تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

کتاب «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی» منتشر شد

  • کد خبر : 44250
  • 23 بهمن 1392 - 9:49

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ پدیدآورنده‌ی  کتاب، دکتر کیانوش رستمی است. انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد انتشار کتاب را برعهده داشته است. شمارگان کتاب نیز دو هزار نسخه است. دکتر رستمی سال‌هاست هفته‌نامه‌ی منطقه‌ای سیمره را مدیریت می‌کند. وی دکترای روزنامه‌نگاری و فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی دارد. در این کتاب مطالبی در باره‌ی زبان، خط، […]

 

به گزارش میرملاس نیوز ؛ پدیدآورنده‌ی  کتاب، دکتر کیانوش رستمی است. انتشارات شاپورخواست خرم‌آباد انتشار کتاب را برعهده داشته است. شمارگان کتاب نیز دو هزار نسخه است. دکتر رستمی سال‌هاست هفته‌نامه‌ی منطقه‌ای سیمره را مدیریت می‌کند.
وی دکترای روزنامه‌نگاری و فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی دارد. در این کتاب مطالبی در باره‌ی زبان، خط، تفاوت خط و زبان، اهمیت خط، اصول حاکم بر خط فارسی، زبان فارسی و دشواری‌های خط، معایب خطّ فارسی، چند نکته‌ی مهم برای یک‌دست کردن شیوه‌ی خطّ فارسی، شیوه‌ی نگارش ارقام و اعداد در تنظیم خبر، املای کلمات هم‌آوا و… آمده‌است.
امروزه نقش انکارناپذیر وسایل ارتباط جمعی به‌ویژه مطبوعات را بر تمام شیوه‌های زندگی بشر نمی‌توان نادیده انگاشت. یکی از دلایلی که نگارنده نام این اثر را «دستورِ خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی» نهاده است، همین تأثیرگذاری رسانه‌ها بر زندگی روزمره‌ی بشر امروزی است.
شیوه‌ی خطّ رسانه‌های جمعی به‌ویژه مطبوعات، اشکالات فراوان و اساسی دارد که در لزوم رفع آن‌ها تردیدی نیست. برخی از این اشکالات ناشی از ناآگاهی از قواعد ساختمان زبان و شیوه‌های نگارش دستور خطّ فارسی است.
باید توجه داشت که «هر نویسنده‌ای که بخواهد برای زبان فارسی (به‌ویژه زبان گفتاری) دستوری بنویسد، ناچار باید کاربرد طبیعی زبان را بدون درگیر بودن آن در چهارچوب خط در نظر بگیرد و داده‌های زبان فارسی را با نگرشی به بنیادهای دانش زبان‌شناسی بیاراید. در نوشتن دستور خطّ فارسی نیز مهم‌ترین کار شناخت زبان فارسی و باریک‌بینی در پیوستگی منطقی خط با زبان است و همه می‌دانیم خطی که برای نوشتن زبان فارسی به کار می‌رود، در نهاد برای زبان عربی و با نگرش به ویژگی‌های زبان عربی تنظیم شده است.
زبان فارسی یکی از مهم‌ترین ارکان هویّت ملّی ما ایرانیان به شمار می‌آید. از طرفی دیگر چون خط، چهره‌ی مکتوب زبان است، از طریق همین چهره‌ی مکتوب است که خیلی از میراث کهن و تمدن گران‌سنگ دیروزیان به امروزیان منتقل می‌شود؛ بدین‌روی پاسداشت و ارج نهادن به این میراث ارزشمند فرهنگی را باید مد نظر داشته باشیم.
رسم‌الخط رایج در مطبوعات یکی از مصادیق خطِّ معیار است، انتظار می‌رود چنین رسم‌الخطّی خالی از ایراد و اشکال باشد و نخستین گام در راه رفع ایرادهای احتمالی خطّ مطبوعات، شناخت دقیق ساختمان زبان فارسی و ملزم کردن دست‌اندرکاران آن‌ها از دستور خطّی واحد و یک‌سان است. به عبارت دیگر امروزه مهم‌‌ترین نقش رسانه‌هایی چون مطبوعات، نقش آموزشی آن‌هاست. با توجه به نقش فراگیر این رسانه‌ها، میزان آن‌چه از طریق مراجع رسمی آموخته می‌شود، با میزان تأثیرپذیری از رسانه‌ها اصلاً قابل مقایسه نیست. بدین‌روی درباره‌ی نقش مهم رسانه‌ها در تأثیرگذاری بر زبان و خط تردیدی نیست.
چرا باید خط را بیاموزیم؟
راز اصلی نیاز ما به آموختن خط و نوشتار این است که زبان پس از آن‌که از طریق گفتار به شکل نوشتار درمی‌آید، کم‌کم آن شکل نوشتار از صورت گفتاری خود فاصله می‌گیرد و به مرور زمان و در طول قرون، شکلی متفاوت و مخصوص به خود پیدا می‌کند.
به هر روی مؤلف کوشیده است تا نوشتار حاضر، پاسخی به نابه‌سامانی‌های امروز‌ی خط فارسی باشد؛ بدان امید که حاصل تجربیات سی‌ساله‌ی او چه در کسوت معلمی زبان و ادبیات فارسی و چه در حوزه‌ی روزنامه‌نگاری برای دیگران مثمرثمر باشد. در این نوشتار سعیشدهاست، سلیقه و احساسات شخصی را کم‌تر دخالت داده و بیش‌تر از معیارهای علمی، منطقی و زبان‌شناسیبهره‌ برده شود.
بدین‌روی نوشتار حاضر از یک پیش‌گفتار و یک مقدمه تشکیل یافته است. در این قسمت‌ها، لزوم نوشتن دستور خط، تعریف دستور خط و تفاوت آن با دستور زبان، معایب خطّ فعلی فارسی و راه‌ِ‌حل‌های بهبود آن، رسم‌الخط برخی واژه‌های چندوچون‌دار فارسی، فرهنگ واژه‌های هم‌آوا و فرهنگ املایی واژه‌های مشکل و … بررسی گردد. در پایان کتاب نیز سه جدول برای کسانی که می‌خواهند در فرصت اندکی املای واژه‌های مورد نظر خود را بیابند،رتنظیم شده است.
کتاب «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی» می‌تواند مرجعی ارزشمند برای استفاده‌ی رسانه‌های گروهی و روابط‌ عمومی‌ها باشد
گفتنی است از دکتر رستمی کتاب «نگاهی به تاریخ مطبوعات لرستان» به زبان تاجیکی و خط روسی در سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات عرفان شهر دوشنبه‌ی تاجیکستان منتشر شده‌است. نسخه‌ای از این کتاب در اکثر دانشگاه‌های آسیای میانه موجود است.
گفتنی است در آینده‌ای نزدیک، کتاب‌های: پیشینه‌ی مطبوعات در شهرستان کوهدشت/ تاریخ تحلیلی مطبوعات لرستان/ سفرنامه‌های سیمره (از سیمره تا مرمره)/ یادداشت‌های سیمره/ پارادوکس و حس‌آمیزی در غزلیات بیدل دهلوی و مجموعه مقالات سیمره از این مدرس دانشگاه روانه‌ی بازار نشر می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «دستور خط برای مطبوعات و رسانه‌های گروهی» را از انتشارت شاپورخواست و کتاب‌فروشی‌های معتبر استان لرستان تهیه کنند.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=44250

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 13در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۳
  1. سلام ارزوی توفیق برای شما دارم سربلندو کامروا باشید

  2. خسته نباشی آقای رستمی. به امید انتشار آثار بعدی

  3. با سلام خدمت شما و خانواده محترمتون براتون ارزوی موفقیت دارم خیلی خوشحالم که شاهد پیشرفت روزافزون شما هستم مانا باشید…

  4. دکترجان ارادتمندیم.مبارکه

  5. بر سیمره ای که روان است و جاری، مبارک است.

  6. سرزنده و سرافراز باشید.

  7. ازدیدن این خبر بسیارخرسندوخوشحال شدم ،یکباردیگرشاهدمؤفقیت دیگری ازیک چهره ی ارزشمند فرهنگی وبسیاردوست داشتنی بنام آقای دکتر”کیانوش رستمی” عزیز
    دکتر”کیانوش” عزیز
    امیدوارم همیشه مؤفق وپیروز و سلامت وسربلند باشید
    “باتشکرازمدیریت سایت وزین میرملاس بخاطراطلاع رسانی زیبا وبه موقع”

  8. بسیارخوشحالم ازاینکه جناب دکتررستمی بااندیشه ای پاک وبی باک، درراستای اعتلاوشکوفایی فرهنگ این خطه سخت ترین شداید رابه جان می خرندوباروحیه ای سرشارازشادابی ونشاط بخش بزرگی ازدغدغه هاونیازهای آموختنی دیارم رابردوش می کشند. هماره ی روزگارتواناوکوشنده باشند!

  9. با سپاس فراوان از همه‌ی دوستان ارجمندی که بنده را مورد لطف قرار داده و هم‌چنین درود سپاس می‌گویم به مدیر گرامی تارنمای “میرملاس”! به یاری یزدان بی‌همتا سومین کتاب‌م با عنوان ” پیشینه‌ی مطبوعات و رسانه‌های گروهی کوهدشت” در مرحله‌ی صفحه‌آرایی و ویرایش است. امیدوارم بتوانم تا پایان سال جاری منتشرش کنم.

  10. سلامٌ علیکم ،همان تحیت قرآنی

    دکترجان دست مریزاد،شما با کار فرهنگی دینتان را ه به مردم شهر ودیار ومملکت خود ادا نموده اید،امیدوارم با داشتن گوهر اخلاص همین کارها زاد وتوشه آخرتتان هم باشد ،صدسال زنده باشیدباعزت

    قسم به سوگند خدابه قلم/وآنچه مینویسد،زیاد یاکم
    که خون شهیدان کمتر است/زدانشوران راکلک قلم

  11. سروقلمت سبزدکتررستمی عزیزقلمزنی ازسرزمین لکستان

  12. سلام اقای دکتر
    به امید سربلندی روزافزون برای شما

  13. تبریک جناب آقای دکتر رستمی پیروز و سربلند باشی تا همیشه…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.