تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

هوش، تخصص و تأثیرگذاری در جامعه، سه فاکتور برای نخبه بودن

  • کد خبر : 119101
  • 26 اسفند 1399 - 7:14

حمزه امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما یک سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم، براساس تعریفی که در این سند تدوین شده، نخبه به کسی اطلاق می‌شود که صاحب فناوری، فرهنگ، ادب و هنر و دارای یک نوآوری باش به ویژه در بحث نخبگی اثرگذاری حائز اهمیت است. وی با اشاره به […]

حمزه امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما یک سند راهبردی کشور در امور نخبگان داریم، براساس تعریفی که در این سند تدوین شده، نخبه به کسی اطلاق می‌شود که صاحب فناوری، فرهنگ، ادب و هنر و دارای یک نوآوری باش به ویژه در بحث نخبگی اثرگذاری حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که در بحث نخبه بودن باید به سه فاکتور دقت کنیم، عنوان کرد: یکی بحث هوش و استعداد ذاتی است، یعنی نخبه یک هوش و استعداد ذاتی دارد که از بقیه افراد جامعه سرآمدتر است، ویژگی دوم یک فرد نخبه تخصص و خبرگی است که ممکن است بر اثر تحصیل در یک رشته خاص و طی کردن مدارج علمی کسب شده باشد.

امیری با اشاره به این‌که ممکن است فردی هوش و استعداد ذاتی داشته ولی مدارج علمی را طی نکرده باشد، افزود: شرط سوم که بر دوتای دیگر ارجعیت داشته و بنیاد ملی نخبگان بر آن تأکید دارد، اثرگذاری است، نخبه کسی است که در حوزه تخصص خودش بتواند تحول آفرین بوده و اثر خودش را در جامعه پیرامونش گذاشته باشد.

رئیس بنیاد نخبگان لرستان افزود: براساس سند راهبردی کشور در امور نخبگان سطح پایین‌تر از نخبه، بحث استعدادهای برتر بوده که بسیاری از افرادی که ما در سطح جامعه به آن‌ها نخبه می‌گوییم اغلب استعداد برتر هستند.

وی افزود: استعداد برتر به کسی اطلاق می‌شود که هوش و استعداد ذاتی و تخصص و خبرگی دارد ولی هنوز به مرحله اثرگذاری نرسیده و جامعه از هوش و استعداد ذاتی او نتوانسته بهره‌مند شود.

امیری ادامه داد: یکی از اهداف بنیاد ملی نخبگان این است که با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی و بخش‌های حاکمیت شرایطی فراهم کند که بتوان استعدادهای برتر را به نخبه تبدیل کرد.

رئیس بنیاد نخبگان لرستان افزود: بنیاد نخبگان یک مجموعه دولتی است و در مناطق مختلف کشور مجموعه‌هایی با عناوین دیگر اما کار مشابه وجود دارد که هیچکدام با بنیاد ارتباط ندارند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=119101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.