تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

لرستان، یکی‌از قطب‌های تولید حبوبات در کشور است

  • کد خبر : 119193
  • 01 فروردین 1400 - 8:16

زیبا رشنو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان یکی‌از قطب‌های عمده تولید حبوبات در کشور است. وی با اشاره به این‌که حبوبات منبع ارزشمند تأمین پروتئین غذایی است، عنوان کرد: به لحاظ زراعی نیز این گیاهان به‌دلیل تثبیت ازت در تناوب کاشت و همچنین به‌عنوان کود سبز اهمیت قابل توجهی دارند. رشنو ادامه داد: […]

زیبا رشنو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لرستان یکی‌از قطب‌های عمده تولید حبوبات در کشور است.

وی با اشاره به این‌که حبوبات منبع ارزشمند تأمین پروتئین غذایی است، عنوان کرد: به لحاظ زراعی نیز این گیاهان به‌دلیل تثبیت ازت در تناوب کاشت و همچنین به‌عنوان کود سبز اهمیت قابل توجهی دارند.

رشنو ادامه داد: به دلیل فراهم بودن شرایط اکولوژیک کاشت این محصولات در لرستان، به طور قطع توسعه کشت آن‌ها می‌تواند به اقتصاد استان و کشور کمک قابل توجهی کند، امروزه اهداف تولید در سطح خُرد و کلان با هم متفاوت هستند.

این محقق بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: در سطح خُرد هدف یک تولیدکننده دستیابی به حداکثر منفعت شخصی و سود خالص است، اما در سطح کلان هدف از تولید، تقویت عرضه ملی، کسب حداکثر منفعت اجتماعی و نیز توانایی حضور و رقابت در عرصه‌های تجارت جهانی است.

وی تأکید کرد: در این شرایط پایداری و استمرار امر تولید در گرو توانایی رقابت در بازارهای بین‌المللی است و علاوه‌بر آن تولید در هر کشوری جدای از سودآوری برای تولیدکنندگان باید برای کشور نیز دارای سردآوری باشد، به‌عبارتی هزینه‌ای که در کشور صرف تولید می‌گردد باید کمتر از هزینه مصرف شده برای واردات آن باشد.

رشنو افزود: مزیت نسبی به معنای توانایی یک کشور یا یک منطقه در تولید کالا و یا خدمات خاص با هزینه کمتر و یا سودآوری بیشتر است.

این محقق بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: کشوری که در تولید یک یا چند کالا مزیت دارد باید آن کالا و یا کالاها را صادر و بقیه را وارد کند، اصل مزیت نسبی بیانگر این است که مجموع تولید گروهی از افراد، یک اقتصاد یا گروهی از ملت‌ها، زمانی حداکثر است که تولید هر کالا توسط فرد و یا بنگاهی انجام شود که کمترین هزینه فرصت را داشته باشد.

وی ادامه داد: تحقق مزیت نسبی در گرو الزامات تکنولوژی، اکولوژیکی، انسانی، مدیریتی و سیاستی بوده و بدیهی است هرکدام از عوامل یاد شده مزیت نسبی و نیز ثبات آن‌را تحت تأثیر قرار می‌دهند، بنابراین در رابطه با مزیت نسبی محصولات کشاورزی بحث پویایی و عدم ثبات نیز مطرح است و کشورها برای حفظ مزیت نسبی محصولات خود باید در جهت پیشرفت تکنولوژی و نیز ارتقاء کارایی و بهره‌وری گام بردارند تا مزیت مورد نظر را از دست ندهند.

رشنو با اشاره به این‌که در ادبیات اقتصادی از مفهوم مزین نسبی برای بیان قدرت رقابت‌پذیری یک کشور در عرصه تولید و تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود، عنوان کرد: همچنین یکی‌از ابزارهای مهم برای برنامه‌ریزان اقتصادی و تصمیم‌گیران در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای، آگاهی از مزیت‌های نسبی است.

این محقق بخش تحقیقات اقتصادی و اجتماعی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: این امر به ویژه در امر تجارت خارجی اهمیت داشته و تلاش در جهت پویاسازی مزیت‌های نسبی و تبدیل آن‌ها به مزیت رقابتی به منظور موفقیت و حضور مستمر در عرصه رقابت‌های بین‌المللی، امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=119193

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.