تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

روز خبرنگار یادآور خون سرخی که در اوج مظلومیت برزمین ریخت

  • کد خبر : 138984
  • 20 مرداد 1402 - 15:25

  ۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار یادآور شجاعت و غیرت دینی جوان ۳۰ ساله‌ای است که خون سرخش در اوج مظلومیت توسط یزیدیان زمان برزمین ریخته شد. به گزارش میرملاس ، نامگذاری ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید “محمود صارمی” خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان روز خبرنگار در تقویم تاریخ کشورمان موجب شد تا تحول […]

 

۱۷ مرداد ماه روز خبرنگار یادآور شجاعت و غیرت دینی جوان ۳۰ ساله‌ای است که خون سرخش در اوج مظلومیت توسط یزیدیان زمان برزمین ریخته شد.

به گزارش میرملاس ، نامگذاری ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید “محمود صارمی” خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان روز خبرنگار در تقویم تاریخ کشورمان موجب شد تا تحول مهمی در جامعه رسانه‌ای کشور رخ دهد.

نامگذاری روز خبرنگار یکی از دستاوردهایی است که خون پاک شهید محمود صارمی بدنبال داشت و امروز به پاس بزرگداشت مقام شامخ این شهید سرافراز خبرنگاران یک روز در سال دور هم جمع می‌شوند.
برپایی آیین‌های روز خبرنگار قطعا باید با هدف آشنایی نسل امروز با شهدای اهل قلم و اهداف و آرمان‌های آنها در راستای دفاع از دین باشد.
بر همگان آشکار است که جوانان امروز آنگونه که باید با اندیشه و تفکر شهدای اهل قلم از جمله شهید صارمی آشنا نبوده و این نشان می‌دهد که دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ها باید بیش از گذشته تلاش کنند.

امروزه با توجه به هجمه‌های مختلف فرهنگی از سوی دشمنان برای سست کردن پایه‌های اعتقادی و دینی در بین جوانان ضروری است تا بیش از گذشته نسل امروز با اهداف و آرمان‌های شهدا آشنا شود.

امروز با گذشت حدود ۲۵ سال از شهادت شهید سرافراز “محمود صارمی” شهید اهل قلم ضروری است تا زوایای شخصیتی این شهید بزرگوار برای مردم تبیین شود تا جوانان بدانند که چگونه یک جوان ایرانی به خاطر دین و دفاع از ارزش‌های دینی‌ و سربلندی کشورش شربت شهادت را دور از وطن می‌چشد.

نسل امروز باید بدانند که شهید صارمی به خاطر تعهد و احساس مسوولیت بالایی که در کار داشت هرگز حاضر نشد تحت سلطه رسانه‌های بیگانه قرار بگیرد بلکه این جوان شجاع در برابر زیاده خواهی‌های دشمنان ایستاد و اخبار مربوط به درگیری‌های افغانستان و حضور طالبان در این سرزمین آشوب زده را مستقل به دنیا مخابره کرد.

امروز ضروری است تا همگان بدانند که شهید صارمی در ۲ سال ماموریت خود در کشور افغانستان بارها از سوی دشمنان به سرکردگی آمریکا مورد تهدید قرار گرفت تا شاید او را به زانو درآورده و اجازه ندهند رویدادها و واقعیت‌های جنگ افغانستان را به گوش دنیا برساند.

تهدیدهای آنها تا آنجا رسید که روزی دفتر کارش را آتش زدند و روزی دیگر با حمله به کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان خبرنگار ایرانی به همراه هشت دیپلمات را به رگبار بستند، آنها گمان می‌کردند با حذف شهید صارمی از عرصه رسانه می توان جلوی جوشش خون قلم او را گرفت.

دشمن نمی‌دانست که شاید بتوان خبرنگار را اسیر کرد اما هرگز قلم در اسارت نمی‌ماند شاید بتوان خبرنگار را شهید کرد اما جوشش خون او هرگز آرام نخواهد شد.

“محمود صارمی” سال ۱۳۴۷ در شهرستان بروجرد متولد شد پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۶۷ و شرکت در کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته «جغرافیا» دانشگاه به تهران مهاجرت کرد و دوران تحصیل در مقطع کارشناسی با کار کردن جهت امرار و معاش و تحصیل خود را به پایان رساند.

او همراه با تحصیل به دلیل علاقه شدید به ورزش «کاراته» داشت و در مدت کوتاهی با گذراندن دوره‌های مختلف این رشته موفق به کسب کمربند مشکی و کارت مربی‌گری شد و در مسابقات شهرستان و استان شرکت می‌کرد که موفقیت‌هایی را نیز در این زمینه به دست آورد.

اعزام به جبهه‌های حق علیه باطل

«محمود» در حالی که مشغول به تحصیل در دانشگاه بود، نتوانست نسبت به تجاوز دشمن به خاک سرزمین‌مان بی‌تفاوت باشد و مانند سایر جوانان ایران زمین عزمش را برای مقابله با دشمن بعثی جزم کرد و از طریق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به جبهه‌های «کردستان»، «حلبچه» و جنوب «خرمشهر» اعزام شد و ۱۷ ماه در این جبهه‌ها در کنار سایر رزمندگان اسلام به دفاع از کیان و تمامیت ارضی کشور پرداخت پس از بازگشت از جبهه ضمن ادامه تحصیل در سال ۷۰ به استخدام ایرنا درامد و سپس در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد.

مزار شریف سقوط کرد

شهید محمود صارمی در سال ۱۳۷۰ جذب خبرگزاری جمهوری اسلامی شد و بعد از پنج سال تلاش و فعالیت، به خارج از کشور اعزام و مسوولیت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی را در مزار شریف برعهده گرفت وپس از ۲ سال فعالیت به عنوان خبرنگار در افغانستان به شهادت رسید.

مسوولیت پذیری و متعهد بودن شهید صارمی به اندازه ای بود که وقتی شهر مزار شریف توسط طالبان سقوط کرده و خود محل استقرار ایشان در معرض خطر بود لحظه ای دست از رسالت خود برنداشته و آخرین خبر وی برای ایرنا به شرح زیر است: ‘مزار شریف سقوط کرد”

آخرین پیام مخابره شده از شهید محمود صارمی: «مزار شریف سقوط کرد. هفدهم مرداد ماه ۱۳۷۷، اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است، من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم، گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند. خبر فوری، فوری مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد، عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند به من بگویید که چه وظیفه‌ای دارم»

صارمی خبرنگار شجاعی که بارها مورد سوءقصد و اذیت و آزار قرار گرفته بود بعد از این خبر به دست افرادی متحجر به نام طالبان به آسمان‌ها پرواز کرد و این خبر خود باعث شد تا دنیا از جنایت طالبان در افغانستان مطلع شود و این چنین بود که مظلومیت خبرنگاران در حین انجام کار برهمگان آشکار شد.

شهید صارمی به همراه هشت دیپلمات ایرانی تنها به جرم نشر حقایق در کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان از سوی گروه طالبان مورد حمله قرار گرفتند و پس از رگبار گلوله در گوری دسته جمعی دفن شدند تا هرگز شناسایی نشوند.

بعد از ۱۷مرداد ۷۷ و بی خبری ایران از خبرنگار ایرانی و دیپلماتها وزارت خارجه اقدامات لازم را برای جستجوی این عزیزان به کار گرفت و بعد از گذشت بیش از ۲۰روز مشخص شد که این جوانان سراراز ایرانی بی گناه و مظلومانه شهید شده اند.

عمق فاجعه به حدی بود که سه روز عزای عمومی از سوی رهبر فرزانه انقلاب اعلام، روسای جمهور بیش از ۱۸۰ کشور جهان ضمن محکومیت این اقدام برای ایران اسلامی پیام تسلیت فرستادند و تمثال شهید صارمی تا مدتهای طولانی به پاس رشادت، جسارت و سخت کوشی شهید صارمی در مقابل سازمان ملل نصب شد.

آری ۱۷ مردادماه یادآور رشادت، جانفشانی و فداکاری شهید محمود صارمی است که شجاعانه در راه انجام وظیفه مهم خبرنگاری و اطلاع رسانی، جان خود را فدا کرد و شهید شد و در تشییع جنازه میلیونی این سرافرازان و سربازان ولایت رهبر فرزانه انقلاب حضور یافتند و با بوسه برتابوت شهید صارمی از مقام شامخ شهدا و شهدای عرصه خبر تجلیل کردند.

سرانجام شهید محمودصارمی این جوان تربیت شده در مکتب امام حسین(ع) در سن ۳۰سالگی با نوشیدن شربت شهادت در کنار همرزمان شهیدش در زادگاهش شهر بروجرد در خاک ارمید و به ارزوی خود که شهادت بود دست یافت و برای جامعه مطبوعاتی و رسانه ای کشور افتخار به ارمغان آورد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=138984

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.