تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
15

بررسی وضعیت انتخاباتی «ایل حسنوند»/ به قلم «یاسر خورشیدوند»

  • کد خبر : 102987
  • 19 اسفند 1396 - 12:41

   یاسر خورشیدوند*/ میرملاس:  ایلات حوزه خرم آباد و چگنی/ قسمت سوم: ایل حسنوند در نگاه اول، آینده انتخاباتی ایل حسنوند بر اساس دوقطبی محمدرضا ملکشاهی راد و بهزاد مومنی ترسیم می شود؛ ولی این دو گزینه رقبای جدی درون ایلی دارند که نوع مواجهه با این رقبا تاثیر بسزایی بر آینده انتخاباتی ایل حسنوند […]

 

 یاسر خورشیدوند*/ میرملاس: 

ایلات حوزه خرم آباد و چگنی/ قسمت سوم: ایل حسنوند

در نگاه اول، آینده انتخاباتی ایل حسنوند بر اساس دوقطبی محمدرضا ملکشاهی راد و بهزاد مومنی ترسیم می شود؛ ولی این دو گزینه رقبای جدی درون ایلی دارند که نوع مواجهه با این رقبا تاثیر بسزایی بر آینده انتخاباتی ایل حسنوند به صورت خاص و حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی به صورت عام خواهد داشت.
ملکشاهی راد کاندیدای پاپی تبار ایل حسنوند که حمایت قابل توجه جریان اصول گرایی و دو ایل پاپی و حسنوند را برای خود متصور است؛ همچنان برای چهارمین دوره پیاپی گزینه ای جدی و قابل اعتناست. این کاندیدای اجاره ای ایل حسنوند به دلیل جایگاه فرا ایلی (پاپی و حسنوند) و حمایت جریان های سیاسی (اصولگرایی و حزب موتلفه) در سه دوره گذشته با دو پیروزی و یک شکست آبرومندانه با ۷۰ هزار رای همواره یک پای ثابت انتخابات خرم آباد بوده است. غول چراغ انتخابات که رویای علاءالدین را در سر می پروراند؛ بر خلاف میل بدخواهان بیشمارش همچنان گزینه ای قابل اعتنا برای یازدهمین دوره انتخابات حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی است.
تا امروز تنها رقیب ایلیاتی جدی ملکشاهی راد جوانی است که در دوره گذشته تمامی معادلات انتخاباتی این پیر و معلم سیاست خرم آباد را بر هم زد. باید دید رقابت بین پیرمردی که ناز رفیق و دشمنش را می کشد و جوانی که با گفتمان جدیدش فشار خون پیرمرد را بالا برده است؛ در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از چه مسیری عبور خواهد کرد: ائتلاف یا رقابت؟
اما تمامی کاندیداهای حسنوند تبار علاوه بر رقابت درون ایلی، یک رقابت نفس گیر با نوع نگاه دیگر ایلات حوزه انتخابیه را در پیش دارند. در ادوار گذشته، همواره شاهد وقوع اتحادی نانوشته بین کاندیداهای حوزه انتخابیه مرکز استان بر علیه کاندیداهای حسنوندتبار خرم آباد بوده ایم. هرچند این نگاه که تا حد زیادی به دلیل رشد و افزایش چشمگیر جایگاه نخبگان حسنوند در حوزه های مختلف استان است در حال کمرنگ شدن می باشد ولی همچنان این نوع نگاه مانعی جدی بر سر راه نخبگان سیاسی و کاندیداهای این ایل تحصیل کرده ی لرستان است. لازم به ذکر است که این اجماع بر علیه کاندیداهای حسنوندتبار هرچند مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده ولی باعث ایجاد یک انسجام درون ایلی مثال زدنی برای ایل حسنوند گشته است. به گونه ای که در انتخابات گذشته شاهد حمایت بخش قابل توجهی از اصلاح طلبان حسنوند از گزینه ی اصول گرای ایل شان یعنی ملکشاهی راد بودیم.
اما به نظر می رسد تحلیل فضای انتخاباتی ایل حسنوند را نمی توان به این دو قطبی ملکشاهی – مومنی خلاصه کرد و ایل نخبه پرور حسنوند همواره در انبار نخبگان خود گزینه هایی دارد که از توان بالایی برای بر هم زدن معادلات درون ایلی و حوزه انتخابیه برخوردار هستند.
گزینه هایی مانند سردار درخشانی (رییس مشاوران دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام)؛ محمدعلی رضایی آهنگران (رئیس کانون وکلای لرستان و نایب رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای کشور)؛ دکتر سید سلمان موسوی (دکتری فلسفه و رئیس جوان فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان)؛ صفری احمد وند (مخترع نامی که سخت ترین اختراع زندگی اش کشف فرمول انتخابات لرستان است)؛ فتح الله حسنوند (مرد همیشه کاندید ایل حسنوند) و محمدی (قاضی متمایل به اصلاحات) در صورت حضور با برنامه می توانند سایه سنگین ملکشاهی و قدرت گفتمانی مومنی را کنار بزنند.
باید دید ایلی که چشم امید طوایف کوچک تری مثل یوسفوند، کولیوند و به طور کلی سلسله و دلفانی های مقیم خرم آباد است؛ چگونه با شکاف های درون ایلی و رقبای خارج ایلی مواجه خواهد شد.
به رغم تمامی شکاف ها و مسائل پیش رو به نظر می رسد ایل حسنوند از شانس خوبی برای کسب یکی از کرسی های مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی برخوردار است.

*رئیس حزب هدای لرستان

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=102987

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : ۶
  1. سلام وادب
    جناب آقای خورشید وند عزیز پیشنهاد می کنم حداقل منابع معتبر در خصوص ایلات وعشایر مطالعه بفرمایند از جمله کتابهای دکتر بهاروند ودکتر شفق .
    برادرمن شما که سلسله مراتب ایلات وعشایر را نمیدانید وفرق ایل وطایفه و.. نمیشناسید ودیگر طوایف را نادیده میگیرید .ننویسید ،مجبور که نیستید. جهت اطلاع عرض میکنم سلسله مراتب ایلات وعشایر از مال،دودمان،تیره ،طایفه،ایل ،کنفدراسیون ایلی یا ایل بزرگ که فقط در ایرا ن چهار محال بختیاری ایل بزرگ است.لطفا بیشتر مطالعه بفرمایید.

  2. مطلب قابل تأملی است.

  3. برای اینکه صرفا گفته باشد من هم تحلیل کردم!

  4. جناب خورشید وند ما عهده قابل توجهی حمایت همه جانبه ای ازاقای دکترمحمد بیرانوندی داشته وداریم واهل الشتر هستیم چون خرم اباد پیوند فامیلی مخصوص خودش را دارد چرا اینجوری در اقوام را ازهم دور می کنید

  5. ملکشاهی راد پدرش به قول شما پاپی یاکرنوکر است ومادرش سیاهپوش که در اصل دزفولی هستند ایشان فقط لکی خوب صحبت می کنند نه تنها حسنوند که بازار مشترک هم نیستند ولی مومنی حسنوند طباطبایی هستند

  6. ای کاش یک زره قیرت ایلی در وجودش بود و قدر این همه محبت و لطف مردم ایل بزرگ حسنوند را میدونست ، ایل حسنوند دستش نمک نداره ، اگه نمک داشت نمیگفت من دزفولیم ، نمیگفت من پاپی ام ، اون آبی که میخوردی لابد آب سراب سیاهپوش حسنوند نبوده لابد آب سد علیکَلهِ دزفول بوده حرامت باد نمک حرام

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.