تاریخ : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

نماینده کوهدشت: ۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث سد “معشوره” تصویب شد

  • کد خبر : 132705
  • 13 مرداد 1401 - 0:23

  نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت امسال برای احداث سد معشوره تصویب شده‌است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت‌الاسلام “محمدرضا مبلغی” اظهار داشت: لرستان در دهه‌های گذشته مغفول مانده است و وضعیت اشتغال در این استان رضایت بخش نیست که احداث سد معشوره […]

 

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت امسال برای احداث سد معشوره تصویب شده‌است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حجت‌الاسلام “محمدرضا مبلغی” اظهار داشت: لرستان در دهه‌های گذشته مغفول مانده است و وضعیت اشتغال در این استان رضایت بخش نیست که احداث سد معشوره یکی از پروژه‌های مهم لرستان برای ایجاد اشتغال به شمار می رود.

وی تصریح کرد:  این مبلغ در دیدار با سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور تصویب و مقرر شده است پیگیری کامل اجرای این طرح توسط وزارت نیرو صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اعتبار این سد از منابع دولتی ۷۱ میلیارد تومان است ادامه داد: تکمیل این طرح نقش مهمی در کاهش تبعات خشکسالی قسمت های مختلفی از استان و جلوگیری از بروز سیلاب خواهد داشت.

طرح ساخت سد بتنی دوقوسی (در طرح اولیه) تنگ معشوره بر روی رودخانه کشکان حدود یک کیلومتر پایین تر از محل تلاقی ۲ شاخه تشکیل دهنده کشکان یعنی رودخانه های کاکارضا و چم زکریا ارائه شده است.

موقعیت جغرافیایی ساخت سد معشوره در ۹۰ کیلومتری غرب شهر خرم آباد ،۴۰ کیلومتری جنوب شهر نورآباد مرکز دلفان و ۴۵ کیلومتری شمال شهر کوهدشت واقع شده است.

در طرح اولیه مقرر شد سد و نیروگاه تنگ معشوره با هدف تولید انرژی برقابی، کنترل وجمع آوری سیلاب و رواناب های سطحی رودخانه و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز دشت و اراضی منطقه کوهدشت ایجاد شود و تخصیص اولیه آن ۲۷۱ میلیون مترمکعب از رودخانه کشکان تصویب شد اما پس از کش و قوس های فراوان در نهایت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تیرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد تخصیص سالانه این سد برای تامین نیازهای آب شرب، صنعت، کشاورزی، زیست محیطی و پایداری جریان، ۱۸۵ میلیون متر مکعب شده است.

اجرایی شدن این سد و تخصیص اعتبار به آن از مصوبات سفر ۱۹ آذر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به لرستان است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=132705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.