تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

کرونا میزبان سفرهای نوروزی

  • کد خبر : 119153
  • 28 اسفند 1399 - 9:35

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس به نقل از ایرنا کرونا یکسال است که سفره ای از مرگ و  بیماری پهن کرده و هدایای خوبی ندارد، حال ما می توانیم یکی از این هدیه ها را قبول کنیم یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتخابی از این سفره نداشته باشیم. سال گذشته که کرونا در ایران گزارش شد […]

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس به نقل از ایرنا کرونا یکسال است که سفره ای از مرگ و  بیماری پهن کرده و هدایای خوبی ندارد، حال ما می توانیم یکی از این هدیه ها را قبول کنیم یا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتخابی از این سفره نداشته باشیم.

سال گذشته که کرونا در ایران گزارش شد اوایل همه فکر می کردیم که عید نوروز می توانیم در کنار فامیل و سفره هفت سین جشن بگیریم اما نه تنها نوروز ۹۹ بلکه عید ۱۴۰۰ نیز سفره هفت سین باید تنها در کنار اعضای خانواده خودمان باشیم چراکه این روزها کرونای انگلیسی نیز در کمین و ممکن است هر لحظه همه را غافلگیر کند.

کرونا رنگ دیگری به خود گرفته و کار همه سخت تر شده است، از زمانی که آمد نشان داد با هیچ کسی شوخی ندارد و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی را بهترین فرصت برای شیوع و انتقال می داند.

حال اگر دلمان برای بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ تنگ شده است، نوروز را در کنار اقوام باشیم و به شهرهای مختلف کشور سفر کنیم، اگر هم نمی خواهیم گرفتار این ویروس شویم، امسال نیز مانند عید ۹۹ در خانه بمانیم و سفرهای نوروزی را لغو کنیم.

منع سفر نوروزی برای همه است، اما برخی بار و بندیل سفر خود را از بسته اند و راهی مسافرت و گشت و گذار در شهرهای مختلف می شوند،آنچنان که گویی کرونا وجود ندارد و با این کار زندگی همه را به خطر می اندازند.

اگر یکسال دیگر به سفر نرویم اتفاقی نمی افتد، چرا با یک سفر چند روزه زندگی همه را به خطر بیندازیم و کاری کنیم که تا سالهای سال پشیمان باشیم و حسرت روزهایی را بخوریم که هیچ وقت برنمی گردند؟ کسانی را از دست بدهیم که شاید دیدن یک لحظه آنان برایمان به حسرتی ماندگار تبدیل شود.

مردم اگر سفرهای نوروزی را در برنامه خود قرار دهند، به طور یقین ویروس جهش یافته هم به گردش درمی آید، انتشار آن سریع تر می شود و تعداد بیشتری از افراد درگیر می شوند .

این همه تذکر از سوی مسئولان ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای جلوگیری از سفرهای نوروزی کافی نیست؟ چرا مردم باید تا این حد بی‌خیال باشند که سفرهای نوروزی را در برنامه خود دارند و به فکر این نیستند که ممکن است جان خود، عزیزان و یا هموطنان را بگیرند.

به همین منظور مسئولان اجرایی لرستان منع سفرهای نوروزی و عدم پذیرش مسافران در ایام نوروز را  برنامه‌ریزی کرده‌اند پس همه به این محدودیت‌ها احترام بگذاریم و بخاطر چند روز تفریح و مسافرت جان خود و دیگران را به خطر نیندازیم.

از پذیرش مسافران نوروزی معذوریم

جعفر طولابی فرماندار خرم‌آباد درباره منع سفرهای نوروزی گفت: دستگاه‌های خدمات‌رسان این شهرستان از پذیرش مسافران نوروزی و خدمات‌رسانی به آنها معذور هستند چراکه شرایط شیوع کرونا خطرناک و حساس است.

وی افزود: هموطنانی که قصد مسافرت به لرستان و شهرستان خرم آباد را دارند باید بدانند که در مرکز استان هیچ جایگاهی برای اسکان و خدمات رسانی به مسافران نوروزی پیش بینی نشده است و از پذیرایی آنها معذور هستیم.

وی ادامه داد: ویروس جهش یافته کرونا تهدید و خطر جدی در لرستان و استان های همجوار است که با توجه به شناسایی بیمار مبتلا به این ویروس در خرم آباد باید همه ظرفیت ها را برای جلوگیری از پیشرفت آن بکار گرفت.

طولابی تاکید کرد: رعایت فاصله گذاری، پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک و برگزار نکردن مراسم عروسی و عزا به عنوان اصولی ترین کارهایی است که مردم باید انجام دهند تا این ویروس کنترل و مهار شود.

مسافرت‌های نوروزی کنترل شود

محمدرضا نیکبخت رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: با توجه به شرایط کرونایی موجود، مهمانان و گردشگران، این استان را برای نوروز ۱۴۰۰ انتخاب نکنند.

وی افزود: ورودی های لرستان و شهرهای آن از طرف استان خوزستان به شدت کنترل و از ورود وسائط نقلیه از سمت جنوب جلوگیری می شود و در نهایت ورود پلاک های بومی این استان به لرستان ممنوع است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: برای کنترل ویروس کرونا و مبارزه با آن تاکنون کادر درمان، سختی های بیشماری را پشت سر گذاشته اند و هنوز با ایثار و فداکاری در میدان مبارزه با کرونا ایستاده اند.

نیکبخت با اشاره به وضعیت زرد لرستان در شیوع کرونا ادامه داد: آنچه امروز باید کنترل شود مسافرت های نوروزی است که باتوجه به خطرات احتمالی آن، مردم باید از رفتن به شهرهای دیگر پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: در فروردین، مهر و به ویژه آبان ماه ۹۹ شیوع کرونا در لرستان بالا بود و اوج مرگ و میرهای ناشی از کرونا در آبان‌ماه اتفاق افتاد و اکنون نیز همگی باید به پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها توجه داشته باشند و از تجمع در اماکن شلوغ پرهیز کنند.

لرستان میزبان مسافران نوروزی نخواهد بود

محمود ثمینی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز گفت: باتوجه به شیوع کرونا و احتمال وقوع موج چهارم این ویروس، استان میزبان مسافران نوروزی نخواهد بود، ویروس جهش یافته انگلیسی میزان ابتلای بالایی دارد و قدرت انتشار آن ۲۰ برابر بیشتر از نوع معمولی است.

وی با اشاره به اینکه ممنوعیت تردد در مرز استان خوزستان به لرستان اعمال شده است افزود: اسفند ماه سال گذشته مردم همکاری لازم را داشتند و امیدوارم امسال هم رعایت و از تجمعات و مسافرت پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: لرستان امسال پذیرای هیچ مهمان نوروزی نخواهد بود و دستگاه های اجرایی، هیچگونه خدمات رسانی نخواهند کرد.

به لرستان سفر نکنید

سیدموسی خادمی استاندار لرستان نیز گفت:  به هموطنان توصیه می‌کنیم بخاطر وضعیت ویروس کرونا از سفر به این استان در ایام نوروز خودداری کنند.

وی اظهار داشت: البته باید در نظر داشت با توجه به همسایگی با استان خوزستان، شرایط هر لحظه ممکن است تغییر کند که ضرورت دارد دستورالعمل های بهداشتی بیش از پیش به خصوص در ایام پایانی سال رعایت شود تا نوروز آرامی برای مردم داشته باشیم .

وی در ادامه تاکید کرد: همه باید تلاش و از وقوع موج چهارم کرونا در استان جلوگیری کنیم که لازمه آن رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در تجمعات به ویژه مراسم پنجشنبه آخر سال در آرامستان ها است.

استاندار لرستان افزود: در نوروز هیچ‌گونه تسهیلاتی به مسافران ارائه نخواهد شد، از این رو توصیه می‌کنیم که هم استانیها به سایر نقاط کشور سفر نکرده و سایر هم وطنان نیز لرستان را به عنوان مقصد خود در نوروز انتخاب نکنند.

خادمی تصریح کرد: بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا سفر به مناطق قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است و جریمه نقدی در پی خواهد داشت که در لرستان نیز ۲ شهرستان دورود و پلدختر در وضعیت نارنجی و مابقی شهرستان ها وضعیت آبی کرونایی دارند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=119153

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.