تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

پیچک صحرایی عملکرد محصول را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

  • کد خبر : 110655
  • 28 اسفند 1398 - 1:50

دکتر نادر آزادبخت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیچک صحرایی یکی از مهم‌ترینعلف‌های هرز مزارع و باغات دنیا است که می‌تواندبه‌تنهایی عملکرد محصول را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد. وی ادامه داد: علاوه بر آن این علف هرز مشکلاتی در امر برداشت محصولاتی مانند غلات دانه ریز ایجادمی‌کند. آزادبخت افزود:  پیچک دارای سیستم […]

دکتر نادر آزادبخت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیچک صحرایی یکی از مهم‌ترینعلف‌های هرز مزارع و باغات دنیا است که می‌تواندبه‌تنهایی عملکرد محصول را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن این علف هرز مشکلاتی در امر برداشت محصولاتی مانند غلات دانه ریز ایجادمی‌کند.

آزادبخت افزود:  پیچک دارای سیستم ریشه‌ای گسترده‌ای است و در رشد عمودی به سمت اعماق خاک معمولاً تا عمق ۲.۴۰ متری نفوذ می‌کند، ولی گاهی اوقات رشد تا اعماق ۶ تا ۹ متری هم وجود دارد.

این عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان یادآور شد: سیستم ریشه‌ای عمیق و وسیع پیچک آنرا رقیبی قوی برای محصولات زراعی  در اقلیم‌های خشک  تبدیل کرده است.

وی با اشاره به  مدیریت نوین گیاهان هرز اضافه کرد: این نوع مدیریت  براساس یک برنامه مدیریت تلفیقی استوار بوده و هدف آن ترکیب روش‌های ویژه کنترل گیاهان هرز برای رسیدن به  یک سطح اقتصادی مطلوب با حداقل استفاده از سموم شیمیایی است.

 آزادبخت گفت: کنترل بیولوژیکی علف‌های هرز با استفاده از دشمنان طبیعی وعواملبیماری‌زا که برای کنترل علف‌هایهرز در زیر سطح آستانه اقتصادی است روشی بوده که در آن اصول اکولوژیکی و بیولوژیکی رعایت شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=110655

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.