تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

از آمار مصدومان و فوتی های سیل تا راه‌اندازی اولین داروخانه سیار کشور

  • کد خبر : 110694
  • 01 فروردین 1399 - 9:44

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس به نقل از خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۸ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به اتمام رسید، در سال ۹۸ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود و پایان سال با […]

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس به نقل از خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۸ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به اتمام رسید، در سال ۹۸ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود و پایان سال با چالش بزرگ مبارزه با ویروس کرونا مواجه شد، در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار نخستین ماه سال  ۹۸ را مرور کنید.

رقابتى باورنکردنی برای تاریخ تولد لاکچری ٩٨/١/١/ وقتى سلامت نوزاد قربانی عنوان «نخستین تولد سال ٩٨» می‌شود

لاکچری بازی والدین برای تاریخ تولد لاکچری ۹۸/۱/۱ و عنوان نخستین «نوزاد سال ۹۸» موجب شلوغی اتاق عمل زایمان بیمارستان‌ها شده است.

امروز تاریخ خاص و به اصطلاح شیک و لاکچری سال ۹۸ است، ۱/ ۱/ ۹۸ تاریخی که به خاطر رُند و خوش یمن بودن و تقارن آن با سال جدید عامل شلوغی و صف کشیدن مادران پشت اتاق عمل زایمان در بیمارستان‌های خصوصی شده است، از این گذشته تب و تاب رقابت پشت اتاق عمل برای تولد نوزاد بلافاصله پس از سال تحویل بالاست چرا که برخی اصرار دارند فرزند آن‌ها عنوان «نخستین نوزاد سال ۹۸» را یدک بکشد و سال‌ها به این عنوان افتخار کنند و لاکچری بودن فرزندشان را به رخ دیگران بکشند و با آن پُز دهند.

لاکچری بازی به این‌ها ختم نمی‌شود و از دیگر مد‌های لاکچری نوزادی جشن تعیین جنسیت، جشن اسم گذاری، ماه گرد تولد و جشن دندونی است و شاید باورتان نشود، اما برخی جشن پوشک می‌گیرند و با افتخار و شادی اعلام می‌کنند فرزندشان از این پس دیگر مستقل است و نیازی به پوشک ندارد.

آمار نهایی تعداد مصدومان حوادث جوی و سیل اخیر/ ۷۰ کشته در سطح کشور

پیرحسن کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور درباره آخرین آمار تلفات ناشی از وقوع سیل و حوادث جوی اخیر اظهار کرد: وقوع سیل از ۲۶ اسفند ماه تا صبح امروز، ۱۵ فروردین در مجموع ۷۶۸ مصدوم به همراه داشت که ۶۱۳ نفر از آن‌ها به مراکز درمانی اعزام و ۱۵۵ نفر به صورت سرپایی در محل درمان شدند.

وی با اشاره به مفقود شدن چهار نفر در طی این حوادث اظهار کرد: از مجموع افراد منتقل شده تنها ۳۸ نفر در مراکز درمانی بستری شدند و متاسفانه ۷۰ نفر از هموطنانمان جان خود را در پی این حوادث از دست دادند.

کولیوند تشریح کرد: استان‌های لرستان و فارس به ترتیب با ۲۵۶ و ۱۹۰ مصدوم بیشترین آمار مصدومیت در بین استان‌ها را داشتند و پس از آن به ترتیب استان‌های خوزستان با ۹۸ مصدوم؛ گلستان با ۷۷ مصدوم؛ مازندران با ۴۹ مصدوم و سایر استان‌ها شامل استان‌های خراسان رضوی، کرمان، یزد، سمنان، تهران، همدان، کرمانشاه، قزوین، اصفهان، البرز و ایلام مجموعا ۹۸ مصدوم به همراه داشتند.

آمار حوادث ترافیکی نوروز ۹۸/ کاهش مصدومان ترافیک

پیر حسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در زمینه حوادث ترافیکی نوروز امسال تعداد مصدومان ترافیکی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴/۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تا به این لحظه ۳۵۲۰۰ عمل جراحی اورژانسی و ۳۵۱۶۹ عمل جراحی الکتیو انجام شده که جان بسیاری از مصدومان را حفظ کرده است؛ همچنین از ۲۸ اسفند ماه ۹۷ تا با امروز بیش از ۲ میلیون نفر به مراکز درمانی و بیمارستانی مراجعه کرده اند.

کولیوند یاد آوری کرد: ۲۸ اسفند ماه تاکنون ۳۲۴۵۷۶ نفر بیمار در کل کشور بستری شده اند.

حذف ۲ میلیون همپوشانی بیمه‌ای در کشور/ استقرار سنجی در ۶۰۵ بیمارستان انجام شد

طاهر موهبتی مدیر عامل بیمه سلامت اظهار کرد: در سازمان بیمه سلامت یک برنامه عملیاتی و یک برنامه ۹ گانه داریم که مسیر کار را مشخص می‌کند؛ در این برنامه ۹ گانه برخی مسائل اهمیت بیشتری دارند اما مفهوم این نیست که بقیه اهداف بی‌ارزش هستند فقط به دلیل اینکه در گذشته به موارد خاص توجه بیشتری شده است، امروز باید به مسائل دیگری توجه شود.

وی بیان کرد: بحث سازمان الکترونیک در گذشته وجود نداشته است اما امروز باید به آن توجه زیادی شود؛ ۲ بحث را خیلی جدی کار کردیم، یکی استقرار سازمان الکترونیک و دیگری مدیریت منابع بود، در مدیریت منابع مطالب زیادی مطرح است که یکی از آنها هدفمندی بیمه رایگان بود و طی آن اگر کسی که توان مالی ندارد باید بیمه شود.

موهبتی با اشاره به اینکه در گذشته همه اقشار جامعه بیمه رایگان بودند، گفت: در گذشته نه تنها پولدار‌ها بلکه وکلا هم بیمه رایگان بودند که این اشتباه بود و در حال حاضر تنها افرادی که توان مالی ندارند بیمه رایگان می‌شوند؛ دومین کاری که انجام دادیم، رفع همپوشانی بود و حدود ۲ میلیون رفع همپوشانی انجام شده است؛ همپوشانی در ابتدا حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است.

مدیر عامل بیمه سلامت ادامه داد: باید مراقب باشیم همپوشانی جدید ایجاد نشود، در سیستم بیمه سلامت دیگر همپوشانی انجام نمی‌شود، چون ما به سرویس وصل هستیم و هر کسی هر کاری در سیستم انجام دهد مشخص است و کنترل می‌شود، اما مطمئن نیستیم سیستم‌های دیگر رفع همپوشانی انجام می‌دهند یا خیر و ظاهرا هم انجام نمی‌دهند.

سیل، آزمون غربالگری المپیاد علوم پزشکی را به تاخیر انداخت

پروین پاسالار رئیس کمیته فنی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی از تعویق آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت:این آزمون پیش از این قرار بود  ۲۲ فروردین ماه برگزار شود اما تصمیم گرفته شد تا زمان برگزاری آزمون ۲  هفته به تعویق بیفتد.

وی به  آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: آزمون غربالگری المپیاد علمی روز جمعه ۶ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته فنی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی با اشاره به علت به تعویق افتادن آزمون غربالگری المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی اظهار کرد: آزمون غربالگری المپیاد علوم پزشکی از سوی کمیته فنی المپیاد، به دلیل وقوع سیل در برخی نقاط کشور و تعطیل شدن دانشگاه‌های غرب و جنوب غرب کشور به تعویق افتاده است.

اعزام کلینیک‌های سیار دندانپزشکی به ۳ منطقه سیل زده/ ارائه ۳ هزار خدمت دندانپزشکی به سیل زدگان

قاسم صادقی رئیس اداره دندان پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت درباره خدمت رسانی به سیل زدگان در حوزه دندان پزشکی اظهار کرد: از ساعات اولیه سیل همکاران ما در استان گلستان، لرستان و خوزستان تمام اقدامات مورد نیاز برای خدمت رسانی به سیل زدگان را انجام دادند.

وی افزود: ۸۰ دستگاه کلینیک سیار دندان پزشکی در سراسر کشور به مردم خدمت رسانی می‌کنند که پس از وقوع سیل در استان گلستان کلینیک‌های سیار دانشگاه علوم پزشکی گلستان و خراسان شمالی به مناطق سیل زده در استان گلستان اعزام شدند.

رئیس اداره دندان پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت با اشاره به آمار خدمت رسانی به سیل زدگان در استان گلستان گفت: در نیمه اول فروردین در استان گلستان بیش از سه هزار سیل زده خدمات دندان پزشکی در قالب کلینیک‌های سیار گرفتند.

رئیس اداره دندان پزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: در استان لرستان نیاز به خدمات و کلینیک‌های سیار دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر نبود و دانشگاه علوم پزشکی لرستان تاکنون به وزارت بهداشت اعلام نیاز برای کمک از استان‌های معین نداده است.

صادقی با اشاره به همکاری و همیاری نیرو‌های جهادی و مردمی برای امداد رسانی به سیل زدگان بیان کرد: پس از وقوع سیل نیرو‌های داوطلب عمومی، مردمی، دولتی و نظامی در مناطق سیل زده مستقر شدند و در قالب نیرو‌های جهادی، کلینیک‌های سیار و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های صحرایی خدمات دندان پزشکی به مردم در نقاط سیل زده ارائه شد.

توزیع ۴۰۰ تن دارو و تجهیزات پزشکی در مناطق سیل زده/ فعالیت ۱۵۰ تیم عملیات ویژه

نادمی مسئول عملیات ویژه سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: با توجه به وقوع سیل در برخی استان‌های کشور و با توجه به بازدید میدانی رئیس سازمان اورژانس کشور، تیم‌های عملیات ویژه اورژانس تشکیل شده است؛ در همین راستا ۱۵۰ تیم عملیات ویژه اورژانس در استان‌های لرستان، خوزستان، گلستان و بخشی از مازندران راه اندازی شده که ۲۰ تیم عملیات ویژه در استان خوزستان مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تا به این لحظه ۹۵۰ هزار نفر مردم سیل زده استان‌های کشور به تیم‌های درمانی اورژانس کشور مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۵۰ هزار نفر بستری و تحت نظر قرار دارند.

این مسئول عملیات ویژه سازمان اورژانس کشور ادامه داد: اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در مناطق سیل زده توزیع و در همین راستا حدود ۴۰۰ تن دارو و ملزومات مصرفی بین مردم مناطق سیل زده توزیع و پخش شده است.

نادمی گفت: هیچ مشکلی در زمینه دارو یا تجهیزات پزشکی در مناطق سیل زده وجود ندارد و امدادرسانی با مدیریت خوب و با همکاری نیرو‌های سپاه، ارتش، بسیج و مردمی انجام می شود.

ایران در زمره ۳ کشور تولیدکننده شتاب دهنده خطی/ درمان سرطان با صرفه جویی ارزی یک میلیون دلاری

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تولید دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی بومی در یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بیمارانی که نیاز به پرتو درمانی دارند شتاب‌دهنده خطی اصلی‌ترین دستگاه مورد استفاده در روند درمان است.

وی با بیان اینکه اکنون ایران در زمره ۴ کشور دارای تکنولوژی تولید شتاب‌دهنده خطی پزشکی قرار گرفته است، اظهار کرد: پیش از این دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای درمان بیماران سرطانی از خارج وارد ایران می‌شد و تکنولوژی ساخت این دستگاه در دست سه کشور آمریکا، انگلیس و چین قرار داشت.

رئیس علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در اصفهان توانسته‌ است تا دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی را برای درمان بیماران سرطانی بومی سازی کند که با تولید این دستگاه فناوری هسته‌ای صرفه‌جویی ارزی بسیاری حاصل خواهد شد.

چنگیز بیان کرد: قیمت دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی که  برای درمان بیماران سرطانی وارد کشور می‌شود، یک و نیم میلیون یورو قیمت دارد و هزینه تمام شده دستگاه ایرانی یک سوم نمونه خارجی است.

رئیس علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا این دستگاه اکنون برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد بیان کرد: دستگاه شتاب‌دهنده خطی پزشکی تولید شده به دست جوانان در شرکت دانش بنیان مراحل تست پایانی خود را می‌گذراند و ظرف یک یا دو ماه آینده پس از انجام دو مرحله تست باقی مانده برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

درصدد تولید واکسن فلج اطفال تزریقی هستیم/ تولید ۸۰ درصد واکسن‌های اجباری انسانی در موسسه رازی

مجتبی محرمی معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ پروژه در دست اجرا داریم، اظهار کرد : موسسه رازی به طور کلی دو برنامه اصلی را دنبال می‌کند، برنامه اول انجام تحقیقات دامپزشکی و برنامه دوم تحقیقات کاربری توسعه‌ای است؛ برنامه‌های کاربردی و توسعه ای ۲ هدف را پیگیری می‌کند، هدف اول آن ارتقا کیفیت محصولات تولیدی فعلی موسسه است چرا که این محصولات باید به صورت مستمر ارتقا پیدا کنند و هدف دوم پیگیری تولید محصولات جدید برای موسسه رازی است که در این خصوص طرح‌های تخصصی طراحی و اجرا می‌شود.

محرمی تشریح کرد: از اهداف مهم موسسه رازی در تولیدات بیولوژیک ارتقا واکسن فلج اطفال است؛ در حال حاضر این واکسن به صورت خوراکی توزیع می‌شود اما موسسه رازی در صدد آن است که به تولید واکسن فلج اطفال تزریقی بپردازد.

محرمی درباره فعالیت موسسه در بخش تولید آنتی‌ژن، اظهار کرد: آنتی ژن‌ها بخش‌ دیگری از تولیدات موسسه رازی محسوب می‌شوند؛ آنتی ژن‌ها بخش‌هایی از پیکره میکرو‌ اورگانیسم‌هایی هستند که باعث ایجاد واکنش در سیستم ایمنی بدن موجودات زنده می‌شوند؛ در واقع آنتی‌ژن‌ها سیستم‌های ایمنی بدن میزبان را تحریک می‌کنند.

راه‌اندازی اولین داروخانه سیار در کشور/ تلاش برای بهبود روند دارورسانی در مناطق سیل زده

مهدی پیرصالحی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در جلسه بررسی وضعیت بهداشتی مناطق سیل‌زده که با حضور وزیر بهداشت، معاونین توسعه مدیریت و منابع، بهداشت، و درمان وزارت بهداشت، رئیس سازمان اورژانس کشور و همچنین معاونین بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سیل زده برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه در کمپ‌ها و مکان‌هایی که پزشکان در مناطق سیل زده مستقر بودند، دارو به میزان لازم تهیه و توزیع شد و داروی مورد نیاز گروه‌های جهادی پزشکی که با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق سیل زده مستقر شده بودند را تامین کردیم.

پیر صالحی گفت: تلاش کردیم روند دارورسانی در مناطق سیل زده در مراکز دولتی و خصوصی با مشکل روبرو نشود و فعالیت پخش‌های دارویی در ایام تعطیلات ادامه داشته باشد و برای اولین بار در ایران، داروخانه سیار در استان خوزستان راه اندازی شد.

وی یادآور شد: علاوه بر تامین دارو برای تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز در مناطق سیل زده با شرکت‌های تولیدی هماهنگی‌های خوبی انجام گرفت و لوازم بهداشتی شامل محصولات سلولزی، شوینده‌ها و آب آشامیدنی به این مناطق ارسال شد.

تهیه آئین‌نامه راه‌اندازی بیمارستان دندان پزشکی/ تنها ۵۷ خدمت دندان پزشکی با تعرفه دولتی ارائه می‌شود

قاسم صادقی رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت اظهار کرد: تعرفه‌های خدمات دندان پزشکی یکی از بخش‌های مهم در این حوزه است زیرا بخش زیادی از این خدمات فاقد تعرفه دولتی بوده و همین مسئله باعث سردرگمی مردم و ارائه دهندگان خدمات دندان پزشکی در مراکز درمانی شده است.

وی ادامه داد: تعیین تعرفه خدمات دندان پزشکی بر عهده دبیرخانه شورای عالی بیمه و مسئولان وزارت بهداشت است و من معتقدم تمام خدمات دندان پزشکی باید مشخص باشند، باید اقداماتی خوب در راستای تعیین تعرفه خدمات دولتی تعیین شود تا از بروز هرگونه مشکلی برای مردم و متخصصان دندان پزشک جلوگیری به عمل آید.

رئیس اداره دندان پزشکی وزارت بهداشت تأکید کرد: بخشی از خدمات دندان پزشکی قیمت تمام شده دارد و قیمت قسمت دیگر باید مشخص شود تا مردم سردرگم نشوند، همچنین ارائه دهندگان خدمات دندان پزشکی باید بدانند که هر خدمتی را با چه قیمتی به مراجعه کنندگان ارائه دهند.

صادقی افزود: تعیین تعرفه گذاری خدمات دندان پزشکی باید در هیئت وزیران مطرح و به تصویب برسد که این کار پروسه‌ای پیچیده و سخت است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۳۷۰ خدمت دندان پزشکی تعیین شده که بر اساس کتاب تعرفه گذاری خدمات تنها ۵۷ خدمت  مصوب هیئت وزیران است و تعرفه دولتی دارد، حال آنکه بیش از ۶۰۰ خدمت دندان پزشکی فاقد تعرفه دولتی مانده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=110694

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.