تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
3

انسان سالم محور توسعه است

  • کد خبر : 74053
  • 02 شهریور 1394 - 14:35

    دکتر بهرام دلفان / میرملاس :  به مناسبت روز پزشک و دارو ساز؛انسان سالم محور توسعه است یکم شهریورماه زادروز «ابوعلی سینا» و پنجم شهریور زادروز «زکریای رازی» دو تن از مخاخر ایران زمین است که به ترتیب روز پزشک و داروسازنامگذاری شده است. در این ایام یاد ، نام ، زحمات و […]

photo_2015-08-23_11-38-39 

 

دکتر بهرام دلفان / میرملاس : 

به مناسبت روز پزشک و دارو ساز؛
انسان سالم محور توسعه است

یکم شهریورماه زادروز «ابوعلی سینا» و پنجم شهریور زادروز «زکریای رازی» دو تن از مخاخر ایران زمین است که به ترتیب روز پزشک و داروسازنامگذاری شده است. در این ایام یاد ، نام ، زحمات و افتخارات عوامل این دو رشته پزشکی گرامی داشته می شود، اما پاسداشت خدمات این عزیزان تنها به خدمات صنفی و حرفه ایی آنان مربوط نمی شود بلکه در صحنه سیاست و مدیریت کشور هم کارنامه درخشانی داشته اند.
این فرموده رسول اکرم است که «نعمتان مجهولتان الصحت والامان» یعنی (ارزش دو نعمت سلامت و امنیت را نمی دانی مگر زمانی که آنها را از دست بدهی). بقول شاعر: قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید. به همین جهت موضوع سلامت جامعه در تمامی کشورها یک اولویت است که در همه ی تصمیم گیری های مردم و سیاستمداران باید مورد توجه قرار گیرد.
گرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت های خوبی در حوزه سلامت به دست آمده است اما باید بپذیریم که حداقل در ۱۰ سال گذشته بعضی از شاخص های سلامت چندان پیشرفتی نداشته است، از جمله آنها می توان به سهم بالای مردم در پرداخت هزینه های سلامت اشاره کرد. گرچه در تولید مقالات علمی پیشرفت خوبی داشته ایم، اما این مقالات نقش چندانی در کارآفرینی و توسعه ی صنعت و روش های مدیریتی نداشته است. البته ناگفته نماند با آغاز به کار دولت یازدهم، در یکی از حوزه های سلامت یعنی درمان مردم تحرکات خوبی آغاز شده است که هدف آن، کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم بوده است.
لازم به ذکر است این طرح دارای مزایا و معایبی است که در این مقال گنجانده نمی شود. انچه که هدف این گفتار است این موضوع می باشد که هنوز تا ارتقاء کیفیت خدمات وکارهای بزرگی که باید در تمامی حوزه های سلامت انجام دهیم فاصله ی زیادی داریم.
یکی از ارکان تصمیم گیرنده در این باره، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است که ترکیب آن می تواند علاوه بر استان لرستان، بر توسعه ی بهداشت و درمان در سراسر کشور هم تاثیر بسزایی داشته باشد. حضور دو وزیر قبلی در ترکیب کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نشان از توجه ویژه شهرهای بزرگ به امر بهداشت و درمان دارد.
از این رو در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، مردم باید به ترکیب کلی نمایندگان استان و بخصوص حضور حداقل سه نفر از جامعه ی پزشکی اهتمام جدی داشته باشند.
اهمیت این موضوع به این علت است که انسان سالم محور توسعه است و اگردر جامعه ایی رنج بیماری باشد سایر اقدامات توسعه ایی بیهوده خواهد بود. علاوه برگفته های فوق باید یادآور شد که جامعه پزشکی همچنان نسبت به تعهدات خود به جامعه پایبند بوده و از رسوایی های مالی برخی از سیاستمداران به دوره بوده اند. عدم حضور سیاسیون جامعه پزشکی، در میان اختلاس گران بیت المال بهترین گواه برای این موضوع است. خلاصه کلام اینکه هم مردم و هم دولت بایستی موضوع سلامت جامعه را به عنوان یکی از اولویت های خود انتخاب نمایند.

*بهرام دلفان- استاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=74053

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. اینکه سلامت جسمی و روانی آحاد یک جامعه مقوله مهمی است و نیز عقل سالم در بدن سالم است مورد اجماع و پذیرش است و جای شبهه در آن نیست. اما ارتباط مستقیم آن با انتخابات مجلس و تاکید وافر بر حضور حداقل سه نماینده پزشک از استان لرستان یعنی حدود سی درصد کل نمایندگان استان آن هم از طرف یک پزشک که خود احتمال کاندیدا شدنش می رود مقداری جای تامل است!! بویژه پیوند این دو مقوله یعنی سلامت جسم و انتخابات مجلس با ادبیات و قلم ضعیف جنابعالی و بدون حتی یک استدلال نگرانی را بیشتر می کند که خدایی ناکرده حتی سلامت مردم هم وجه المصالحه سیاست قرار گیرد. به نظر این حقیر نماینده جدایی از تخصص و دانش علمی باید جسور، مدیر، کاربلد و شخصی با ظرفیتهای ملی و حاکمیتی باشد و الی افرادی که تمام سوابق فعالیتشون محدود به حوزه های محلی در استان و شهرستان بوده در آوردگاه مهم مجلس و بویژه در توزیع بودجه و منابع ملی توفیری برای استان ما نخواهند داشت. باشد که با مردم با حضور آگاهانه و حسن انتخاب، گام مهمی برای رفع محرومیتها و جبران کاستیهای لرستان بردارند. انشاالله

    • دوست عزیز به شما پیشنهاد می کنم چند بار دیگه مطلب رو خوب بخونید تا ابهامات احتمالی شما بر طرف گردد در ثانی در یک مقاله نیم صفحه ای انتظار نداشته باشید که یک موضوع تخصصی با این وسعت در چند استدلال کوتاه خلاصه شود.

    • شما اگر می خواهید واقعاً ارتباط بین انتخابات و سلامت جامعه رو خوب متوجه بشید باید مطالعه و تجربه زیادی در مورد بهداشت و سلامت و قوانینی که در این خصوص تصویب می شن رو داشته باشید .که جناب دکتر دلفان متخصص این کار هستند و اگر نیاز بیشتری به شناخت ایشان دارید می توانید به رزومه ایشان در دانشگاه علوم پزشکی مراجعه نمایید.

  2. آقای محترمی که خودتون رو با نام دلفانی معرفی کردید اولا بهتر بود که خودتون رو با نام دیگری معرفی می کردید در ثانی شما که طرفدار کاندیدای با ظرفیتهای حاکمیتی هستید بهتر است در مسائل تخصصی نظر ندید .ثالثاً اگر یک کاندید نظامی بود حتماً دارای تمام ظرفیتهای ملی و حاکمیتی هست . این نظر شما فقط به دلیل جانبداری از یک کاندید خاص و عدم شناخت شما از جناب دکتر دلفان می باشد .

  3. همانطور که از عنوان مقاله پیداست سلامت جسمی و روانی جامعه رابطه مستقیمی با توسعه دارند لذا امیدواریم جناب دکتر دلفان با شناختی که از ایشان داریم بتوانند با استفاده از تمام توانائیها و ظرفیتهایی که دارند و با همکاری سایر نماینده گان استان در راه پیشرفت و توسعه استان و کشورمان مثمر ثمر باشند و انشا الله در زمان مقرر نسبت به معرفی خود و برنامه هایشان اقدام نمایند تا کلیه همشهریانی که شناخت کمتری دارند بتوانند آگاهانه تر در انتخابات شرکت نمایند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.