تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
12

تپه باستانی چیاپهن کونانی برای نخستین بار در لرستان ثبت موقت جهانی شد

  • کد خبر : 10866
  • 25 مهر 1391 - 10:42

به گزارش میرملاس نیوز ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: برای نخستین بار در ایران و لرستان تپه باستانی ˈچیاپهن ˈکونانی کوهدشت ثبت موقت جهانی شد. ˈسیدقاسم قربانیˈ روز سه شنبه طی گفت و گویی اختصاصی  افزود: در راستای تشکیل شورای سیاستگذاری ثبت آثار تپه باستانی چیاپهن کونانی از توابع شهرستان […]

به گزارش میرملاس نیوز ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: برای نخستین بار در ایران و لرستان تپه باستانی ˈچیاپهن ˈکونانی کوهدشت ثبت موقت جهانی شد.

ˈسیدقاسم قربانیˈ روز سه شنبه طی گفت و گویی اختصاصی  افزود: در راستای تشکیل شورای سیاستگذاری ثبت آثار تپه باستانی چیاپهن کونانی از توابع شهرستان کوهدشت به عنوان یکی از قابلیت های تاریخی و فرهنگی استان لرستان در فهرست جهانی موقت یونسکو پیشنهاد و تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی و باستانی پیش از این در تاریخ هشتم بهمن ماه سال ۸۵ به شماره ۱۷۰۸۹ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است، اظهار داشت: این تپه مربوط به دوره نوسنگی است که نشان می دهد از حدود ۹ هزار سال پیش تا دوره ساسانی در این مکان آثار زندگی قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: این تپه با ابعاد وسیع به عنوان یکی از دهکده های دوران نوسنگی در لرستان و غرب کشور است و آثاری شامل یافته های استخوانی، تزئینی و یافته های سنگی با عنوان ˈابسیدینˈ نیز در این مکان کشف شده است.

قربانی با اشاره به اینکه این ابزار سنگی در محوطه های باستانی پیش از تاریخ کمیاب است، افزود: منشا این سنگ ها در آناتولی ترکیه کنار دریاچه وان وجود دارد و نشان می دهد که در آن زمان ارتباط تجاری این منطقه با ترکیه انجام می شده است.

وی با اشاره به اینکه آثار فراوانی از استان لرستان قابلیت ثبت جهانی را دارد، اضافه کرد: آثار تاریخی و باستانی نظیر قلعه فلک الافلاک خرم آباد، پل های تاریخی و غارهای استان از جمله این آثار است که پیشنهاد ثبت جهانی آنها داده شده اما تاکنون تنها با این تپه باستانی موافقت شده است.

وی تصریح کرد: همچنین تپه های باستانی بزرگی همچون تپه باباجان نورآباد لرستان، ازبکی کرج و شهر سوخته سیستان و بلوچستان نیز تاکنون ثبت جهانی نشده است که امیدواریم با ثبت موقت تپه باستانی چیاپهن، گام موثری برای ثبت دیگر آثار تاریخی و باستانی استان و حتی کشور نیز برداشته شود.

 

تهیه خبر  : مهناز بیرانوند

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=10866

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.