تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد: اجرای قانون آئین دادرسی کیفری

  • کد خبر : 67780
  • 16 اردیبهشت 1394 - 23:43

    رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از اجرای قانون آئین دادرسی کیفری کشور خبر داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، الهیارملکشاهی در بیست و چهارمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون‎های وکلای دادگستری کشور که در محل سالن جلسات بانک صادرات خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه در این همایش ارزش‎های انسانی […]

40170t

 

 

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس از اجرای قانون آئین دادرسی کیفری کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، الهیارملکشاهی در بیست و چهارمین اجلاس اتحادیه سراسری کانون‎های وکلای دادگستری کشور که در محل سالن جلسات بانک صادرات خرم‎آباد برگزار شد، با بیان اینکه در این همایش ارزش‎های انسانی و ظرفیت‎های لرستان به نمایش گذاشته شده است، اظهار کرد: مردم لرستان مردمی بودند که در برابر ظلم و ستمگری سر تسلیم فرود نیاوردند و حتی تلاش‎های رضاخانی هم نتوانست این مردم را به ستوه بیاورد.

وی ادامه داد: مردم لرستان در برابر ضعفا روح لطیفی دارند اما در مقابل ظلم و گردن‎کشی کوتاه نمی‎آیند.

ملکشاهی اضافه کرد: با توجه به مسائل حقوقی به ویژه آیین دادرسی که مسائل پیچیده‎ای هستند طبیعتاً افراد عادی جامعه نمی‎توانند اشراف بر این قوانین داشته باشند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه عقل به ما حکم می‎کند که باید فردی وجود داشته باشد تا از افراد ناتوان دستگیری کند، اظهار کرد: ضرورت وکیل عقلاً لازم است چراکه بررسی قانون در محکمه و دادگاه کار هر کسی نیست مگر کسی که بتواند خواسته‎ها و مطالبات و حقوق خود را مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از جامعه ما نمی‎توانند طرح دعوی کند و حقشان ضایع می‎شود، گفت: خوشبختانه وکلای ما در اعصار گذشته و امروز از چهره‎های ارزشمند، فرهیخته، خوشنام و اثرگذار بودند و در پیروزی انقلاب نقش ممتازی داشتند؛ کانون وکلا و وکلا در جوامع بین‎المللی قابل احترام هستند و نقش بسیار مهمی دارند که باید از این ظرفیت مادی و معنوی برای حمایت از کشور، دولت و ملت استفاده کنیم.

وی گفت: در بحث‎های حقوق بشری و مذاکراتی نظیر مذاکرات بین‎المللی حمایت وکلا و NGOهای مردمی می‎تواند پشتوانه ارزشمندی برای مدیران اجرایی باشد.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با اشاره به اینکه وظیفه داریم وکیل مستقل، شجاع و باشهامت را حفظ کنیم، تصریح کرد: امروز خوشبختانه قانون‎گذاری و نظام ما به این سمت و سو حرکت می‎کند.

وی از اجرای قانون آئین دادرسی کیفری در تیرماه ۹۴ همزمان با هفته قوه قضائیه خبر داد و اظهار کرد: در این قانون نقش وکیل بسیار دقیق و پررنگ دیده شده و براساس ماده ۴۸ این قانون با شروع تحت نظر گرفتن متهم، وکیل باید همراه متهم باشد و البته این امر گام بزرگی به سوی آزادی و مدنیت است.

ملکشاهی بیان کرد: ماده ۹۰ قانون آئین دادرسی حق همراه داشتن وکیل در همه مراحل را تسریع می‎کند و البته هر کسی می‎تواند بیش از یک وکیل داشته باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تاکید بر اینکه در تبصره ماده ۲۹۰ این قانون آمده است چنانچه تحقیقاتی بدون حضور وکیل انجام شده باشد آن تحقیقات می‎تواند از درجه اعتبار ساقط شود، گفت: وکیل یکی از ارکان دادرسی است و برابر مسائل شرعی چنانچه رکنی حتی سهواً انجام نشود موجب ابطال عمل می‎شود.

وی با اشاره به اینکه با پایان عمر ۴ ساله یک مجلس تمام موضوعات آن مجلس اعم از لایحه کن فیکون می‎شود، بیان کرد: حجم برخی از طرح‎ها و لوایح بسیار زیاد است و البته مواد آئین دادرسی کیفری بیش از ۸۰۰ ماده است و طول عمر یک مجلس این اقتضا را ندارد که آیین مذکور را بررسی کند.

ملکشاهی گفت: مجلس می‎تواند برخی از وظایف خود را به کمیسیون‎های تخصصی واگذار کند.

وی با بیان اینکه طرح جامع وکالت و لایحه آن به مجلس واصل شده البته یک طرح از سوی دولت و یک طرح هم از سوی قوه قضائیه یعنی لایحه وکالت از دو طریق به مجلس آمده است، اضافه کرد: در مجلس کار سنگینی روی لوایح انجام می‎شود قطعاً مرجع کارشناسی مجلس، قوه قضائیه و سایر کارشناسان کلیات موضوعات را بررسی می‎کنند.

وی گفت: این لایحه وکالت اخیراً دو ماه پیش به مجلس واصل شده و ما هم به صورت طبیعی و یک لایحه عادی آن را تلقی کردیم و در دستور کار کمیسیون قرار دادیم تا در نوبت خود به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم کوهدشت در مجلس با اشاره به اینکه تلاشمان این است که استقلال وکلا و کانون وکلا را حفظ کنیم و نظارت بر روی آنها درونی صورت گیرد، اضافه کرد: اگر بناست نظارتی روی کانون وکلا صورت گیرد باید منطقی و معقول باشد؛ قطعاً نظر همه کارشناسان را بررسی می‎کنیم و می‎شنویم.

وی بیان کرد: تلاش همه این است که قوانینی در مجلس تصویب کنیم که به صراحت از حقوق مالکیت معنوی و فکری افراد دفاع شود.

این نماینده گفت: در هفته گذشته کمیسیون قضایی با حضور اعضای دستگاه قضایی مالکیت اختراعات و علائم را تحت عنوان مالکیت صنعتی مصوب کرد و به زودی آن را تقدیم مجلس می‎کند.

 

منبع: ایسنا

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=67780

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. اری مردم لرستان مردمی بودند که در ۸ سال جنگ تحمیلی با وجود هزاران مشکل به جبهه رفتند و کمتر خانواد های پیدا می شود که فردی در جبهه نداشته باشد ویا اسیر وجانباز وشهید ورزمنده ای نداده باشد مگر این که ان زمان سن بچه های شان خیلی کم باشد اما بودند در این میان خانواد هایی که بی خیال جنگ شدند ودریغ از حتی یک روز جبهه وجنگ

  2. جناب آقای دکتر ملکشاهی ! کوهدشت و لرستان به تو افتخار می کند . انشاء الله که همیشه موفق باشید .

  3. جناب دکتر ارادتمندیم .خسته نباشی دلاور .خسته نباشی قهرمان شما باعث افتخار استان لرستانی.

  4. افتخار لرستان دکتر عزیز

  5. سلام موجب افتخاری لرستان به وجود شما افتخار میکند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.