تاریخ : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان خالی است/کمندان سال آینده آبگیری می‎شود

  • کد خبر : 103140
  • 27 تیر 1397 - 12:35

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‎ها تا به امروز ۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان خالی است. به گزارش میرملاس ، رضا میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان بیان کرد: میزان بارندگی‌ها لرستان در سال آبی ۹۷_۹۶ بر اساس شبکه باران‌سنج شرکت آب منطقه‌ای استان از […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: با توجه به کاهش بارندگی‎ها تا به امروز ۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای لرستان خالی است.

به گزارش میرملاس ، رضا میرزایی در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان بیان کرد: میزان بارندگی‌ها لرستان در سال آبی ۹۷_۹۶ بر اساس شبکه باران‌سنج شرکت آب منطقه‌ای استان از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۲۸ میلی متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد و نسبت به بلندمدت حدود ۴ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: کاهش بارندگی‌ها روی منابع آب سطحی و زیرزمینی ما تاثیر منفی داشته به طوری که حجم آب پشت مخازن سدهای لرستان شامل ۶ سد کزنار، حوضیان، خان‌آباد، مروک، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد تا به امروز ۸۵ میلیون و۲۰۰ هزار متر مکعب است که با این وضعیت حدود ۵۹ درصد از حجم مخازن سدهای ما تا به امروز خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به اینکه کاهش بارندگی‌ها بر روی منابع آب زیرزمینی لرستان تاثیر منفی داشته‌ است، افزود: در ۱۰سال گذشته تاکنون در مجموع آب‎خوان‌های زیر زمینی لرستان ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش آب‎دهی داشته‌اند.

میرزایی اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگونه پروژه توسعه منابع آب در استان نداشته‌ایم، بنابراین تمام طرح‌های توسعه منابع آب مربوط به بعد پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی عنوان کرد: پس از انقلاب و در دوران جنگ فعالیت‌ها تقریبا تعطیل بود و بنابراین کل فعالیت‌های ما از دهه ۸۰ به بعد آغاز شده‌اند که از مهمترین آن‎ها می‌توان به عملیات اجرایی ۱۴ سد مخزنی با اهداف تامین آب کشاورزی، صنعت، شرب و گردشگری و همچنین ۸ ایستگاه پمپاژ اشاره کرد.

این مسوول در ادامه با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های پمپاژ استان لرستان، گفت: ایستگاه‌های پمپاژ جایدر، واشیان، چم مهر، گرخشابکوهدشت، اسماعیل‌آباد نورآباد، فیض‌آباد و نیله خرم‌آباد در مجموع بین ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و این طرح‌ها جزو پروژه‌های کلیدی استان هستند که بر اساس جدول خاص در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تاکید کرد: در صورت بهره‌برداری از ۸ ایستگاه پمپاژ در مجموع حدود ۱۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان به آبی تبدیل شده و حدود ۵ هزار فرصت شغلی جدید در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود که مطمئنا نقش مهمی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت.

میرزایی در ادامه اشاره‌ای به وضعیت احداث سدهای لرستان داشت و افزود: همچنین عملیات اجرایی ۱۴ سد بزرگ استان پس از پیروزی انقلاب آغاز شده که از این تعداد دو سد رودبار و بختیاری دارای ماهیت برق آبی هستند و مابقی آن‎ها با اهداف شرب، صنعت، کشاورزی و گردشگری بوده‎اند و این طرح‌ها دارای پیشرفت فیزیکی ۶ تا ۹۵ درصد هستند.

وی ادامه داد: میزان آب تولیدی لرستان در حوضه کرخه معادل ۲ میلیارد و ۵۷۴ میلیون متر مکعب و در حوضه دز و یا کارون بزرگ معادل ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است، بنابراین مجموع میزان آب تولیدی لرستان ۷ میلیارد و ۹۷۴ میلیون متر مکعب در سال است.

این مسوول سپس با اشاره به اینکه متوسط جمع خروجی آب‌های لرستان در دراز مدت ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب است، اظهار کرد: حدود ۶۴ درصد از این میزان آب تولیدی لرستان و ۳۶ درصد آن مربوط به آب ورودی از استان‌های همجوار به این استان است.

میرزایی معتقد است، وظیفه اصلی شرکت آب منطقه ای لرستان تامین آب با اولویت شرب است و وظیفه این شرکت در بخش کشاورزی تامین آب تا سر مزرعه بوده و ارائه الگوی کشت و مدیریت مصرف، تقسیم و توزیع وظیفه جهاد کشاورزی است.

وی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای در رابطه با برخورد با محصولات آب دوست فراتر از شرح وظایفش عمل و در این مدت از همه ظرفیت‌های موجود برای کاهش سطح زیرکشت این نوع محصولات استفاده کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در ادامه با اشاره به اینکه در کشورمان هیچگونه ماده قانونی مبنی بر اینکه کشت محصولات آب دوست جرم تلقی می‎شود وجود ندارد، گفت: در نتیجه در دادگاه نمی‌توان بر علیه کشاورزان اقامه دعوا کرد و جواب دادستان‌ها به مدیران آب شهرستان‌های ما این بوده که به جز کشت خشخاش کاشت سایر محصولات کشاورزی آزاد است و جرم محسوب نمی‌شود.

میرزایی تاکید کرد: از ابتدای سال آبی جاری با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی اطلاع‌رسانی‎های لازم انجام و جلسات شورای حفاظت از منابع آب به صورت مستمر برگزار شد، همچنین برخوردارهای قضایی برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز، برداشت‌های غیرمجاز و کشت محصولات آب‌دوست انجام شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تخلفات در حوزه آب در سه شهرستان دورود، بروجرد و خرم‌آباد صورت می‎گیرد، ادامه داد: در طرح الگوی کشت لرستان امسال ۳۲ هزار هکتار کشت محصولات آب‎دوست در نظر گرفته شده اما بر اساس بررسی‎های صورت گرفته حدود ۸ هزار هکتار انحراف از الگوی کشت داریم.

این مسؤول افزود: البته اقدامات خوبی در لرستان در مقایسه با سایر استان‌ها صورت گرفته به نحوی که اکنون سطح زیرکشت محصول آب‎دوست هندوانه در استان به شدت کاهش یافته است‌.

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از پیش از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ پروژه آبی در لرستان به طور کامل به بهره‌برداری نرسیده اما در یک تا دو سال گذشته اقدامات خوبی برای به بهره‌برداری رساندن طرح‌های استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: سد معشوره در ابتدا تخصیص آب نداشته اما اکنون در طول یک سال در جلسات مختلفی شرکت کرده و تخصیص نهایی این سد به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه مطالعات نهایی و نقشه‌های اجرایی این سد طی ۳ ماه آینده آماده می‎شود، ‌تصریح کرد: ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای این سد مصوب و ۵ میلیارد تومان آن تخصیص داده شده است و عملیات اجرایی این سد در نیمه دوم سال آغاز می‌شود.

میرزایی بیان کرد: در سال‎های گذشته وزارت نیرو ۵۳ پروژه سدسازی را تعطیل و از اولویت کاری‎اش خارج کرد که از این تعداد ۶ پروژه همچون سدهای مخمل‎کوه، زیبا محمد، تاج امیر و شهید بروجردی در حوزه استان لرستان بود.

وی اضافه کرد: این وزارتخانه در سال‎های ۹۵ و ۹۶ برای هر پروژه ۱۰۰ هزار تومان مصوب کرد تا اجرا نشوند، لذا با برنامه‌ریزی‎ها و پیگیری‎های صورت گرفته خوشبختانه در سال ۹۷ مبلغی اعتبار در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت و ۵ پروژه ردیف اعتباری گرفته و فعال شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار کرد: هدف از اجرای سد کمندان ازنا تامین آب شرب دو شهر الیگودرز و ازنا و آب کشاورزی ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی ازنا بوده که این پروژه هم اکنون ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در سال ۹۸ این سد آبگیری شود.

میرزایی گفت: تصفیه‌خانه آب شرب ازنا دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد است و در هفته دولت سال جاری به بهره‎برداری می‌رسد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه لرستان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیای و شرایط زمین‌شناسی منطقه، استان سیل‎خیزی است، بر این اساس یکی از برنامه‎های شرکت آب منطقه‎ای مهندسی رودخانه است که در این راستا ۵۵ کیلومتر آزادسازی بستر انجام شده و در سال جاری در نظر داریم۵۰۰ هکتار را آزادسازی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اظهار داشت: در حوزه ساماندهی رودخانه نیز در شهرستان الیگودرز به طول هزار و ۸۰۰ متر و بروجرد به طول ۴۰۰ متر جزو برنامه‌های امسال است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=103140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.