تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

ثبت بین‌الملی و جهانی سه تالاب لرستان در سال آینده

  • کد خبر : 119103
  • 26 اسفند 1399 - 7:14

مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب یکی از با اهمیت‌ترین مباحثی بوده که در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست است. وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مهمترین تالاب‌های کوهستانی کشور در لرستان واقع شده است، افزود: در لرستان اقدامت خوبی برای احیای تالاب‌ها انجام شده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست […]

مهرداد فتحی بیرانوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تالاب یکی از با اهمیت‌ترین مباحثی بوده که در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مهمترین تالاب‌های کوهستانی کشور در لرستان واقع شده است، افزود: در لرستان اقدامت خوبی برای احیای تالاب‌ها انجام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و با توجه به شرایط خاص در آن برهه زمانی بخش زیادی از اراضی تالاب‌های لرستان تغییر کاربری پیدا کردند و از وضعیت تالابی خارج شدند، ادامه داد: به عنوان مثال بیشه دالان بروجرد با مساحت ۹۱۳ هکتار به ۸۰ هکتار رسیده، تنودر دورود از یکهزار هکتار به ۱۲۶ هکتار رسیده، گوری بلمک پلدختر ۶۰۰از  هکتار به بین ۵۰ تا ۱۱۴ هکتار رسیده است.

فتحی بیرانوند یکی از دغدغه‌های محیط زیست را احیای این تالاب‌ها بیان کرد و با اشاره به اینکه با توجه به اینکه بین هشت تا نه تالاب در کشور مشمول طرح مدیریت زیست بوم شدند، تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده موفق شدیم تالاب بیشه دالان بروجرد و تالاب‌های پلدختر را مشمول این طرح کنیم که کار مطالعات آنها انجام و در مرحله اجرا هستیم.

وی با بیان اینکه موضوع تالاب چندوجهی است و برای اینکه آنها را احیا کنیم اقدامات مطالعاتی، آموزش جوامع محلی را انجام دادیم، گفت: متاسفانه برای اراضی تغییر کاربری یافته سند مالکیت صادر شده و برای اینکه بتوانیم آنها را پس بگیریم باید اعتبار کلانی را به این امر اختصاص و به کشاورزان پرداخت کنیم یا بایستی در قالب طرح مشارکتی با کشاورزان ذی‌نفع نسبت به احیای آنان اقدام کنیم، که تعداد اندکی از کشاورزان و جوامع محلی مقاومت می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های محیط زیست استان ثبت تالاب‌ها در کنوانسیون رامسر است، بیان کرد: مطالعات تالاب‌های پلدختر انجام شده و در حال بررسی است و امیدواریم با توجه به وضعیت ژئوفرمولوژی تالاب‌های این شهرستان راهی را برای ثبت جهانی آنها مهیا سازیم.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه همچنین پرونده چند تا از مناطق تالابی استان تشکیل شده و کارهای بین‌الملی آنها در حال انجام است، بیان کرد: چنانچه اتفاق خاصی پیش نیاید برای سال آینده سه تالاب لرستان ثبت بین‌الملی و جهانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با احیای تالاب‌ها بخش عمده‌ای از نیاز جوامع محلی را می‌توان تامین کرد، افزود: تاکنون ۳.۵ میلیارد تومان برای احیای تالاب‌های استان اعتبار ملی و استانی جذب کردیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=119103

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.