تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

۲۰ سایت عمده پرندگان مهاجر در لرستان شناسایی شده است

  • کد خبر : 117554
  • 12 دی 1399 - 11:50

  نبی الله قائدرحمت  بیان کرد: بر اثر افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه های تالابی و مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی در استان ۲۰ سایت عمده زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان شناسایی شده است. قائدرحمت افزود: در این راستا بررسی وضعیت پرندگان و ارائه گزارشات مستمر در خصوص وضعیت پرندگان آبزی موجود با همکاری دامپزشکی […]

 

نبی الله قائدرحمت  بیان کرد: بر اثر افزایش حفاظت فیزیکی زیستگاه های تالابی و مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی در استان ۲۰ سایت عمده زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان شناسایی شده است.

قائدرحمت افزود: در این راستا بررسی وضعیت پرندگان و ارائه گزارشات مستمر در خصوص وضعیت پرندگان آبزی موجود با همکاری دامپزشکی استان در حال انجام است و در صورت وقوع تلفات در بین پرندگان و تایید بیماری نظارت بر اجرای قرنطینه در محدوده شیوع بیماری اقدام خواهد شد.

وی اظهار داشت: به همین منظور امسال پروانه شکارپرندگان آبزی و مهاجر در استان صادر نشده است و تمهیدات لازم در زیستگاه های مذکور جهت حمایت و حفاظت و جلوگیری از هرگونه تهدیدی احتمالی به کار گرفته شده و با متخلفین برخورد می شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: با توجه به اقدامات حفاظتی، گشت و کنترل و بیتوته ماموران یگان حفاظتی و راه اندازی ۱۱ پاسگاه محیط بانی در استان تنوع و جمعیت حیات وحش در سطح استان افزایش یافته و این در حالی است که این استان به دلیل بهره مندی از ظرفیت های آبی مناسب به ویژه در سال های اخیر به دلیل بارندگی های قابل توجه شمار پرندگان مهاجر و گونه های این پرندگان در استان چشمگیر است.

قائدرحمت با بیان اینکه سرشماری این پرندگان هر ساله از اواخر آذر ماه در استان آغاز و تا پایان دی ماه ادامه دارد، افزود: ۲ نوع پرندگان بومی و مهاجر در زیستگاه های این استان زندگی می کنند که در فصول پاییز و زمستان پرندگان مهاجر در تالاب ها و ابگیرهای این استان زمستان گذرانی می کنند.

وی با بیان اینکه ۱۶ تالاب فصلی و دایمی در لرستان وجود دارد اظهار داشت: علاوه بر مشاهده پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت های خارجی تالاب ها و آبگیرهای لرستان در مسیر مهاجرت داخلی نیز قرار دارند و مهمترین مراکز پذیرش پرندگان مهاجر در استان تالاب های پلدختر، تالاب های دشت سیلاخور(تنوردر، رودخانه های تیره و ماربره) تالاب های بیشه دالان بروجرد، تالاب خروسان ازنا، رودخانه های و منابع آبی استان و سدهای مروک، ایوشان، هاله، خان آباد، حوضیان هستند.

وی بیان کرد: پرنده های از راسته های پلیکان سانان، کشیم سانان، غازسانان، درناسانان و ابچیلک سانان اشاره کرد و از این راسته ها طی امسال و سال های گذشته پلیکان سفید، بالکان، حواصیل خاکستری، حواصیل سفید بزرگ،اگرت کوچک، لک لک سفید، لک لک سیاه، غاز خاکستری، غازپیشانی سفید، فلامینگو، قوی گنگ قوی فریادکش، گیلار، اردک ارده ای، اردک سرسبز، خوتکا، اردک سرحنایی، اردک بلوطی، اردک سیاه کاکل،^ فیلوش، اردک نوک پهن، خوتکا ابرو سفید، انواع آبچیلک ها، کاکایی ها، سلیم ها مشاهده شده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=117554

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.