تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

کاشت نخود بهاره در مناطق گرمسیری و معتدل لرستان

  • کد خبر : 119048
  • 23 اسفند 1399 - 6:48

مهدی نیازی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد:  نظر به اینکه غالب سطح زیر کشت نخود در شرایط دیم قرار دارد، رعایت اصول فنی عملیات آماده‌سازی زمین کشت به منظور ذخیره حداکثر رطوبت در خاک و استفاده بهینه گیاه از رطوبت خاک بسیار مهم است. وی با اشاره به این‌که کاربرد گاوآهن برگرداندار باعث […]

مهدی نیازی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد:  نظر به اینکه غالب سطح زیر کشت نخود در شرایط دیم قرار دارد، رعایت اصول فنی عملیات آماده‌سازی زمین کشت به منظور ذخیره حداکثر رطوبت در خاک و استفاده بهینه گیاه از رطوبت خاک بسیار مهم است.

وی با اشاره به این‌که کاربرد گاوآهن برگرداندار باعث از بین رفتن رطوبت ذخیره شده در خاک می‌شود، عنوان کرد: استفاده از گاوآهن قلمی یا پنجه غازی برای آماده‌سازی زمین کشت می‌تواند در حفظ رطوبت خاک بسیار مؤثر باشد، بنابراین جمع‌آوری کاه و کلش و شخم عمیق با گاوآهن یا سوئیپ و سپس دیسک و ماله زدن ضروری است.

نیازی با بیان این‌که اغلب کشاورزان استان با پاشیدن بذر نخود با دست و پوشاندن بذور با گاوآهن برگردان‌دار، گاو آهن شش خیش یا با دیسک عملیات کشت را انجام می‌دهند، عنوان کرد: روش دست پاش بذر، باعث ناهماهنگی در توزیع بذر، عدم استقرار بذر در عمق مناسب، دشواری در مبارزه با علف‌های هرز در دوره داشت و تلفات بذر می‌شود.

این کارشناس کشاورزی افزود: برای کشت ردیفی نخود می‌توان از ردیف کار و خطی کارهای پنوماتیک، هاسیا، همدانی‌کار، کشت گستر و اسکه ۲۰۰۰ استفاده کرد.

وی با اشاره به این‌که گیاه نخود برای تولید مطلوب نیاز به حداقل ۳۰ بوته در متر مربع دارند، عنوان کرد: بنابر این میزان بذر برای کشت ارقام هاشم و آرمان و آزاد، عادل، منصور، سعید ۹۰  تا ۱۰۰ کیلوگرم  هکتار  با تراکم ۳۵ بوته در متر مربع برای مناطق معتدل، نیمه گرمسیری و سرد  توصیه می‌شود.

نیازی با اشاره به این‌که کشاورزان نخود را در مناطق نیمه‌گرمسیری و گرمسیری استان در اسفندماه و در مناطق سرد استان در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت کشت می‌کنند، تصریح کرد: مقایسه تفاوت کشت پاییزه با کشت بهاره نشان می‌دهد کارایی مصرف آب در کشت زمستانه نسبت به کشت بهاره بسیار بالاست به طوری‌که با تغییر کشت از بهار به پاییز، میزان افزایش عملکرد کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره در گیاه نخود ۷۲ درصد است.

این کارشناس کشاورزی عنوان کرد: اغلب کشاورزان پیشرو علف‌های هرز مزارع خود را با وجین دستی کنترل می‌کنند که به لحاظ هزینه بالا و زمان بر بودن آن، مقرون به صرفه نیست، بنابراین می‌توان با روش‌های مکانیکی و شیمیایی علف‌های هرز مزارع نخود را کنترل کرد.

وی با اشاره به این‌که کرم پیله‌خوار ازجمله مهم‌ترین آفات نخود است که هرساله خسارت زیادی به مزارع نخود وارد می‌کند، برای کنترل کرم پیله‌خوار نخود کابرد یکی از سموم مناسب ازجمله سوین، دیپترکس و لاروین به ترتیب به مقدار ۳، ۵/۱ و ۱ کیلوگرم در هکتار در زمان ظهور حداکثر لاروهای ریز که مصادف با اواسط تشکیل گل و اوایل پیله بستن بوته‌هاست.

نیازی با اشاره به این‌که کلیه ارقام محلی و اصلاح شده نخود ازجمله بیونیج، گریت، جم و کوروش و… دارای تیپ بوته نیمه ایستاده یا گسترده  هستند که امکان برداشت مکانیزه آن‌ها میسر نیست، عنوان کرد: برداشت دستی نخود بیشترین سهم هزینه تولید را دارد.

این کارشناس کشاورزی افزود: ارقام معرفی شده نخود هاشم، آرمان، آزاد و عادل دارای تیپ بوته ایستتاده هستند که می‌توان این ارقام را با کمباین گندم با انجام تغییراتی در سرعت باد و فاصله سیلندرها و با هد طراحی شده برداشت نخود که بر روی کمباین غلات نسب می‌شود برداشت کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=119048

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام.ببخشید منطقه کوهدشت و رومشکان استان لرستان تقریلا نیمه خشک چه نوع نخودی مناسبتر هستش برا کاشت؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.