تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

افتتاح نوروزگاه در محوطه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک لرستان

  • کد خبر : 129992
  • 01 فروردین 1401 - 21:27

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس به نقل از خبرنگار مهر، امروز دوشنبه با حضور معاون عمرانی استاندار لرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی نوروزگاه در محوطه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد افتتاح شد. قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان […]

به گزارش پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس به نقل از خبرنگار مهر، امروز دوشنبه با حضور معاون عمرانی استاندار لرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی نوروزگاه در محوطه تاریخی قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد افتتاح شد.

قلعه باستانی «فلک الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=129992

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.