تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

۲۰۹ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به لرستان اختصاص یافت

  • کد خبر : 117579
  • 13 دی 1399 - 4:04

  به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس ، اسد عبدالهی شامگاه جمعه در گقت وگوی مجازی با خبرنگاران بیان کرد: عملکرد استان در خصوص پرداخت تسهیلات کرونایی موفق بوده است و توقف های ایجاد شده نیز ناشی از سیستم مرکزی است که تلاش می شود مشکلات بزودی برطرف و مابقی متقاضیان نیز از این تسهیلات […]

 

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس ، اسد عبدالهی شامگاه جمعه در گقت وگوی مجازی با خبرنگاران بیان کرد: عملکرد استان در خصوص پرداخت تسهیلات کرونایی موفق بوده است و توقف های ایجاد شده نیز ناشی از سیستم مرکزی است که تلاش می شود مشکلات بزودی برطرف و مابقی متقاضیان نیز از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی در خصوص خسارات وارده سیل به حوزه اقتصادی لرستان اظهار داشت: پنج هزار واحد صنفی استان ذز اثر سیل سال ۹۸ متضرر شدند و ۱۲۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در این حوزه پرداخت شد و ۱۶۰ میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی در اختیار خسارت دیدگان قرار گرفت.

عبدالهی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه لرستان ادامه داد: در این راستا مطالعات و جلسات و نشست های تخصصی بسیاری انجام شده است که میزان توسعه یافتگی لرستان براساس شاخص ها باید مشخص شود.

وی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی لرستان کارهای خوبی انجام داده و احیا و راه اندازی نیرگاه سیکل ترکیبی خرم آباد، پالایشگاه پلدختر، توسعه نساجی بروجرد، کارخانه نوآوری خرم اباد، شرکت های داروسازی، فاز ۲ پتروشیمی خرم آباد  نمونه های بارزی از این مورد است.

عبدالهی با اشاره به اینکه نیروگاه خرم آباد از طرح های بزرگ استان است ادامه داد: تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در این راستا هزینه شده است و تا هفت هزار میلیارد تومان در این طرح توسط  بنیاد مستضعفان سرمایه گذاری خواهد شد.

وی اظهار داشت: این نیروگاه بخش عمده ای از برق استان را از طریق شبکه سراسری تامین خواهد کرد و حدود ۴۰۰ نفر در این طرح مشغول فعالیت هستند و فاز نخست بهره برداری شده و فاز دوم تا اوایل سال اینده بهره برداری خواهد شد.

وی در خصوص اشتغال روستایی در استان عنوان کرد: ۶۲ میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال روستایی استان در نظر گرفته شده است و ۲۳۶ میلیارد تومان در این حوزه جذب و پرداخت شده است.

وی افزود: برای نهادهای حمایتی نیز ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده و تاکنون ۱۲۴ میلیارد تومان پرداخت شده و در بخش رونق تولید ۱۷۵ میلیارد تومان در استان جذب شده است.

عبدالهی ادامه داد: در زمینه اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ نیز ۲۲۲ میلیارد تومان به بخش صنعت اختصاص یافته که تاکنون ۹۶ میلیارد تومان در بخش صنعت و ۲۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی پرداخت شده است.

وی گفت: طرح های بزرگی توسط بخش خصوصی در استان در حال انجام است که سیمان سفید ازنا و طرح فرتاک بروجرد، پالایشگاه پلدختر، توسعه نساجی بروجرد از این موارد هستند.

وی با اشاره به واحد راه اندازی کشت و صنعت لرستان گفت: یک هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت این واحد اقتصادی است و بخش عمده ای از مشکلات آن برطرف شده و ۵۰ هکتار گلخانه در این طرح تعریف شده که تاکنون ۲۵ هکتار اجرایی شده است.

وی افزود: مشکلات معارض این واحد تقریبا حل شده است و مشکل صادرات نیز با توجه به محدودیت ها کرونا به حوزه خلیج فارس انجام می دهد و سعی می شود نهایت کمک به این واحد اقتصادی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: در حوزه گردشگری نیز با توجه به بیماری کرونا انگیزه برای توسعه این بخش کمتر شده است.

عبدالهی افزود: برخی از واحدهای اقتصادی استان نسبت به استان های همجوار وضعیت بهتری دارند و در بحث تولید دارو یکی از قطب های دارویی کشور هستیم، در تولید صنایع نساجی، صنعت مرغ، ماهی های سردآبی، حبوبات، گیاهان دارویی دارای شرایط قابل توجهی هستیم.

وی اظهار داشت: صادرات استان محصولات پتروشیمی و کشاورزی است.

وی با اشاره به اقدامات مطلوب انجام شده در دولت تدبیر و امید در حوزه گردشگری گفت: ساماندهی حریم قلعه فلک الافلاک ،دهکده گردشگری مخملکوه خرم آباد، بوم گردی، گردشگری سد حوضیان الیگودرز، هتل شاپورخواست خرم آباد و عطرستان بروجرد اقدامات انجام شده در این حوزه هستند.

عبدالهی ادامه داد: مشکل اصلی لاستیک سازی خرم آباد تامین ارز و واردات قطعات از خارج از کشور است که تلاش می شود فاز نخست در سطح محدودتری اجرایی شود و ژنراتورسازی خرم آباد نیز امکان تغییر کاربری ندارد.

وی اظهار داشت: فولاد ازنا با سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است و حدود یک هزار میلیارد تومان دیگر سرمایه گذاری نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی لرستان در خصوص شرکت پارسیلون گفت: این واحد به بخش خصوصی واگذار شده که به دلیل عدم موفقیت پس گرفته شده است و با توجه به شرایط ویژه اقتصادی بررسی خواهد شد.

وی افزود: در سال ۹۸ حدود ۳۷ واحد و سال ۹۹ حدود ۲۶ واحد راکد در لرستان احیا شد و ۱۷۰ واحد تولیدی استان افزایش ظرفیت شدند و تعدادی نیز تکمیل و بهره برداری شدند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=117579

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.