تاریخ : پنج شنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

بهاروند: ۸۵ درصد باغات انار لرستان در زیرتنگ سیاب قرار دارد

  • کد خبر : 90669
  • 17 آبان 1395 - 13:48

به گزارش میرملاس بهروز بهاروند/مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی/ با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰ هکتار از باغات انار استان عمدتاً متمرکز و در منطقه سیاب کوهدشت واقع شده است، اظهار کرد: متوسط برداشت انار در این منطقه ۲۵ تن در هکتار است و این درحالیست که ۱۷۰۰ هکتار از این سطح […]

13

به گزارش میرملاس بهروز بهاروند/مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی/ با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۲۷۰۰ هکتار از باغات انار استان عمدتاً متمرکز و در منطقه سیاب کوهدشت واقع شده است، اظهار کرد: متوسط برداشت انار در این منطقه ۲۵ تن در هکتار است و این درحالیست که ۱۷۰۰ هکتار از این سطح به باروری رسیده‌اند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده بود در سالجاری ۳۸ هزار تن محصول انار برداشت شود اما به علت سرمای زودرس بهار امسال که در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت روی داد، امسال تنها ۳۴ هزارتن انار در استان برداشت می‌شود.

بهاروند با اعلام اینکه ۸۵ درصد باغات انار در کوهدشت متمرکز است، افزود: منطقه سیاب کوهدشت از نظر عرض جغرافیایی در محدوده‎ای واقع شده که دارای دمای فوق‌العاده مناسبی برای توسعه وتولید باغات انار است و حاصلخیز بودن خاک این منطقه و وجود آب شیرین سبب شده که سیاب کوهدشت عملکرد بسیار بالایی در تولید انار داشته و همچنین دارای بهترین کیفیت در کشور باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه ضخیم بودن پوست انار تولیدی در استان باعث ماندگاری این محصول در انبار و سردخانه می‌شود، بیان کرد: علاوه بر این برای مصرف تازه خوری و به دلیل ضخیم بودن پوست انار، این قابلیت برای تسخیر بازارهای دور دست بدون کاهش کیفیت حمل را دارد.

وی گفت: در این منطقه مطلقاً از سموم و کودهای شیمیایی استفاده نمی‌شود و انار تولیدی محصولی کاملاً سالم و ارگانیک است.

این مسئول به برنامه‎های سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه کشت انار در لرستان اشاره کرد و گفت: تولید انار در لرستان سابقه‌ای ۲۰۰ ساله دارد و باغداران استان نیز با فنون کشت و کار آن آشنایی کامل داشته که با توجه به منابع آبی جدید از جمله سد سیمره که ایجاد شده است، پیش‌بینی می‌شود سطح باغات انار از ۱۲به ۱۵هزار هکتار افزایش داده شود.

بهاروند یادآور شد: هم‌اکنون لرستان در تولید انار حائز رتبه هفتم است که با افزایش سطح باغات انار به رتبه یکم تا سوم خواهیم رسید.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=90669

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.