تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

حرکتی که می‌تواند و باید استمرار یابد

  • کد خبر : 51727
  • 24 خرداد 1393 - 14:36

  دکتر جانباز کورش هادیان/میرملاس نیوز:   مدتی است جمعی از دوستان از نسل‌های چندگانه‌ی انقلاب زیر عنوان شهدا و منتظران، به ثبت و نشر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگرفته از خاطرت و مشاهدات و شنیده‌های خویش پرداخته‌اند. نگارنده در ادامه تلاش می‌کند به‌اختصار برخی ویژگی‌ها و ابعاد این حرکت بسیار ارزش‌مند را […]

nabonik

 

دکتر جانباز کورش هادیان/میرملاس نیوز:

 

مدتی است جمعی از دوستان از نسل‌های چندگانه‌ی انقلاب زیر عنوان شهدا و منتظران، به ثبت و نشر تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، برگرفته از خاطرت و مشاهدات و شنیده‌های خویش پرداخته‌اند.

نگارنده در ادامه تلاش می‌کند به‌اختصار برخی ویژگی‌ها و ابعاد این حرکت بسیار ارزش‌مند را  برشمرد.

یک) در طول تاریخ، مناطق محروم و کوچک‌تر اغلب زیر سایه‌ی مناطق مهم‌تر و بزرگ‌تر، به‌چشم نیامده‌اند و تاریخ آن‌ها ثبت نشده یا چندان مورد توجه نبوده است. این حرکت که بر محور ثبت و ضبط تاریخ وقایع کوهدشت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شکل گرفته از این حیث دارای ارزش محتوایی و تاریخی بالایی است.

دو) این حرکت، دوره‌ی زمانی بسیار مهم و سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را پوشش می‌دهد و از این جهت نیز اهمیت فراوان می‌یابد.

سه) این مطالب اغلب به‌وسیله‌ی کسانی نوشته و عرضه شده که خود شاهد عینی رویدادها بوده‌ و آن‌چه را به‌چشم خویش دیده‌اند، بر صفحه‌ی تاریخ ثبت کرده‌اند. در مباحث تاریخی به کسی که در زمان وقوع یک رویداد حضور داشته «شاهد» و به کسی که رویداد را در تاریخ ثبت می‌کند «گواه» گفته می‌شود. گاه ممکن است شاهد و گواه یک نفر باشد. یعنی کسی که نظاره‌گر وقوع یک رویداد بوده خود به ثبت و ضبط آن نیز پرداخته است. در این حالت، این روایت تاریخی ارزشی دوچندان خواهد یافت. اغلب مطالبی که در دو ستون شهدا و منتظران منتشر شده از این دست است و به‌همین خاطر ارزش تاریخی فراوانی دارد. برای نمونه می‌توان به مواردی اشاره کرد، از جمله:

خاطرات جناب حاج‌حکمت امانی از برخی وقایع پیش از انقلاب اسلامی در کوهدشت؛

خاطرات جناب حاج‌علی‌محمد سوری از نقش رزمندگان کوهدشت در عملیات بیت‌المقدس،

خاطرات جناب بهزاد باقری از وقایع روزهای انقلاب اسلامی؛

خاطرات برخی دوستان آزاده از دوران اسارت؛

و نمونه‌های فراوان دیگر.

چهار) در لابلای انتشار این مطالب در سایت ممکن است کسانی شناسایی و معرفی شوند که اطلاعات تاریخی مفید و ناگفته‌ یا توانایی ویژه‌ای در زمینه‌ای خاص داشته باشند. به این ترتیب یکی دیگر از ابعاد این حرکت، معرفی استعدادها و منابعی است که پیش از این عرصه و زمینه‌ی مناسبی برای شناسایی و شکوفایی آن‌ها فراهم نبوده است.

پنج) با انتشار مطالب و استمرار تبادل نظر درباره‌ی آن، ابعاد گوناگون‌ و سرنخ‌های تازه‌ای از موضوع روشن خواهد شد.

شش) این حرکت می‌تواند به ترمیم گسست و فاصله‌‌ی بین‌ نسل‌های چندگانه‌ و آشنایی بیش از پیش فرزندان دیروز و امروز انقلاب اسلامی کمک کند.

هفت) خوشبختانه این حرکت دچار حواشی زیان‌بار و آسیب‌های بازدارنده از جمله موضع‌گیری‌های غیرمنطقی جناحی و بگومگوهای شخصی و مانند آن نشده است. امید که این ویژگی‌ مثبت هم‌چنان حفظ و تقویت شود. بی‌گمان میراث گران‌بهای شهیدان و ایثارگران، به‌عنوان یک سرمایه‌ی ملی و دینی، بسیار والاتر از آن است که به تصرف و مصادره‌ی خواست‌ها و گرایش‌های محدود سیاسی و شخصی و محلی درآید و همه‌ی مشتاقان و علاقه‌مندان، از هر جناح و گرایش و منطقه و شهر و روستا می‌توانند در چارچوب اصل «منطق در گفتگو» در این راه روشن و این تلاش مقدس، سهیم باشند.

هشت) توجه به ادبیات محلی و گسترش استفاده از گویش‌های لری و لکی موجب زنده نگاه داشتن این سرمایه‌ها و ذخیره‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود. نمونه‌ی شعری که جناب دکتر یحیی قبادی در سالروز سوم خرداد در شرح عملیات بیت‌المقدس به لکی گفته بودند، نمونه‌ی جالب و ارزش‌مندی است که قطعاً استمرار و تکمیل آن  یک ضرورت‌ انکارناپذیر است. تأکید بر این نکته از این حیث اهمیت دارد که نشان می‌دهد در دوره‌ی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بین ویژگی‌های قومی و اجتماعی مناطق مختلف کشور و آرمان‌ها و اهداف انقلاب و ارزش‌های دفاع مقدس تعارضی وجود نداشته و اهالی هر استان و منطقه با حفظ زبان و گویش و ویژگی‌های قومی و فرهنگی و اجتماعی خویش، همزمان در صحنه‌ی دفاع از انقلاب و کشور حضور یافته‌اند. ضمناً بر این تصوّر نادرست که گویا بهتر است همه به لهجه‌ی تهرانی صحبت کنند، خط بطلان می‌کشد و زمینه‌ی آشنایی بیش از پیش فرزندان و نسل جوان را با زبان و گویش اجدادی خویش فراهم می‌کند.

نُه) شایسته است همراه با انتشار تصاویر شهیدان عزیز در سایت، دست‌کم تاریخ تولد، زادگاه، تاریخ دقیق شهادت، نام عملیات و اطلاعات و توضیحات مختصر و ابتدایی درباره‌ی هر یک از شهیدان درج شود. این امر سبب می‌شود تا برای نمونه در پایان یک‌سال، امکان جمع‌بندی و نتیجه‌گیری برخی نکات کمی و کیفی درباره‌ی شهیدان عزیز فراهم شود.

ده) دوستان و همراهان دو ستون شهدا و منتظران هرگاه همت کنند و این تلاش مبارک را با حفظ ویژگی‌های مثبت کنونی و همراه با تلاش برای ارتقای سطح کیفی آن، استمرار بخشند، ذخیره‌ای ارزش‌مند و کم‌نظیر از ناگفته‌های تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در منطقه‌ی کوهدشت فراهم خواهد آمد. از این پشتوانه می‌توان در تولید کتاب، مقاله، فیلم و مانند آن استفاده کرد و در تشریح نقش بارز جوانان و ایثارگران و مردم کوهدشت در انقلاب و دفاع مقدس و معرفی استعدادهای جوان این منطقه بهره گرفت.

یک پیشنهاد

دبیران محترم و پرتلاش بخش‌های شهدا و منتظران می‌توانند به‌صورت نوبه‌ای، موضوعات و محورهایی را در قالب فراخوان به علاقه‌مندان و مخاطبان اعلام کنند. برای نمونه این محورها می‌تواند در دستور کار قرار گیرد:

خاطراتی از نخستین اعزام

خاطراتی از زمان پذیرش قطعنامه‌ی ۵۹۸

خاطراتی از نخستین حضور در عملیات

خاطراتی از واکنش خانواده‌ها و اطرافیان به‌حضور افراد در جبهه

خاطراتی از مشاهده‌ی شهادت همرزمان

بمباران‌های کوهدشت

و …

امید که این تلاش مبارک دوام و استمرار یابد. 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=51727

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. ضمن عرض سلام و مخصوصا تشکر از دکتر کورش هادیان و حاج بهزاد باقری که خودشان شهید زنده هستند
    چندنکته رو عرض کنم اول در رابطه با فراخوان که قرار بر این شده هر ماه یک فراخوان برای چند شهید البته فعلا نظر بر دو شهید که در ستون یادداشت هر ماه یک فراخوان جمع آوری آثار و خاطرات و تصاویر دو شهید درج بشه که فکر کنم قدم مثبت و مفیدی باشد
    در رابطه با موضع گیری های غیر منطقی هم باید عرض کنم خدمت تون که اتفاقا چندین مورد پیش اومده و میاد، چه حضوری و چه تلفنی هم نسبت به بنده و هم سایر دوستان فعال در این زمینه که الحمدلله به لطف اول خدا و بعد شهدا تا امروز تونستیم نظر همه گروه ها رو جلب کنیم و هر دو طیف رو در کنار هم در خدمت شون باشیم انشاالله که بتونیم هم دین مون رو به شهدا ادا کنیم و هم چهره خوب و بهتری از شهر و استان مون رو نمایش بدیم

  2. برادر عزیز و دوست قدیمی سلام
    فبل از هز مطلبی ، دلم برای زیارتتان و یادآوری خاطرات کردستان تنگ شده است.
    پیشنهادات شما سنجیده ، دسته بندی شده ، مفید و کارساز است. دست مریزاد.
    در مثال موضوع بند ۸ به اثر ناقابل حقیر اشاره فرمودید که ضمن سپاس، ذر مورد تداوم آن برای عملیات های مختلف با زخمات دوستان سایت امکانپذیر است.

  3. مطابق آیات کلام الله مجید شهدا همواره زنده اند و بر اعمال انسانها نظارت می کنند.
    امروز با گذشت سالها از جنگ تحمیلی شاهد برکات و خیرات مستقیم و غیرمستقیم متعدد شهدا برای جامعه و نظام اسلامی هستیم ،باید قدردان این نعمات باشیم تا “خسر الدنیا و الآخره” نشویم.
    باید موانع و مشکلات فراروی نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت را برداریم، فاصله زمانی بین دوران جنگ و شهادت با نسل های سوم و چهارم انقلاب و نسل های آینده، مانع اصلی در این مسیر است.
    یکی راههای از میان برداشتن این فاصله، معرفی شهدا و تبیین راه پرفتوحشان برای نوجوانان و جوانان در قالب فعالیت های رسانه ای از جمله ؛ گزارشات تصویری از شهدا و رزمندگان ،خاطرات رزمندگان از شهدا ، درج زندگینامه و وصیت نامه شهدا و … است. همگان وظیفه دارند در حد و توان خود و به هر نحوی که ممکن است، شهدا و رزمندگان دلیر را به جامعه معرفی کنند ، سایت میرملاس نیز این وظیفه ی خود را مقدس میداند و تا آخرین نفس از آن قصور نخواهد کرد…

    والسلام علی عبادالله االصالحین

  4. این حرکتی که به همت اقشار مختلف اعم از همرزمان شهدا ، خانواده های معزّز شهیدان ، برخی از دوستانمان در بنیاد شهید ، افرادی از نسل امروز (که دغدغه احیاء نام و اندیشه شهیدان را دارند) آغاز شده است به مرحله ای رسیده که نیازمند مشارکت جدی تر تمامی دوستان است .
    هفته گذشته در نشستی دوسه ساعته که با آقای دکتر هادیان در اصفهان داشتم نکاتی اساسی را مطرح نمودند که البته لبّ آن در این یادداشت آمده است .
    تقاضامندم با دقت بیشتری نقطه نظرات ایشان را بخوانیم و راهکارهای لازم را ارائه دهیم .

  5. باتشکر وارزوی سلامتی وطول عمر برای شهیدزنده دکترکورش هادیان ونظرات وپیشنهادات ارزشمند وگرانبهایش
    امیدوارم که روح پاک شهداء واسطه شوند که همه ما رحمت شده باشیم وان شاءالله موفق و روسفید

  6. سلام خدمت جانباز سرافراز جناب آقای دکتر هادیان ازحسن توجه شما وبیان اهمیت موضوع و تشریح و جمع بندی دقیقتان سپاسگزارم موفق وسربلند باشید.

  7. با سلام و تشکر از برادر عزیز دکتر هادیان که در دوران دفاع مقدس و تا کنون حافظ ارزشهای دینی واخلاقی بوده اند. امید است که کلیه دوستان و اهل قلم در مورد مطالب ذکر شده کوتاهی نکنند.

  8. جناب دکترهادیان : باسلام و ادب
    حضرتعالی به نکات بسیار خوب و ارزنده ای اشاره نمودی که انشاالله مد نظر مسئول مربوطه قرار گیرد . ما تا ابد در مقابل کار
    عظیم شهدا شرمساریم . این عزیزان که یک شبه ره صدساله را پیمودند و سبکبار رفتند کاری فوق العاده کردند وماباید به هر
    نحوممکن ادامه دهنده راهشان و زبان گویای پیامشان باشیم و الا منحرف خواهیم شد. دست مریزادبرادر . “رضایی ازدلفان “

  9. عرض سلام وادب واحترام دارم خدمت جناب آقای هادیان. خیلی خوسحال شدم بعد از ۳۱سال(سال ۶۲پاسگاه زیدعراق واحدمخابرات گردان محبین) ازشما خبری شنیدم.یادشهید پرویزپورواسماعیل امرایی گرامی باد.

  10. هرچند از جناب دکتر کورش هادیان پرازگلگی هستم اما خاطرات فراموش نشدنی باعث پیوندی ناگسستنی بین ما شده وچشم پوشی ازآنهمه خاطره ات سبزوبارانی بی انصافی ست!برای این عزیزدوست داشتنی آرزوی بهترین ها را دارم.مانا باشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.