تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
7

نهضت حسینی از چشم اندازی دیگر ( بخش دوم )

  • کد خبر : 37267
  • 15 آبان 1392 - 12:31

حجت الاسلام هادی قبادی ۲ – بررسی زمینه های نهضت و وقوع آن حادثه جانگداز :  اینکه چه عوامل وعللی باعث شد تا آن فاجعه بزرگ به وقوع بپیوندد و نهضت خونین حسینی شکل بگیرد از مهمترین و اساسی ترین نکات تحلیل جریان عاشورای حسینی در کربلاست . چه شد که در فاصله نیم قرن […]

miaad92

حجت الاسلام هادی قبادی

۲ – بررسی زمینه های نهضت و وقوع آن حادثه جانگداز :

 اینکه چه عوامل وعللی باعث شد تا آن فاجعه بزرگ به وقوع بپیوندد و نهضت خونین حسینی شکل بگیرد از مهمترین و اساسی ترین نکات تحلیل جریان عاشورای حسینی در کربلاست . چه شد که در فاصله نیم قرن و تنها پنجاه سال پس از رحلت رسول خدا صلوات الله علیه ، امت او بر فرزندانش شمشیر کشیدند و آنها را به سخت ترین وجه که در تاریخ نظیر ندارد به شهادت رساندند و به اسارت بردند ؟ آنهم در شرائطی که امام حسین علیه السلام در طول حرکت خویش از مدینه به مکه و مکه به کربلا ، حجت را بر آنان تمام کرد و بارها و بارها خود را معرفی نمود . در فاصله رحلت پیامبر تا حادثه عاشورا چه تغییراتی در بینش و نگرش امت اسلام رخ داده بود که براحتی حاضر شدند فاجعه ای دردناک چون واقعه عاشورا را بیافرینند ؟

بنظر می رسد برای یافتن پاسخی صحیح و دقیق به این پرسشها لازم است سه برهه از تاریخ مورد مطالعه قرار گیرد :

الف   دوره جاهلیت عرب

جامعه و ملتی که اولین مخاطبین پیام اسلام بودند در چه شرائطی بسر می بردند از نظر جغرافیایی و محیطی و آداب و رسوم اجتماعی و اعتقادات مذهبی و روابط حاکم بر آن جامعه دارای چه اصول و ضوابطی بودند ؟ چه فرهنگی بر آن جامعه حاکم بود ؟ روابط خانوادگی و قبیلگی بر چه قواعدی استوار بود ؟ و دهها پرسش دیگر که می تواند طرح گردد . اگر این بخش از تاریخ حیات عرب به خوبی بررسی شود آنگاه روشن خواهد شد که چگونه بعد از رحلت پیامبر صلوات الله علیه ، بخشی از جامعه اسلامی دوباره به همان دوره جاهلیت برگشت و آن همه فاجعه را ببار آورد .

ب   دوره رسالت بیست و سه ساله پیامبر

رنجها و محنت های بیشماری پیامبر و یاران صدیق اودر این برهه حساس متحمل شدند . آیا تمام آنان که به پیامبر گرویدند دارای ایمانی قوی و راستین بودند ؟ آیا پیامبر حتی در دوران حیات خویش با کارشکنی ها و سنگ اندازی های برخی از بظاهر مسلمانان رنج نمی برد ؟ آیا در بین یاران نزدیک آن حضرت نبودند کسانیکه مدام اشکال تراشی می کردند ؟ آیا ایمان و اسلام برخی از آنان صوری و ظاهری و مصلحتی نبود ؟ آیا رنج و سختی که پیامبر و پیروان راستین او و خون دلهایی که از ناحیه برخی مسلمان نماها می خوردند بیشتر از رنج مبارزه با دشمنان آشکار و بیرونی نبود ؟ بدیهی است که در یافتن تحلیل صحیح وقایعی که بعدها در جامعه اسلامی رخ می دهد همه این پرسشها می تواند راهگشا باشد .

ج   دوره پس از رحلت پیامبر

دوره ای که با حادثه سقیفه بنی ساعده آغاز گشت ، حادثه ای که تنها ۷۰ روز با واقعه غدیرخم فاصله داشت  . بر امت اسلام چه گذشته بود که در شرائطی که هنوز جناره پیامبر دفن نگردیده است و سرمبارک حضرتش بر دامان علی علیه السلام بود گروهی در مکانی بنام سقیفه بنی ساعده گرد آمدند و خلیفه و جانشین پیامبر را انتخاب نمودند ؟ مگر هم اینها نبودند که هفتاد روز قبل در غدیر خم جانشینی علی علیه السلام برای پیامبر را به او تبریک گفتند ؟

معیار انتخاب آنها چه بود ؟ آیا این بازگشت به همان جاهلیت اولی نبود ؟ آیا در سقیفه بنی ساعده رگه هایی از همان دوره جاهلی که در دوران رسالت پیامبر از روی مصلحت مکتوم مانده بود زنده نشد ؟ پس از حادثه سقیفه بنی ساعده چه حوادثی در جامعه اسلامی رخ داد ؟ چرا آن همه اهانتها را به جانشین واقعی پیامبر روا داشتند ؟ چرا خانه علی علیه السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها را به آتش کشیدند ؟ چرا پهلوی آن بانوی دو عالم را شکسته و بر صورت مبارکش سیلی نواختند ؟

چرا عترت پیامبر را با وجود آنهمه سفارش ،‌ در تنگنا قرار داده و ظلم وجور فراوان بر آنان رواداشتند ؟

چرا حاکمان و والیان ناصالح ، مقدرات امور مسلمانان را بدست گرفتند ؟ چرا امثال معاویه بن ابی سفیان و ولیدبن عقبه و مروان بن حکم و زیاد بن ابیه را برای حاکمیت بر مسلمانان گماردند ؟ تقویت حکومت معاویه در شام و حمایت مستمر از او چه نتایجی را ببار آورد ؟ شکافتن فرق مبارک علی علیه السلام در محراب مسجد کوفه و شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی علیه السلام و تیرباران جنازه مطهرش نتیجه چه بود؟ از بین رفتن سنت های الهی و نبوی و احیاء فرهنگ جاهلی و گسترش ظلم و جور و جنایت و معصیت و ایجاد بدعت های ناروا و تضییع هزاران حق از حقوق مسلم مسلمانان و افراد جامعه اسلامی و قتل صدها انسان بی گناه از کجا نشأت گرفت ؟؟؟ و از همه اینها فجیع تر اعلام ولایتعهدی یزید که فسق و فجورش بر همه روشن بود توسط معاوین ثمره چه بود ؟ آیا جزء این بود که تمامی فجایع و انحرافاتی که پس از ارتحال جانسوز پیامبر اکرم صلوات الله علیه در جامعه اسلامی به وجود آمد ریشه در حادثه سقیفه بنی ساعده داشت؟ و چه زیبا آن شاعر عرب (( مهیار دیلمی )) در یک بیت شعر خود این حقیقت را خطاب به امام حسین علیه السلام بیان کرد و گفت :

فَیَومُ السَّقیفَهِ یَا بنَ النّبی                      طَرَّقَ یَومَکَ فی کَربَلاءِ

ای پسر پیامبر !‌حادثه سقیفه ، شهادت تو را در کربلا زمینه سازی کرد .

در این نوشتار ،‌ مقصود بیان اجمالی مطالب با طرح پرسشهایی مرتبط با آنست . اگر بنای بر تفصیل باشد تحلیل این بخش تاریخ و بیان جزئیات آنچه که در فاصله دو حادثه سقیفه بنی ساعده و عاشورای حسینی گذشت ، نیازمند مباحث بسیار گسترده و عمیق است که اینجا مجال آن نیست اما خوشبختانه تمامی جزئیات آن در تاریخ حتی در منابع اهل سنت ثبت است .

 

سید کاظم کاظم زاده

شهید سید کاظم کاظمی

 

1607773kakc002

زندگی نامه شهید سید کاظم کاظمی
شهید سید کاظم کاظمی در سال ۱۳۳۰ در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود و سالهای جوانی را در کنار پدر بزرگوارش به کار کشاورزی مشغول شدند . شهید برای پدر و مادرش فرزندی دلسوز و مهربان بودند و همواره به آنها احترام می گذاشتند . شهید در زندگی همواره رضای خدا را بر رضای خلق ترجیح می دادند و از حدود الهی تجاوز نمی کردند .
ایشان در زمان رژیم سابق همواره در تظاهرات مردم علیه رژیم شاه شرکت می کردند و چندین بار هم به خاطر فعالیت بر ضد شاه مورد ضرب و شتم نیروهای رژیم قرار گرفتند . آن بزرگوار در اردیبهشت ۱۳۶۱ با عده ای از همرزمانش از کوهدشت به اهواز اعزام شدند و به مدت ۱۵ ماه در اردوگاه اسرای عراقی در زیبا شهر اهواز مشغول به حراست و نگهبانی از اسرا شدند و پس از مراجعت به جبهه های کردستان رفته و پس از چندماه حضور در کردستان مجدداً از طرف تیپ ۵۷ حضرت ابوالفضل جهت شرکت در عملیات سلیمانیه عراق در قالب گروهانی از گردان محبین به چقا جنگل اسلام آباد رفته و پس از آماده شدن برای شرکت در عملیات به انتظار مشغول خدمت شدند .
شهید عزیر ضمن شرکت در تمام مراسمات صبح گاهی ، ورزش و نگهبانی برای آسایش و رفاه برادران رزمنده مسئولیت تدارکات و تقسیم غذای گروهان را بر عهده گرفته بودند . شهید در انجام وظیفه با خلوص نیت کار می کردند و همواره با لبخندی دوست داشتنی و برخوردی مؤدبانه باعث خوشحالی و آرامش دیگر عزیزان رزمنده می شدند .
شهید والامقام در کربلای ۴ شرکت نموده و در آن عملیات آرپی چی زن بودند و زمانی که می خواستند به طرف دشمن شلیک کنند از سوی دوشگا دشمن از ناحیه ی پیشانی مورد هدف قرار گرفتند و شهد شیرین شهادت را نوشیدند و روحش به آسمانها پرواز کرد .

روحش شاد

1607773kakc004

 

1607773kakc003

وصیت نامه  شهید  سید  کاظم کاظمی
 بسم الله الرحمن الرحیم
ای کاش  صدها جان  داشتم  و در راه خداوند متعال  فدا می کردم  تا در برابر  جد بزرگوارم حضرت ابا  عبدالله  الحسین  خجالت نکشم
 اگر  قرار بر این است  که این  بدنها  بمیرند  پس چرا هم چون جد بزرگوارم حضرت ابا عبدالله با ضرب شمشیرها قطعه قطعه نشوند .
شهیدان را  مرده  مپندارید آن ها  زنده اند و برای آنان  آغاز  یک تولد و زندگی  پر از  صفا  است  به خدا سوگند  آنان که راه رضای  خداوند متعال  را در پیش  گرفته اند  همانا سربلند  و رو سفید  هستند  و آنان که  راه شیطان و شیطان پرستی را در پیش گرفته اند دردنیا رسوا و درآخرت روسیاه خواهند شد و از قهر دردناک الهی درامان نخواهند بود .ملت  قهرمان و امت بیدار دل اسلام امام عزیزمان را با تمام  قدرت و قیام خود یاری کنید و هیچ  وقت  راه حیله گری  را به دشمنان اسلام ندهید و با کمال  شجاعت با مال و جان  خود رزمندگان  و ایثارگارن  خداجوی  اسلام را یاری کنید وهمیشه  صحنه های راهپیمایی و نماز جمعه را فراموش  نکنید . اینان  سرمایه  و دستاوردهای اسلام  و خون  سرخ  شهدا  هستند و  اگر ما  ملت ایران  مسلمان هستیم  و تابع  رسالت  مسلمانی  پس بنابر  وظیفه شرعی  خودمان  هوا و هوس های  دنیا را زیر پا بگذاریم  و به سوی  دو جهاد  یعنی جهاد اکبر  و  جهاد  اصغر بشتابیم..
بدانید  دشمنان  اسلام  از  شرق  تا غرب  در صدد هستند  تا  صلح تحمیلی  را بر ما  تحمیل کنند و  اما  همه  ستارگان  آسمان  میدانند  که  یزیدیان  به کشور  انقلابی  و مستضعف  ما تجاوز کرده اند  و آن هم  تجاوز  هولناکی  که به دستور  مستشاران  شرق و غرب و نوکر  دست نشانده خود صدام یزید  کافر  و اسرائیل فاسق را ماموردو ظلم تارکی  نمودند  این ظالمان  تجاوزخود را  به پنج کشور اسلامی  و  مستضعف ایران اسلامی و مردم بی دفاع  لبنان  کتانی شیلی  و آفریقا  به اجرا گذشته اند که متاسفانه ظالمان ضد بشر که خود  را بین الملل و حامی حقوق  بشر  می دانند   و در برابر  این همه جنایت  سکوت اختیار  کرده اند  و  بیش از آن که  ما  بدانیم  چهره سیاه خود  را افشا  نمودند  ملت بیدار  دل اسلامی بدانند که دشمنان  فقها و روحانی پاسدار و بسیجی و ارتشی دشمن  نیستند  بلکه با  قوانین  اسلام  مخالف هستند و شما امت بیداردل اسلام  بدانید  که همه تهدیدهای  دشمنان  پوچ و باطل  است.
 اما همه ما وظیفه  شرعی داریم  که با  لطف و کرم  خداوند  بر قلب  سیاه  دشمن  بتازیم  و با تکیه  بر خدا  حق بر باطل پیروز است کفر و الحاد  نابود است  اما  وصیت  به پدر و مادر و همسرم  شما باید  افتخار کنید  که  یک خدمتگذار ناقابل را به محضر مبارک  اسلام هدیه  نموده اید  و هیچ وقت  دلتنگی  به خود راه  ندهید  که مبادا  دشمنان  اسلام خوشحال  شوند .
از دوستان و اقوام  خویش  تقاضای حلالیت می نمایم .

1607773kakc006

1607773kakc005

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=37267

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. با سلام

    لطفآ به این وبلاگ سر بزنید

    http://shahidgomnamiran.persianblog.ir/

    • با سلام و تشکر ازشما که وبلاگ ” شهید گمنام ایران ” را راه اندازی نموده اید یادداشتی از وبلاگ شما مناسب این مقام است :
      ای شهدای عزیز که نگاههای معصومانه و مظلومانه تان، خلوص و شفافیت و پاکی و درستی و شجاعت شما را نمایانگر بود، روحتان شاد

      ای شهدایی که طرز نگاهتان نشان از نزدیکی پروازتان میداد، سلام بر شما،

      ای شهدایی که صلابت نگاه و عمق تفکرتان زندگی بخش بازمانده ها ست، یادتان بخیر،

      ای شهدایی که هر زمان فضایل اخلاقی و بزرگی و اصول انسانی را میجویم، اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند شمایید، از نور معنویت خود و از خلوصتان اندکی نیز مارا بهره مند نمایید

  2. سلام
    درود بر آقای بالنگ
    و خداقوت خدمت حاج آقا قبادی به خاطر تلاش در ترویج فرهنگ شهادت.

  3. سلام و درود بر دبیر سرویس شهدا و برعارف بزرگوار حاج آقاهادی قبادی خداوند به همه ی شما اجر خیرکرامت دارد که همواره یاد شهدا را برای ما زنده نگه داشته و میداری هماره روزگار درصحت و سلامت باشید

  4. ممنون از شما آقای بالنگ که یاد شهدا را تداعی میکنید و جوانانی که شانس حضور در کنار شهدا را نداشتند با سیره ی زندگی آنان آشنا میسازید ، تلاشتان مقبول درگاه خدای شهیدان

    • سلام آقای لطفی
      ممنون از شما
      اگر مایل باشید با سرویس شهدا همکاری کنید و در خدمتون باشیم خوشحال میشیم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.