تاریخ : چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

نیروهای مازاد آموزش و پرورش؛ فرصت یا تهدید؟

  • کد خبر : 98853
  • 29 تیر 1396 - 11:59

خیراله خیرایی/ میرملاس: نیروی انسانی متخصص وباتجربه یکی ازارزشمندترین سرمایه های هرسازمان می باشد. نیروی انسانی درمدارس نیزبه عنوان پویاترین نهادآموزش وپرورش ازاین امرمستثنی نمی باشند. اگرازنیروهایی که درمناطق شهرستان ها مازادمحسوب می شوند در راستای ارتقاکیفیت آموزشی به شکل بالینی استفاده شود ودانش آموزانی که دارای ضعف تحصیلی هستن وبرنامه های جاری کلاس قادربه […]

خیراله خیرایی/ میرملاس:

نیروی انسانی متخصص وباتجربه یکی ازارزشمندترین سرمایه های هرسازمان می باشد. نیروی انسانی درمدارس نیزبه عنوان پویاترین نهادآموزش وپرورش ازاین امرمستثنی نمی باشند. اگرازنیروهایی که درمناطق شهرستان ها مازادمحسوب می شوند در راستای ارتقاکیفیت آموزشی به شکل بالینی استفاده شود ودانش آموزانی که دارای ضعف تحصیلی هستن وبرنامه های جاری کلاس قادربه حل مشکل آنها نمی باشدشناسایی شده وازتیم معلمان مازادبه منظورآموزش بالینی آنهامتمرکز برنقاط ضعف یادگیری پیش دانسته استفاده شودیادگیری دانش آموزان ارتقا می یابد وبه حد تسلط نزدیک خواهدشد.

دراین صورت وجودمعلمان مازادیک فرصت است واین معلمان دستیارمعلمان درکلاس های عادی خواهندبود ولی اگرازتوان معلمان مازاد درحل مسائل یاددهی ویادگیری استفاده نشود و به حال خود رها شوند، این معلمان انگیزه لازم رادرامرآموزش وپرورش ازدست خواهنددادهمچنین موجب کاهش انگیزه معلمان ساعی شده ودرآنها احساس تبعیض رابوجودمی آورند وبه شکل تهدیدخودرانمایان می نمایند و این تهدیدی جدی درمدیریت منابع انسانی درمدارس می باشد.

بنابراین معلمانی که به آنها مازاد اتلاق می شود، می توانند در بهبود کیفی و برطرف کردن مشکلات آموزشی، فرهنگی و پژوهشی آموزش و پرورش سهم بسزایی داشته باشند. بنابراین لفظ مازاد لفظی مناسب نیست ، چنانچه با استفاده از معلمان و دبیرانی که ساعت تدریس برای آنها در آن منطقه، شهرستان، ناحیه وجود ندارد، طی یک برنامه ی مدوّن تلاش شود که این نیرو ها با توجه #تخصص هایی که دارند حداقل در سه حوزه ی عمده به فعالیت آموزشی و پرورشی و پژوهشی بپردازند :

١- فعالیت های آموزشی : همانطور که در  بالا ذکر شد در این حوزه این معلمان و دبیران می توانند به صورت فوق برنامه مشاوره محور به دانش آموزانی که دچار ضعف تحصیلی هستند کمک بکنند.

۲- فعالیت های فرهنگی :بسیاری از دانش آموزان در حوزه های فرهنگی و هنری دارای پتانسیل های بالایی هستند لاکن تا کنون نتوانسته ایم به شکل مناسبی استعداد های آنها را شناسایی و بارور کنیم. در این حوزه می توان با کمک معلمانی که دارای تخصص ها و تجارب فرهنگی و هنری هستند در جهت ارتقا کمی و کیفی فعالیت های فرهنگی و هنری مدارس گام برداشت. تا شاهد رشد روزافزون دانش آموزان در فعالیت ها و مسابقات و جشنواره های فرهنگی و هنری و پرورشی باشیم.

۳-فعالیت های پژوهشی : در بسیاری از مدارس دانش آموزان مستعدی هستند که باید به پتانسیل آنها توجه مناسب شود، ولی مادامی که در سر کلاس در کنار سایر دانش آموزان هستند معلم کلاس نمی تواند به خاطر یک یا دو دانش آموز رویه ی کلاس را تغییر بدهد، از طرفی حضور دانش آموزان برتر در کنار دانش آموزان معمولی فواید زیادی از جمله ایجاد انگیزه در آنها را دارد لذا می بایست معلمانی بصورت ویژه برای دانش آموزان نخبه ی مدارس در نظر گرفته شود تا فعالیت های علمی فوق برنامه برای آمادگی این دانش آموزان جهت شرکت در جشنواره های مختلف علمی و پژوهشی ونوآوری در نظرگرفته شود.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=98853

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. ضمن تشکراز آقای دکترخیرایی
    این حقیر باتوجه به مسئولیت ۱۴ ماه درپست کارشناسی مشارکت های مردمی اداره آموزش وپرورش کوهدشت دو پیشنهاد دارم ابتدا درخصوص به کارگیری نیروهای مازاد چنانچه تدابیری ازبالا اندیشیده شود وازنیروهای مازاددرمدارس غیردولتی استفاده شود هم از مشکلات ادارات دراین زمینه کاسته خواهدشد وهم کیفیت آموزشی وپرورشی درمدارس غیردولتی بالا خواهدرفت،البته دراین صورت آموزش وپرورش می تواند بابت مامورنیروهای مازاد مبالغی رو ازمدارس فوق اخذ وتاحدودی مشکلات بودجه ای ادارات هم ساماندهی ومدیریت خواهدشد.
    پیشنهاددوم بنده درخصوص مربیان پیش دبستانی هم شاغل درمدارس دولتی روستایی وهم شاغل در مدارس ومراکزپیش دبستانی غیردولتی است. که دل هرانسان سنگدلی را میازارد مربیانی که گاها بیش از ده سال است به امیبد بکارگیری مُفت ورایگان عمرخودرا درمدارس سپری کرده وبعضا با افسردگی اُنس گرفته اند.
    مربیانی که ادارات آموزش وپرورش هم نمیتوانند برای ایشان گواهی انجام فعالیت صادرنمایند وبهتربگویم ادارات از نوشتن وگواهی هرنوع فعالیتی تحت هرعنوانی منع شده اند/
    لذا از آقای دکترخیرایی انتظارمی رود باتوجه به تخصص ومسئولیت ایشان دراین دو مورد تدبیری بی اندیشند.

  2. درود برآقای نورمحمدی
    اگه این دو پیشنهادایشان عملی بشن خیردنیا وآخرت نصیب مسئولین خواهد شد

  3. درود بر شما جناب نورمحمدی

  4. سلام آقای خیرایی
    با توجه به اینکه یکی از عوامل بالا رفتنِ کیفیت آموزشی، پایین بودنِ تعداد دانش آموز در کلاس است، لذا با کاهش تعداد دانش آموز در کلاس می توان از توان معلمان مازاد برای ارتقاء کیفیت آموزشی استفاده کرد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.