشانیان هرگز مورد اقبال ایل بیرانوند قرار نگرفته اند. به نظر می رسد این بار مال قباد قصد ندارند یار کمکی مال اسد بوده و این دوره را سهم خود می دانند. این در حالی است که مال اسدهای جنوب شهری که همواره از حمایت بالاگریوه برخوردار بوده اند؛ در تلاش برای حفظ وضع موجود بوده و قصد ندارند مال قباد را از حاشیه به متن انتخابات وارد کنند.
باید دید در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در خرم آباد، ایل بیرانوند همچنان از چهره های کلیشه ای مال اسد حمایت کرده یا چهره های جدید و جویای نام مال قباد و دشانیان مثل رضا و فریده بزن بیرانوند، طیبه متش، شاپور بیرانوند، طاهر مریدی، فرود بیرانوند و کردی این کلیشه را بر هم خواهند زده و این بار درب انتخابات ایل بزرگ بیرانوند را بر روی پاشنه ی مال قباد یا دشانیان خواهد چرخاند.

۲. شکاف بین مال اسد

دومین و اصلی ترین مانع انتخاباتی ایل بیرانوند را باید شکاف بین مال اسد (زیدعلی، کر، مهراب و بارانی) دانست. شکافی که نقطه ی شروع آن اختلافات بین صیدمحمدخان و فردی بیرانوند بوده و با شکست سنگین ایل بیرانوند در انتخابات شورای شهر تشدید شد. به نظر می رسد کاندیداهای بیرانوند حاضر در انتخابات شورای شهر شکست خود در انتخابات را از چشم فعالین سیاسی طائفه ی کر می بینند. شواهد حاکی از اتحاد دو طائفه بزرگ مهراب و بارانی بر علیه طائفه بزرگ کر و اجماع بر روی فردی بیرانوند در مقابل گزینه های احتمالی طائفه کر (حبیب خجسته یا صیدمحمد خان بیرانوند) می باشد. به نظر می رسد در انتخابات پیش رو شاهد اتحاد “مال اسد منهای کر” خواهیم بود و بین طیف وسیعی از کاندیداهای این اتحاد از فردی، معمر، رحیمی، بارانی، جمشیدی، بخشی پور، مرادی و دهقان گرفته تا فتوحی و رحیمی نسب یک نفر وارد میدان شده و بخش عمده رای مال اسد به سمت این گزینه سرازیر خواهد شد. در میان طائفه زیدعلی نیز چهره های نام آشنایی مثل حمید رشیدی و محسن اقبالی رقبای جدی برای گزینه ی کر و اتحاد “منهای کر” خواهند بود. از این رو به نظر می رسد در ایام انتخابات علاوه بر شکاف مال اسد و مال قباد، شاهد سه قطبی بارانی – مهراب (احتمالا فردی)، کر (صیدمحمد خان یا خجسته) و زیدعلی (رشیدی یا اقبالی) خواهیم بود. در این سه قطبی باید دید کدام قطب توان جذب نظر موافق مال قباد و دشانیان به عنوان رای حاشیه ای بیرانوند را خواهد داشت. و سوال مهم تر اینکه آیا مال قباد باز هم حاضر خواهد بود در حاشیه این نزاع باشد یا مانند انتخابات صندوق ذخیره فرهنگیان با شخصیت مستقل جلو خواهد آمد و این دوره را حق خود می داند و تمام معادلات مال اسد و ایل بیرانوند را برهم خواهد زد؟ این شکاف های عمیق اصلی ترین عواملی هستد که آینده ی سیاسی ایل بیرانوند، مدیران بی شمار بیرانوند و به ویژه ۱۲ مدیرکل کر را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

۳. پایان حمایت بالاگریوه

ایل بیرانوند به طور عام و شاخه مال اسد به صورت خاص همواره در رقابت های انتخاباتی از حمایت بی چون و چرای ایل بالاگریوه برخوردار بوده است. اما به نظر می رسد به دلیل عملکرد طایفه ای نخبگان سیاسی بیرانوند و بی توجهی به خواسته های بالاگریوه، دکتر صیدمحمد خان بیرانوند ایستگاه پایانی قطار اتحاد بیرانوند – بالاگریوه باشد. باید دید دکتر بیرانوند در دو سال باقیمانده از دوران نمایندگی خود با تغییر رویکرد ایلیاتی خود توان ریل گزاری مجدد برای ادامه حرکت این قطار را خواهد داشت یا خیر؟
در شرایط فوق الذکر باید دید که ایل بیرانوند به عنوان پایگاه اصلاح طلبی مرکز استان لرستان آیا شکست شورای شهر را در مجلس هم تجربه خواهد کرد؟

*رئیس حزب هدای لرستان

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=102863

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. ببین یاسر جان ایل بیرانوند آگاه تر از این صحبت های حضرتعالی هستند

  2. مردم خیلی داناتر از تو هستند که تازههههههه خودت رو به زور انداختی داخل مسائل سیاسی. هنوز خیلی زوده. باید سالها پاز درس سیاسیون بیرانوند و غیر بیرانوند بنشینی تا هدفت رو وقتی در متن نوشته ای پنهان میکنی هویدا نشه.

  3. ۱-تعجب می کنم از کسی که ادعای روز نامه نگاری دارد در این زمانه چنان می نویسد که گویی اگر مثلا ریس یک ایل بگوید به چه کسی رای بدهید همه به او رای می دهند
    ۲- اقای خورشید وند الان سطح درک وشعور مردم انقدر بالا رفته است که حتی اعضای یک حانواده حتی زن وشو هر وهم ممکن است رای محتلف بدهند مگر این که در خانواده هایی بسیار سطح پایین و بیسواد
    ۳- اقای خور شید وند گذشت ان زمان که یک نفر همه شناسنا مه را می اورد و می گفت سواد ندارند و بنویس فلانی
    ۴- رسانه میر ملاس این مقالات نشانه عقب گرد فکری و سیاسی مردم مرکز بخش می باشد لطفا از درج بقیه مقالات چلو گیری نمایید
    ۵ – در دو موکراسی نوین می بینیمدو برادر که هر دو شناخته شده می باشند در سطح کشور یکی اصلاح طلب و یکی اصول گرا
    ۶- درج این مقالات باعث ایجاد تعصب های کور و ایل پرستی بجای استفاده از تفکر و تعقل و رعایت اصل شایسته سالاری می شود
    ۷- در این گونه مقالات اقای خورشیدوند می خواهد با اختلاف و تفرقه بین ایل های مختلف به هدف و مقصود خود برسد

  4. سلام وعرض خسته نباشی به دست اندرکاران میرملاس.واقعا آقا یا خانم .اصلاح طلب واقعی بسیار زیبا فرمودند.گذشت افکار پوچ طایفه گری

  5. کی گفته ایل بیرانوند پایگاه اصلاح طلبی استانه رفته زمان قاجار طرف

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.