تاریخ : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

یک دکترای اقتصاد: نوسانات اقتصادی یکی از علل بیکاری جوانان است

  • کد خبر : 89146
  • 13 مهر 1395 - 23:26

  یک دکترای اقتصاد گفت: نوسانات اقتصادی یکی از علل بیکاری جوانان است. به گزارش میرملاس مسعود سعادت‌مهر، بیان کرد: مشکل بیکاری تحصیل‌کردگان در ایران به چند بخش تقسیم می‌شود که شرایط اقتصادی کشور از جمله آن است. وی با بیان اینکه در شرایط رکود بیکاری بین افراد جامعه بیشتر می‌شود، اظهار کرد: کاهش و […]

1743790

 

یک دکترای اقتصاد گفت: نوسانات اقتصادی یکی از علل بیکاری جوانان است.

به گزارش میرملاس مسعود سعادت‌مهر، بیان کرد: مشکل بیکاری تحصیل‌کردگان در ایران به چند بخش تقسیم می‌شود که شرایط اقتصادی کشور از جمله آن است.

وی با بیان اینکه در شرایط رکود بیکاری بین افراد جامعه بیشتر می‌شود، اظهار کرد: کاهش و یا افزایش قیمت نفت و درآمدهای نفتی بر رکود و رونق اقتصادی تاثیر گذاشته و به تبع آن بیکاری جوانان نیز بیشتر می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور لرستان اضافه کرد: عدم توزیع مناسب درآمد و امکانات، عدم جذب نیروی کار در مراکز تولیدی و صنعتی، عدم تناسب بین آهنگ رشد جمعیت و… از علل اقتصادی بیکاری تحصیل‌کردگان است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: از دیگر عوامل بیکاری بین جوانان و تحصیل‌کردگان شیوه‌های آموزش و تحصیلات است؛ اگرچه تحصیل‌کردگان در حوزه نظری مباحث زیادی را می‌آموزند اما شیوه آموزشی به گونه‌ای است که فارغ‌التحصیلان قدرت بکارگیری دانسته‌های خود را در عمل ندارند و نمی‌توانند برای خود شغل ایجاد کنند.

سعادت‌مهر یادآور شد: تقریبآً در ایران اکثر افرادی که دیپلم می‌گیرند خواهان ادامه تحصیل هستند و این مسئله باعث بیکاری آنها می‌شود در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته درصد پایینی از کسانی که دیپلم دریافت کرده‌اند حاضر به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند و بعد از اخذ مدرک دیپلم جذب بازار کار می‌شوند؛ این مورد به وجود آورنده پدیده بیکاری ساختاری در اقتصاد ایران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیکاری ساختاری به این معناست که جامعه در عین نیاز به داشتن نیروی کار ساده، پر از افراد تحصیل‌کرده است که حاضر به انجام کارهای ساده نیستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه افزود: از آنجا که تحصیل‌کردگان از سرمایه آنچنانی برخوردار نیستند و وام گرفتن نیز ریسک بازپرداخت اقساط را برای آنها به همراه دارد؛ افراد دارای تحصیلات تکمیلی سراغ ایجاد شغل برای خود نمی‌روند و مشتاق کارهای دولتی هستند.

این مدرس دانشگاه‌ گفت: افراد تحصیل‌کرده‌ای که کمبود سرمایه دارند اشتغال را تنها در بدنه دولت جست‌وجو می‌کنند و این فرهنگ در جامعه ما نهادینه شده است در حالی که در اقتصادهای پیشرفته بخش اعظم اشتغال در بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=89146

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.