تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

جاده کوهدشت – خرم‌آباد هنوز «جان» می گیرد/ جاده ای که چشم به راه «بودجه» است

  • کد خبر : 93205
  • 13 دی 1395 - 10:08

به گزارش میرملاس یکی از محورهای حادثه‌خیز استان که در بازه‌های زمانی و فصول مختلف اتفاقاتی تلخ را به خود دیده جاده کوهدشت – خرم‌آباد است؛ جاده‌ای که به علت عرض کم‌، پیچ‌های پی‌درپی و وجود پرتگاه‌های متعدد تصادفاتی ناگوار در آن رخ می‌دهد و به یکی از مرگ بارترین محورهای استان در شلوغی حاصل […]

%d8%ac%d8%a7%d8%af%d9%87

به گزارش میرملاس یکی از محورهای حادثه‌خیز استان که در بازه‌های زمانی و فصول مختلف اتفاقاتی تلخ را به خود دیده جاده کوهدشت – خرم‌آباد است؛ جاده‌ای که به علت عرض کم‌، پیچ‌های پی‌درپی و وجود پرتگاه‌های متعدد تصادفاتی ناگوار در آن رخ می‌دهد و به یکی از مرگ بارترین محورهای استان در شلوغی حاصل از ترافیک در فصل تابستان و لغزندگی جاده در فصل زمستان تبدیل شده است.
سال ۹۱ بود که عملیات اجرایی چهارخطه کردن محور کوهدشت – خرم‌آباد همزمان با دیگر محورهای مواصلاتی استان آغاز شد تا تکمیل این محور کابوس تصادفات تلخ را در آن به پایان برساند. اما با گذشت ۴ سال از آغاز عملیات اجرایی و تکمیل نشدن این پروژه امیدها به اصلاح این جاده کم‌رنگ‌تر از قبل شده است.
مسئولان اداره کل راه وشهرسازی استان می‌گویند: کمبود اعتبار مانعی جدی در تکمیل نشدن جاده کوهدشت – خرم‌آباد است؛ در حالی که کمبود اعتبار دلیل کندی پروژه‌های عمرانی به ویژه در حوزه راه عنوان می‌شود که افزایش ضریب ایمنی راه‌ها در همه جای دنیا مورد توجه و در اولویت است. از سوی دیگر برخی مسئولان رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان و ایمن نبودن وسایل نقلیه را از دلایل جدی بروز تصادف عنوان می‌کنند.آنان معتقدند تا زمانی که رانندگان نسبت به قوانین بی‌توجه باشند حتی رفع نقاط حادثه‌خیز تاثیر آنچنانی بر کاهش تصادفات در جاده‌های برون شهری ندارد و این مساله در مورد محور کوهدشت – خرم‌آباد هم صدق می‌کند.
به هر حال با توجه به اهمیت ارتقای امنیت راه‌ها و نقشی  که ایمنی جاده‌ها در کاهش تصادفات دارد، نیاز است متولیان امر چاره‌ای جدی برای تکمیل هر چه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام در جاده‌ها بیندیشند، زیرا بدون شک بی‌توجهی به ارتقای محورهای مواصلاتی خسارت‌ها و آسیب‌های جانی و مالی زیادی در پی خواهد داشت که در برخی موارد جبران آنها امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین اتمام و تکمیل پروژه چهار خطه محور کوهدشت – خرم‌آباد یکی از مطالبات جدی شهروندان و مسئولان کوهدشتی است.
درباره تکمیل نشدن پروژه محور کوهدشت – خرم‌آباد و تداوم بروز حوادث ناگوار رانندگی گفت‌گویی با مدیرساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان، رئیس پلیس راه استان و فرماندارشهرستان کوهدشت داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

حذف نقاط حادثه خیز
مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان این مطلب که طول محور کوهدشت – خرم‌آباد ۸۶ کیلومتر است، می‌گوید: ۵۵ کیلومتر از این محور به خط اصلی بزرگراه ارتقا پیدا کرده است و ۲۵ کیلومتر از طول این مسیر از پیشرفت ۶۵ درصدی برخوردار است.
«صادق مریدی » با اشاره به اینکه طرح ۶ کیلومتر اول این محور انجام شده و آماده مناقصه است می‌افزاید: اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه ۵۰ میلیارد تومان است که امیدوارم با تخصیص به موقع آن هرچه سریع‌تر در جهت پیشبرد این طرح بتوانیم اقدام کنیم.
مریدی با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی ارتقای محور کوهدشت – خرم آباد به بزرگراه از سال ۹۱ آغاز شده است، می‌گوید: تنها مشکلی که موجب شده است کار به کندی پیش برود بحث کمبود اعتبار است. البته حذف نقاط حادثه خیز باند به باند در حال انجام است که این موضوع به کاهش تصادف منجر خواهد شد.
وی عنوان می‌کند: به جز ۶ کیلومتر اول محور که در خرم‌آباد قرار دارد همه محور تا سال ۹۶ تکمیل و آماده بهره‌برداری خواهد بود.

 دلیل تصادف فقط ایمن نبودن راه نیست
این مسئول با اشاره به این مطلب که علل بروز تصادفات تنها به ایمن نبودن راه‌ها مربوط نمی‌شود، می‌گوید: در بروز تصادفات عوامل گوناگونی دخیل هستند که از جمله آنها می‌توان به وسایل نقلیه و خود راننده اشاره کرد. درست است نقاط حادثه‌خیز متعددی در محور کوهدشت – خرم‌آباد وجود دارد اما علائم ایمنی و هشداردهنده در این نقاط نصب شده است، بنابراین اگر رانندگان موارد ایمنی را رعایت کنند تصادفی رخ نخواهد داد.
مریدی اضافه می‌کند: زمانی که سرعت مجاز در یک محور۴۰ کیلومتر است اما راننده با سرعت ۱۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند نمی‌توان گفت تنها پرخطربودن جاده علت بروز تصادف است.
وی تاکید می‌کند: افزایش ضریب ایمنی راه‌های استان از مهم‌ترین اولویت‌های اداره کل راه و شهرسازی است. رئیس پلیس راه لرستان هم جاده کوهدشت – خرم‌آباد را یکی از نقاط حادثه‌خیز استان عنوان می‌کند و می‌گوید: عرض کم، وجود پرتگاه‌های متعدد و پیچ‌های پی درپی این جاده را به یکی ازمحورهای خطرناک در استان تبدیل کرده است.
سرهنگ «مرتضی چغلوند» ادامه می‌دهد: در همه فصول شاهد بروز تصادف در این محور هستیم. در زمستان به علت لغزندگی و وجود برف و باران و در فصل تابستان هم به دلیل افزایش بار ترافیکی جاده تصادفات ناگواری رخ می‌دهد.
وی رخ‌به‌رخ شدن اتومبیل‌ها را عمده‌ترین دلیل تصادفات در این محور می‌داند و اظهار می‌کند: کم عرض بودن جاده موجب شده است به طور مرتب تصادفاتی در این محور رخ دهد.

مشکل راه‌های ارتباطی
فرماندار کوهدشت هم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده این شهرستان راه‌های ارتباطی است، اظهار می‌کند: همین امر موجب شده است مسئولان استانی و شهرستانی با توجه به اهمیت ارتقای راه‌ها پیگیری‌های زیادی انجام بدهند. برهمین اساس اعتباراتی برای تکمیل راه‌ها اختصاص داده شده است که محور کوهدشت – خرم‌آباد هم در فهرست دریافت این اعتبارات قرار دارد. قرار است عملیات بهره‌برداری از این محور که جزو طرح‌های اقتصادی مقاومتی است تا پایان ۹۶ به سرانجام برسد.
«نورمحمد فردی بیرانوند» معتقد است؛ افزایش ضریب امنیتی راه‌ها علاوه برکاهش تصادفات، صرفه‌جویی در وقت را هم به دنبال دارد.
فردی بیرانوند اضافه می‌کند: توجه به حمل ونقل و ایجاد محورهای مواصلاتی امن و مطمئن از مهم‌ترین زیر ساخت‌های مورد نیاز برای توسعه هر استان و شهرستان است؛ موضوعی که باید مدنظر متولیان راه وشهرسازی قرار بگیرد. اما توجه به این نکته هم ضروری است که در به وجود آمدن تصادفات علل متعددی دخیل هستند که یکی از آنها جاده‌های ناایمن است. راننده و خود وسایل نقلیه هم دراین زمینه بی‌تاثیر نیستند. بنابراین آموزش رانندگان هم می‌تواند در کاهش تصادفات موثر باشد.

    اظهارات رئیس پلیس راه لرستان
سرهنگ «مرتضی چغلوند» رئیس پلیس راه لرستان در پاسخ به این پرسش که آمار تصادفات محور کوهدشت -خرم آباد را چگونه ارزیابی می‌کنید، بیان می‌کند: می‌توان گفت روزانه شاهد یک یا دو تصادف در این محور هستیم که منجر به خسارت‌های جانی و مادی می‌شود. اما تصادفات منجر به مرگ راننده یا سرنشینان خودرو در این محور تداوم دارد که باعث تاسف است.وی با اشاره به روند کند عملیات اجرایی چهارخطه کردن محورکوهدشت – خرم‌آباد می‌گوید: این روند کند باعث شده است مشکلات همچنان به قوت خود باقی باشند‌، در حالی که با تکمیل این محور نقاط حادثه خیز خود‌به‌خود حذف می‌شوند وبروزحوادث کاهش پیدا می‌کند. با توجه به افزایش تصادفات رخ داده در این محور هر چه سریع‌تر باید عملیات اجرایی تکمیل شود زیرا اینگونه تصادفات خسارت‌های جانی غیرقابل جبرانی را در پی دارند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93205

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. تو را به خدا کمی هم بودجه به ما بدهید !!!!!!!!!!!!!!!!
    ما بد بختیم

  2. شما دلیرید ،غیورید ، به درد روز جنگ می خورید ،پول و اعتبار چرک کف دسته به درد تهران و تبریز و جاهای دیگه میخوره ،خلاصه پول برای لر اخه جیزه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.