تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

سیل لرستان هم مهجور ماند/ دلیل اصلی سیلاب در روستای بابازید چه بود؟ + فیلم

  • کد خبر : 103655
  • 10 فروردین 1398 - 6:09

گزارش از : هانا چراغی سیل، بلایی طبیعی است که متاسفانه همزمان با شروع تعطیلات نوروزی ٩٨ برخی استان‌های کشور را درگیر خود کرده است. در همه شبکه‌های خبری شاهد بازگویی اخبار مختلفی در مورد وقوع سیل در استان‌های گلستان و شیراز بوده ایم و عده‌ای از مسئولین در این مناطق حاضر شده اند و […]

گزارش از : هانا چراغی

سیل، بلایی طبیعی است که متاسفانه همزمان با شروع تعطیلات نوروزی ٩٨ برخی استان‌های کشور را درگیر خود کرده است. در همه شبکه‌های خبری شاهد بازگویی اخبار مختلفی در مورد وقوع سیل در استان‌های گلستان و شیراز بوده ایم و عده‌ای از مسئولین در این مناطق حاضر شده اند و گروه‌های مختلف نیز برای امدادرسانی به سیل زدگان دست به کار شده اند، اما در این بین هیچکس حرفی از سیل لرستان و سیل زدگان لرستانی نمی‌زند.

چند روزیست که لرستانی‌ها با این مشکل مواجه اند و هنوز هم هیچ رسانه‌ای آن‌چنان که باید به این موضوع ورود نکرده و به آن نپرداخته است. تنها کسانی که در این مدت با قاطعیت همراه مردم لرستان بوده اند، دانشجویان استان هستند. دانشجویانی که بدون هیچ چشم داشتی و در ایام تعطیلات نوروزی، مشغول خدمات رسانی به سیل زدگان هستند.

باز هم لرستان از نگاه‌ها دور ماند/

 سکوت در برابر این حادثه در این استان کم‌برخوردار، آنقدر دردناک بود صدای کاربران فضای مجازی را نیز درآورد.آنها خواستار توجه بیشتر مسئولان به این استان شدند.  

باز هم لرستان از نگاه‌ها دور ماند/ باز هم لرستان از نگاه‌ها دور ماند/

 

به این بهانه به گفتگو با یکی از دانشجویان جهادگر لرستانی حاضر در مناطق سیل زده پرداختیم تا از وضعیت خدمت رسانی دانشجویان به لرستانی‌ها برایمان بگوید. این فعال دانشجویی لرستانی می‌گوید: دانشجویان بسیجی استان لرستان از روز گذشته با مشقت فراوان و در حالیکه دو شریان اصلی منتهی به پلدختر یعنی آزادراه خرم_زال و نیز جاده خرم آباد_پلدختر مسدود بود، از مسیر خرم آباد_کوهدشت_پلدختر خود را به عمق مناطق سیل زده رسانده و در همان لحظات اولیه ورود به منطقه، کار امدادرسانی به سیل زدگان را در پیش گرفتند.

وی می‌افزاید: در خلال این امدادرسانی که ٣٠ نفر از دانشجویان بسیجی، حضور فعالانه پیدا کرده اند، دیروز ۴۰۰۰ قرص نان در بین اهالی روستای بابازید تقسیم شد و این دانشجویان شبانه، جهت تخلیه آب در مناطقی از روستا به کمک اهالی شتافتند.

این دانشجوی لرستانی یادآور می‌شود: در نگاه اول آنچه مشخص و هویدا است، عدم حضور پررنگ و تاثیرگذار برخی ارگان هاست که ناشی از عدم درک آنان از عمق فاجعه و وجود یک نگاه تبلیغاتی به بحران است. به هر حال به مردمان لرستان هم از جانب مسئولین و هم از جانب رسانه در مقیاس کلی جفا شده و در یک بایکوت خبری عجیب صدای مظلومیتشان به گوش کسی نرسیده و برخی مسئولین استانی نیز در مقابل این مسئله بی تفاوتند و امیدواریم هرچه زودتر مسئولین از خواب غفلت بیدار شوند و چاره‌ای برای این فاجعه طبیعی که گریبان لرستانی‌ها را گرفته، بیاندیشند.

 

باز هم لرستان از نگاه‌ها دور ماند/

 

اما یک منبع آگاه و از نیرو‌های جهادی حاضر در این استان نیز، از آزاد شدن روستا‌های در محاصره آب خبر داد. به گفته وی در شهرستان پلدختر آب به داخل  ۳۰۰ خانه‌ ورود کرده و آسیب زده و حدود ۴۰ روستا هم از لحاظ راه ارتباطی دچار اختلال شدند؛ که با هلی کوپتر برنامه امدادرسانی صورت میگیرد.

در شهرستان دوره چگنی سه روستا قطع ارتباط شده و آب به داخل حدود ۱۲۰ خانه راه پیدا کرده.  در شهرستان کوهدشت حدود ۲۰ خانواده دچار سیل زدگی شدند و در شهرستان خرم آباد هم آب به داخل ۲۵۰ خانه ورود پیدا کرده و آسیب زده است.

به گفته این نیروی جهادی،  آب به اثاثیه منزل حدود ۷۰۰ خانه آسیب زده است، لذا این افراد به آب معدنی و غذا‌های کنسرو‌های و پتو و فرش نیاز دارند، ولی اگه مبالغ اهدایی برای شهرستان پلدختر نقدی باشد، بهتر است.

 

کمک جهادگران به مردم سیل زده لرستان  

 

ناگفته نماند ۱۲ نفر از دانشجویان جهادی دانشگاه آزاد خرم آباد نیز پس از وقوع سیل در پلدختر به منظور تخلیه منازل مسکونی مردم از گل و لای به روستا‌های سیل زده چم مهر، گل گل و بابازید این شهرستان اعزام شدند.

موحد، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم آباد با بیان اینکه سیل خسارت‌های زیادی به اراضی کشاورزی، زیرساخت‌ها از جمله پل‌ها و راه‌های دسترسی و منازل مسکونی شهرستان پلدختر وارد کرده، می افزاید: گروه جهادی حاج عبدالله والی دانشگاه آزاد خرم آباد از دو روز گذشته در روستا‌های سیل زده پلدختر مستقر شده و به همراه دیگر گروه‌های جهادی از جمله گروه جهادی دانشگاه لرستان در حال تخلیه خانه‌های مردم از گل و لای هستند. متاسفانه تجهیزات مورد نیاز جهت سرعت بخشیدن به روند پاکسازی خانه‌های مردم از گل و لای، از جانب مسئولان مربوط شهرستان حمایتی نشد و دانشجویان با وسایل ابتدایی، کار پاکسازی را انجام دادند.

موحد به توزیع مواد غذایی و بهداشتی توسط دانشجویان جهادی در روستاه‌هایی که راه دسترسی آن‌ها تخریب شده اشاره کرد و می گوید: اکثر پل‌های شهرستان پلدختر بر اثر شدت سیل تخریب شده است.البته ساخت منازل مسکونی در روستا‌های بابازید و خرسدره در حریم رودخانه موجب آبگرفتگی این خانه‌ها شده. همچنین رها شدن یک سد خاکی نیمه کاره در مسیر رودخانه در روستای بابازید در ورود سیلاب به خانه‌های مردم اثرگذار بوده است؛ در هر حال دولت باید با تامین اعتبار هر چه سریعتر نسبت به تکمیل این سد اقدام کند.

وی می گوید: مردم روستا‌های سیل زده پلدختر نسبت به عملکرد مسئولان این شهرستان در رسیدگی به مشکلات پیش آمده گلایه دارند.   البته به گفته طهماسبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان، دانشجویان جهادی دانشگاه لرستان با پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام در حال توزیع اقلام غذایی در روستا‌های پلدختر و همچنین تخلیه خانه‌های مردم از گل و لای هستند.
او نیز از کم توجهی دولت در روستا‌های سیل زده پلدختر گلایه کرده و می افزاید: سیل بند نیمه کاره روستای بابازید با هر بارندگی، خانه‌های مردم را دچار آبگرفتگی می‌کند. تاکنون جز گروه‌های جهادی و سپاه هیچ مسئولی به مشکلات مردم سیل زده در روستا‌های محل حضور دانشجویان جهادی رسیدگی نکرده اند.   طهماسبی معتقد است: میزان بارندگی‌های اخیر در استان لرستان ۸۰ میلیمتر بوده، اما بر اساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی‌های پیش رو تا ۱۳۰ میلیمتر پیش بینی شده، با این وجود، صرفا با برگزاری جلسات ستاد بحران مشکلی از مردم سیل زده پلدختر رفع نمی‌شود؛ مسئولان ذی ربط در گام نخست باید نسبت به پیش بینی محل اسکان مردم اقدام کرده و سپس سیل بند روستای نیمه کاره بابازید را تعیین تکلیف کنند.

طهماسبی با اشاره به اینکه تاکنون مواد غدایی کمی توسط هلال احمر در بین مردم سیل زده توزیع شده، می گوید: مواد غذایی، بیل و چکمه از جمله اقلام مورد نیاز مردم سیل زده در روستا‌های سیل زده پلدختر هستند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=103655

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.