تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

تورم نقطه به نقطه ۴۷٫۷ درصدی در لرستان

  • کد خبر : 117498
  • 10 دی 1399 - 10:17

  به گزارش میرملاس ؛  مرکز آمار ایران پس از بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذرماه سال ۹۹، درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد که در این آمار درصد تغییر شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به آذرماه سال ۹۸، ۴۴.۸ درصد اعلام شد.   […]

 

به گزارش میرملاس ؛  مرکز آمار ایران پس از بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در آذرماه سال ۹۹، درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد که در این آمار درصد تغییر شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به آذرماه سال ۹۸، ۴۴.۸ درصد اعلام شد.

 

رتبه یازدهم لرستان در تورم نقطه‌به‌نقطه کل خانوارها

بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به استان­ کردستان ۵۴.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۱.۲ درصد است و استان لرستان نیز با تورم ۴۷/۷  درصدی در رتبه یازدهم قرار دارد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان­ لرستان نسبت به آذرماه ۱۳۹۸ به‌طور متوسط حدود سه درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند.

همچنین در آذرماه به‌طور متوسط در کشور شاهد رشد دو درصدی تورم نسبت به ماه گذشته بوده‌ایم این آمار برای لرستان ۲/۳ درصد است.

 

 

طبق آمار اعلامی نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۹ برای کل خانوارهای کشور به عدد ۳۰.۵ درصد رسیده و درعین‌حال نرخ تورم دوازده‌ماهه استان لرستان نیز ۲/۳۱ درصد بوده و در رتبه هشتم قرار دارد بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۵.۳ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۷.۲ درصد است.

رتبه چهاردهم  لرستان در تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری

در آذرماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩۵) به ۲۷۷.۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۴.۲  درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای شهری در این ماه مربوط به استان کردستان با ۵۳.۶ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۱.۲ درصد است و استان لرستان نیز با ۴۶ درصد در رتبه چهاردهم کشور قرار دارد.

 

 

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه ١۳۹۹ برای خانوارهای شهری کل کشور ۳۰.۵ درصد بوده و درعین‌حال در استان لرستان نیز نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به این ماه ۳۰/۶ درصد رسیده و از این حیث نیز در رتبه دوازدهم قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۵ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه سال ۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۶.۹ درصد است.

رتبه نهم لرستان در تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای روستایی

در آذرماه ١۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ۲۹۶.۳ بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته و درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۴۸ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای روستایی مربوط به‌ استان‌ همدان با ۵۸.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۳۹.۵ درصد است و استان لرستان نیز با ۵۲/۲ درصد در رتبه نهم  قرار دارد.

 

 

نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه ١۳۹۹ برای خانوارهای روستایی کشور به ۳۰.۵ درصد رسیده و نرخ تورم دوازده‌ماهه برای خانوارهای روستایی استان لرستان نیز ۳۲/۹درصد بوده و از این حیث در رتبه هشت کشور قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده‌ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۵.۹ درصد بوده و کمترین نرخ تورم دوازده‌ماهه منتهی به آذرماه سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان خوزستان با ۲۵.۷ درصد است.

تورم ۶۳.۹ درصدی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در استان لرستان

یکی دیگر از نکات مهم دیگر در این گزارش تورم  ۶۳/۹ درصدی لرستان در دسته خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها است به‌طوری‌که تورم نقطه‌ای کل کشور در این شاخص ۵۷.۹ درصد است و استان لرستان با تورم حدود ۶۴ درصدی خود در این دسته‌بندی در رتبه چهارم قرار دارد و این در حالی است که ازنظر ضریب اهمیت نیز این دسته از مواد و کالاهای مصرفی در استان لرستان ضریب اهمیت ۳۴.۶۳ درصدی دارد و این امر نشانگر فشار مضاعف بر مردم به دلیل بالا بودن ضریب اهمیت این دسته از اقلام در امرارمعاش آن‌ها دارد.

در کنار آن در خصوص اقلام غیرخوراکی و خدمات نیز تورم نقطه‌ای استان لرستان در این ماه به عدد ۳۸ درصدی رسیده است و ضریب اهمیت آن نیز ۶۵.۳۷  درصد است و در عین‌حال تورم نقطه‌ای کل کشور در این بخش نیز ۳۸.۷ درصد است و از این حیث استان لرستان تورم پایین‌تری نسبت به میانگین کشوری داشته است.

بر پایه این گزارش در حالی‌که مسئولان از عدم کمبود در خصوص کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار و سایر اقلام در کشور خبر می‌دهند اما همچنان شاهد افزایش بی‌رویه قیمت­‌ها در سطح بازار هستیم و این نشان می‌­دهد که مشکل اصلی در خصوص افزایش قیمت­‌ها به عدم نظارت صحیح بر بازار و وجود دلالان در این خصوص است که سبب افزایش قیمت می‌­شود.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=117498

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.