تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

نامه ای سرگشاده به مسئولان ارشد نظام: آیا «سدمعشوره» فقط یک شعار سیاسی برای رای آوردن نماینده ها بوده است؟!/ چرا وزیر نیرو پاسخگو نیست؟/ به قلم «فرود آزادبخت»

  • کد خبر : 102882
  • 12 اسفند 1396 - 22:54

بسمه تعالی جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران موضوع: سد تنگ معشوره باسلام و احترام؛ نظر به اینکه حقوق شهروندی ، بر اصولی چون کرامت انسانی ، صیانت از حقوق و آزادی های غیر قابل سلب، حاکمیت مردم، برخورداری همه مردم از حقوق انسانی مساوی، منع تبعیض و حمایت یکسان قانون […]

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: سد تنگ معشوره

باسلام و احترام؛

نظر به اینکه حقوق شهروندی ، بر اصولی چون کرامت انسانی ، صیانت از حقوق و آزادی های غیر قابل سلب، حاکمیت مردم، برخورداری همه مردم از حقوق انسانی مساوی، منع تبعیض و حمایت یکسان قانون از همه افراد ملت مبتنی است. فعالیت های گسترده و هدف داری در زمینه مهار حداکثری آب و احداث تأسیسات تأمین  انتقال آب و همچنین احداث شبکه های آبیاری و زهکشی متناظر تحت پوشش در مناطق مختلف کشور صورت گرفته است، اما متأسفانه لازم است موارد ذیل را جهت استحضار به اطلاع برسانم:

  • شهرستان کوهدشت دارای ۱۹۱۵۷۲ هکتار اراضی کشاورزی که معادل ۲۵ درصد از اراضی استان لرستان است ( که ۱۹۲۹۷ هکتار آبی، و ۱۷۲۲۷۵ هکتار دیگر به صورت دیم کشت می شود)، سالانه ۱۵۴۱۴۵ هکتار آن زیر کشت محصولات کشاورزی می رود و همچنین با دارا بودن ۶۵۰ هزار واحد دامی میزان ۲۵ هزار تن تولید محصولات دامی را به خود اختصاص داده و بیش از ۹۰ درصد باغات انار استان لرستان نیز در این شهرستان وجود دارد. همچنین طبق تحقیقات بعمل آمده، شهرستان کوهدشت با داشتن زمین های کشاورزی مستعد و شرایط آب و هوایی مناسب شرایط کشت زعفران و پسته را نیز دارد و از لحاظ منابع طبیعی دارای ۲۷۹۰۸۴ هکتار مرتع و جنگل است، و از لحاظ تاریخی، آثار باستانی، رشادت های زمان جنگ و یادگاری های آن ایام لب به سخن نمی گشایم چون تمام آن آثار باستانی و آن یادگارها و رشادت ها به لحاظ قصور واضح مسوولین و همچنین کم کاری در اجرای وظایف محوله به فراموشی سپرده شده و جوانان این دیار همه آوراه غربت ، خانواده های آنان بی سرپرست، یا اینکه حاشیه نشین کلان شهرها شده اند و به مرور زمان شاهد تبدیل شدن انبار غله استان لرستان به یکی از کویرهای ایران هستیم.
  • مطالعات سد معشوره و پروسه کلنگ زنی و تجهیز کارگاه و تخصیص اعتبار و واگذاری اجرای پروژه به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) ، در جریان سفر اول دولت دهم استارت خورده و بنا براین شدکه آب مورد نیاز شهرسنتان کوهدشت و ورمشکان در بخش کشاورزی، شرب و صنعت از رودخانه پرآب کشکان تأمین شود؛ اما حذف برق ـ آبی بودن سد و تأیید مکرر وزرای وقت و پیگیری نماینده وقت مردم کوهدشت و به دنبال آن تذکر رییس جمهوری به وزیر وقت نیرو و رایزنی های انجام گرفته از سوی کمیته تخصصی آب وزارت نیرو میزان و سهم شهرستان کوهدشت از آب قابل ذخیره در پشت سد را ۲۷۳ میلیون متر مکعب تعیین و ابلاغ نمودند که متعاقب آن نماینده شهرستان را طی نامه ای در جریان قرار داده و بدین ترتیب پروژه مطالعه و احداث سد معشوره در ردیف ملی قرار گرفت. با ابلاغ این مصوبه موج امیدی در بین مردم شهرستان کوهدشت ایجاد شد، اما قصه به اینجا ختم نشد و همزمان با به روی کار آمدن کابینه جدید و هم اندیشی با اساتید حوزه و دانشگاه همه گان را بر آن داشت تا با تأملی عقلانی و تحملی طولانی تر به عدالت و نگاه مبتنی بر محرومیت زدایی دولت تدبیر و امید بسته و آماده اجرایی شدن سد معشوره شدند تا بخشی از پیامدهای نیک این پروژه ملی و انسانی را برای شهرستان محروم کوهدشت به شرح ذیل ببینند:

«الف» : حداقل ده برابر شدن درآمد بخش کشاورزی از هر هکتار به واسطه امکان کشت دوم

«ب»: حداقل چهار برابری شدن درآمد گندم و جو از هر هکتار

«ج» : بهبود رونق کسب و کار و تزریق پول به اقتصاد بیمار این شهرستان

«د» : ایجاد اشتغال زایی پایدار برای دوازده هزار نفر به طور مستقیم

اما متأسفانه با همه این مراتب، هم اکنون موجی از نا امیدی تمام مردم شهرستان را در بر گرفته است.

  • برابر مکاتبات متعدد با وزارت نیرو و شرکت منابع آب ایران و پاسخ ارسالی از سوی مجری طرح طی نام شماره ۱۱۳/۲۷ مورخ ۸/۱۰/۱۳۹۵ و گذشت بیش از یکسال بدین گونه پاسخ داده شده است: ۱- احداث پروژه سد معشوره متوقف نشده است و عملیات اجرایی زیر ساخت های طرح که از سال ۱۳۹۰ توسط پیمانکار شروع شده است، علیرغم ابلاغ قرار داد بدلیل نبود نقدینگی امکان پرداخت هیچ گونه وجهی به پیمانکار وجود نداشته و کارهای اجرایی به صورت جزیی و به کندی در حال انجام است. ۲- بازنگری طرح با رویکرد صرفاً انتقال آب کشاورزی، شرب و صنعت به شهرستان کوهدشت در حال انجام است، متأسفانه در سال ۱۳۹۴ اعتبار طرح ۵ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۵ این مبلغ ۱۰ میلیارد ریال بوده و برای سال ۱۳۹۶ نیز فقط ۵ میلیارد ریال پیش بینی شده است، که عملا هیچ اقدامی متصور نیست. از اعتبار ۵ میلیارد ریالی مربوط به سال ۱۳۹۴ فقط ۸/۱ میلیارد ریال تخصیص داده شده است و قید نموده اند برای اینکه امکان پرداخت مطالبات گذشته و حال پیمانکار و سایر هزینه های مطالعاتی و نظارتی مقدور شود، لازم است که اعتبار طرح در سال جاری از منابع دیگری که امکان پذیر باشد، افزایش یابد.
  • در میان مردم شهرستان کوهدشت دیگر به جای اینکه بگویند عمرش به درازای نقاشی های میرملاس و همیان و عصر پارینه سنگی است ، می گویند عمرش به درازای سد معشوره ، چرا که تمام نمایندگان ادوار گذشته با وعده اجرایی شدن سد معشوره پا در راه انتخابات و شعار سیاسی گذاشته و در نهایت بعد از انتخابات هر سری با ارایه آماری مبنی بر تخصیص این مقدار اعتبار خود را از دیگران برتر دانسته اما در عمل و واقعیت مردم با عدم اجرایی شدن سد معشوره مواجه شده اند، و هم اکنون نیز متأسفانه شایعاتی مبنی بر جدایی شهرستان رومشکان از شهرستان کوهدشت و الحاق آن به شهرستان پلدختر بعنوان یک حوزه انتخابیه و عدم اجرایی شدن سد معشوره باعث ناامیدی  شدید تک تک مردمان سرزمین کوهدشت شده است، چرا که مردم کوهدشت و رومشکان به واسطه قرابت نسبی و سببی و اشتراکات فرهنگی و زبانی تحت هیچ عنوان به این مسأله رضایت نداشته و این خود تفرقه ای در راستای از بین بردن اتحاد و همدلی مردم می باشد.

جناب آقای رییس جمهور، همانگونه که در دوران انتخابات و مراسم و مناسبت ها از مردم حضور میلیونی می خواهید و مردم حاضرند قطره  قطره خون خود را فدای رهبر و حفظ آرمان های نظام نمایند، هم اکنون نیز شما و سایر مسوولین نظام مدیون مردم هستید که به سوالات و ضد ونقیض ها و در جهت آرام نمودن مردم پاسخ بدهید.

۱-آیا به چه دلیل وزارت نیرو -علیرغم پیگیری نماینده محترم -هیچگونه اراده ای برای تخصیص اعتبار نداشته و ندارد و هرچقدر وزیر محترم مورد سوال واقع می شود، ایشان پاسخگو نمی باشند؟

۲- آیا نظر کارشناسان تخصصی حوزه آب شرکت منابع آب ایران مبنی بر نیاز کوهدشت به ۲۷۳ میلیون متر مکعب نبایستی مورد موافقت قرار بگیرد و چه دستانی پشت پرده کاهش میزان آب پشت سد به ۵۰ میلیون متر مکعب می باشد؟

۳- آیا مردم کوهدشت باید بیست سال دیگر به مانند پروژه آزادراه تهران-شمال منتظر اجرایی شدن سدمعشوره باشند و چرا بحث زمان در اجرای پروژه های بزرگ و ملی توسط وزارتخانه های مربوطه نادیده انگاشته می شود؟

۴-مردم کوهدشت می خواهند بدانند که سد معشوره فقط یک شعر سیاسی برای بالا آمدن نماینده ها بوده، یا واقعا امیدوار باشند و به کلان شهرها مهاجرت نکنند و بدانند دولت تدبیر و امید اراده تکمیل نمودن سد معشوره را دارد و نام حضرتعالی در بخشی از سد بعنوان افتتاح کننده آن در تاریخ شهرستان درج خواهد شد.

۵-آیا مسسولین خوش خدمت استان و شهرستان آمار داده اند که در ماه چند نفر از هموطنان کوهدشتی در جاده خرم آباد-کوهدشت ،بدلیل عدم امنیت جاده و طولانی بودن مدت اجرای پروژه ، جان خود را از دست داده اند ، یا اینکه فقط آمار می دهند چه تعداد از جوانان کوهدشتی و خانواده های آنان بواسطه نبودن آب کشاورزی و تبدیل شدن زمین حاصلخیز به کویر هم اکنون به کلان شهرها اقدام به مهاجرت می نمایند.

جناب رییس جمهور گزارش فوق که درخواست یک نفر از کوچکترین فرزندان شهرستان کوهدشت  می باشد به صورت محرمانه و شخصاً مفتوح فرمایید برای کلیه گیرندگان ذیل نیز ارسال گردید و ما منتظر پاسخ حضرتعالی هستیم. قبلا از بذل محبت، لطف و مساعدت حضرتعالی کمال قداردانی و تشکر را دارم.

 

با تشکر

فرود آزادبخت

گیرندگان:

۱-ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری جهت استحضار و اقدام لازم.

۲-ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و اقدام لازم.

۳-ریاست محترم قوه قضاییه جهت استحضار و اقدام لازم.

۴-وزیر محترم نیرو جهت استحضار و اقدام لازم.

۵-وزیر محترم کشور جهت استحضار و اقدام لازم.

۶-فرمانده محترم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) جهت استحضار و اقدام لازم.

۷-ریاست محترم شرکت منابع آب ایران جهت استحضار و اقدام لازم.

۸-استاندار محترم استان لرستان جهت استحضار و اقدام لازم.

۹-نماینده محترم مردم شهرستان کوهدشت در مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و اقدام لازم.

۱۰-فرماندار محترم شهرستان کوهدشت جهت استحضار و اقدام لازم.

 

 

تصویر پاکت نامه های ارسال شده:

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=102882

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۹
  1. حداقل خوش خط مینوشتی

  2. نامه ی بسیار عالی است دست نگارنده درد نکنه. جناب آقای آزادبخت بزرگوار روی پاکت نامه رییس مجلس به اشتباه ریاست قوه قضاییه درج گردیده .درصورت امکان لطفا اصلاح فرمائید/.

  3. درود بر ازادبخت دلسوز این شهرستان ایکاش مسولین به اندازه تو دلسوزی میکردن

  4. نامه تان بدون نقص هست عالی بودامابه نظرمن نماینده قصدفریب مردم روداره باشعارسدمعشوره نظرات روبه سمت خودش جلب کنه وگرنه نماینده بخوادبعیدمیدونم نشه

  5. با سلام:
    آقای آزادابخت از اینکه با نوشتن این نامه صدای مظلومیت و محرومیت کوهدشت را به گوش مسئولان رسانده ای متشکرم.اما در باره جدایی رومشکان از حوزه انتخابیه کوهدشت نظرتان پذیرفته نیست.چرا ؟اینکه برای همیشه این لج و لجبازی در هنگام انتخابات از بین می رود و جدا شدن رومشکان در این امر خیلی موثر است.فرموده اید مردم کوهدشت و رومشکان به واسطه قرابت نسبی و سببی و اشتراکات فرهنگی و زبانی تحت هیچ عنوان به این مسأله رضایت نداشته و این خود تفرقه ای در راستای از بین بردن اتحاد و همدلی مردم می باشد.نخیر جانم .قرابت و فامیلی که با شدن شدن حوزه انتخابیه از بین نمی رود.ثانیا شما از کجا فهمیدید که مردم این دو منطقه از این کار ناراضی هستند؟ای کاش فقط به سد معشوره می پرداختید و نه چیز دیگر.تازه اگر می توانید بعد از این تمام تلاشتان برای جدای رومشکان از کوهدشت باشد .چرا که حد اقل اگر ما خودمان تنها باشیم کم حاشیه تریم و این رقابت برای همیشه از بین ما خواهد رفت.

  6. وقتی سال ۹۰ برای رسیدن به پست ومقام سیاسیون چپ وراست همه برای حذف رقیب انتخاباتی و شکست شیخ قبادی همه می نوشتند معشوره و پتروشیمی و…………….. فقط حیالی هست وظاهری وقتی پیامک های طنز امیز درست کردند الان باید نتیجه ان را دید
    من کاری با خط و مشی سیاسی قبادی ندارم و مخالف ایشان هستم ولی ایشان معشوره را سنگ بنا نهاد و واقعا یک پروؤژه ملی برای استان گرفت اما بعد از او معشوره حفظ نشد و نمایندگان خوزستان میح بر تابوت ان کوبیدند
    مطمن باشید وقتی جاده ۴ بانده کوهدشت حرم اباد ۲۰ سال طول می کشد معش.ره را باید در قرن های اینده جستجو کرد معشوره معشوقه دست نیافتنی شده است و اگر سردار عدبالهی نباشد که به عرق لرستانی بودن بودجه ای اندک فقط در حد نگهبانی برای ان بگیرد اکنون دیگر از معشوره حتی ان سیم خاردا و فنس ها باقی نمی ماند

  7. احداث سد معشوره یعنی بیلت را بده تا آبت را ببرم برای جنوب لرستان و خوزستان حالا آقای آزاد بخت اگر از جنوب لرستان بگذریم خوزستان مهم است یا کوهدشت. در دولت دهم چه کار کارشناسی درستی انجام شد که احداث این سد دوومیش باشد. آیا از خودت پرسیدی علت این همه ریزگردهاچیست.

  8. ببخشید شما؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.