تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

پاسخ ظریف به منتقدان توافق ژنو : ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود

  • کد خبر : 40142
  • 27 آذر 1392 - 22:07

  میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی: وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سردار جعفری گفته است در مذاکرات و توافقنامه امتیاز زیادی دادیم و امتیاز کمی گرفتیم، گفت: نظر ایشان محترم است البته من کارم بیشتر مذاکره است و اعتقادم این نیست آن چه که ما به دست آوردیم این بود که […]

652985ac5fb01dac99b670796db6cc32_S

 

میرملاس نیوز/ سرویس سیاسی:

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سردار جعفری گفته است در مذاکرات و توافقنامه امتیاز زیادی دادیم و امتیاز کمی گرفتیم، گفت: نظر ایشان محترم است البته من کارم بیشتر مذاکره است و اعتقادم این نیست آن چه که ما به دست آوردیم این بود که ساختمان تحریم ها فروریخت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان درپاسخ به سئوال اساتید دانشگاه مبنی بر اینکه آیا مقام معظم رهبری مفاد توافقنامه ژنو را تایید کرده اند، گفت: من قصد ندارم از مقام معظم رهبری خرج کنم ولی هر لحظه مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند این تصمیم در مذاکرات اعمال می شود.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گردهمایی سراسری مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و هم اندیشی استادان که امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: امیدواریم در دستگاه سیاست خارجی محیطی فراهم شود تا بتوانیم از نظرات نخبگان استفاده کنیم که حتماً چنین کاری برای تبیین سیاست خارجی مهم است.

وی با بیان این که ما نباید مصرف کننده باشیم، افزود: هیچکس نباید مصرف کننده باشد مخصوصاً ما، به نظر من مبنای قدرت جمهوری اسلامی ایران همین ادعا است. همین که به این خودباوری رسیدیم که در مقابل آمریکا بگوییم ما هم حرف و دیدگاهی داریم و تصویربرداری از مدل های شما را نمی کنیم.

ظریف در مورد قدرت ایران نیز گفت: اینکه که ما می گوییم ایران قدرتمند است به خاطر ابزار نظامی نیست هرچند ابزار نظامی مهم است بلکه به خاطر برکت ملت، خون شهدا و رهبری است و این پایه قدرت ما است.

وی در ادامه سخنرانی خود در پاسخ به سئوالات مکتوب اساتید حاضر در جمع مبنی بر اینکه مردم انتظار دارند درباره یاوه گویی اوباما موضع گیری کنید، گفت: اخلاق ما مبنای دیدگاه ما است اما در برابر حرف بی مورد موضع محکم اتخاذ می کنیم با این حال  ممکن است این موضع را به زبان دیپلماتیک بیان کنیم، ما نمی گذاریم منافع ملی و حقوق کشور را زیر پا بگذارند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه سردار جعفری گفته است در مذاکرات و توافقنامه امتیاز زیادی دادیم و امتیاز کمی گرفتیم، گفت: نظر ایشان محترم است البته من کارم بیشتر مذاکره است و اعتقادم این نیست آن چه که ما به دست آوردیم این بود که ساختمان تحریم ها فروریخت.

وی ادامه داد: فضایی ایجاد کرده بودند که تحریم های سنگین علیه ما اعمال شده بود به طوری که در هیچ کجا تحریمی نبود مبنی بر اینکه ما نمی توانیم دارو بخریم ولی با فضایی که ایجاد شده بود بعضی از اقلام غذایی را با ۳۵ درصد بیشتر از قیمت واقعی می خریدیم و این تحریم ها فروریخت البته این که آقای کوهن معاون خزانه داری آمریکا حرف های بی ربط و بی معنی زیاد می زند به خاطر این است که می خواهد ساختمان تحریم ها را حفظ کند.

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مقام معظم رهبری در جریان کامل مذاکرات قرار داشتند، گفت: من قصد ندارم از مقام معظم رهبری خرج کنم ولی هر لحظه مقام معظم رهبری تصمیم بگیرند این تصمیم در مذاکرات اعمال می شود و اگر لازم باشد مذاکرات قطع می شود.

وی ادامه داد: رهبری چارچوب کلی را تعیین می کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم، فقط به احترام سوالی که پرسیده شد می گویم ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا به اعتقاد شما دشمنان ما از موشک های ما نمی ترسند، گفت: آن چه که من عرض کردم این بود که آمریکا از فرهنگ شهادت ما می ترسد، بزرگترین مانع آمریکا خودباوری فرهنگ ایثار و شهادت مردم است که این سرمایه را نمی توانیم با سلاح عوض کنیم.

وی ادامه داد: بعضی ها گفتند من صلاحیت ندارم ولی من می گویم من ۲۰ سال امنیت بین الملل تدریس کردم و متون امنیتی آمریکا را خوانده ام، نگرانی آمریکا از سلاح ما نیست از ملت ما است، یعنی اینکه اگر سلاح های ما را بزنند دوباره می سازیم و این بسیار مهم است زیرا اگر مبانی دولت خودمان را نفهمیم به قدرت طرف مقابل اضافه می کنیم و شعارهای انقلاب نیز مبتنی بر همین واقعیت است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=40142

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.