کد خبر : 46603
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۵
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,039 بازدید

هفت سين قرآنی

  حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز :   همه ساله  در آغـاز سـال نو و در عیـد نوروز ، سـفره هفت سـين كه مظهری از نعمتهای الهی است چيده مي شود تا الطاف الهی را فراموش نکرده و هماره شاکر و سپاسگزار او باشیم ، اما چه زيباست كه بر سر سفره پرخير […]

55992080942627650556

 

حجت الاسلام هادی قبادی / میرملاس نیوز :

  همه ساله  در آغـاز سـال نو و در عیـد نوروز ، سـفره هفت سـين كه مظهری از نعمتهای الهی است چيده مي شود تا الطاف الهی را فراموش نکرده و هماره شاکر و سپاسگزار او باشیم ، اما چه زيباست كه بر سر سفره پرخير و بركت قرآن  نیز بنشينيم و از هفت سين قرآن بهره بريم :

1 – سلام : سلامٌ قولاً مِن ربّ رَحيم ( سوره يس – آيه 58 ) سلام نامی از نامهای خداست . سلام تحيت اهل بهشت است . سلام پيام پروردگار رحيم ‍‍‍‍ است . سلام پذيرايي شب قدر است . سلام اولين حق هر مسلمان بر ديگری است .سلام كليد شروع هر كلام و نوشته ای است . سلام ساده ترين عمل نيك است سلام نشانه تواضع و فروتنی است سلام عامل محبت و الفت است . سلام اظهار صلح و مسالمت است . سلام اولين تحفه و هديه دو انسان است . سلام آرزوی سلامتی برای بندگان خداست .سلام دعوت به صلح جهانی است . سلام اميد دهنده و نشاط آور است . سلام برطرف كننده كدورت های گذشته است . سلام اعلام حضور و اجازه برای ورود است . سلام پيام آور انس و دوستی است و سلام ادب الهی است .

2 – سبقت در نيكی :  فَاستَبِقُوا الخَيرات ( سوره مائده آيه 48  ) سبقت در كار خير ارزش آنرا می افزايد و در قرآن با واژه های ( سابقوا ) و ( سارعوا ) به آن دعوت شده است  و در ستايش انبياء می فرمايد : يُسارعون في الخيرات ( سوره انبياء آيه 90 ) . و محور و مسير مسابقه  بايد امور خير و معنوی باشد . قرآن در توصيف اهل ايمان و صالحين نيز به همين نكته اشاره می كند كه افراد صالح ، كسانی هستند كه با عشق و نشاط و شتاب به سراغ تمام كارهای خير می روند نه بعضي از امور . اين سرعت آنان موقت و موسمی نيست ، بلكه دائمی است . ( 1 )

3 – سجود : سيماهُم في وُجُوهِهِم مِن اَثَرِ السُّجُودِ ( سوره فتح آيه 29 ) سجود منتهای فروتنی و افتادگی عبد  است دربرابر معشوق حقيقی . امام صادق ( ع ) فرمود : زيانكار نيست و با زيانكاران محشور نمی شود كسيكه حق سجده را اگر چه در تمام عمر يكبار بجا آورده باشد .

آری ، دور نيست از عنايت دوست ، آن بنده ای كه از كانال سجده خود را به مقام قرب می رساند و به عمل و كار خود توجه دارد و بساط كبريايی را با سجده می بوسد و می داند كه ستايش چه وجود مقدسی را بر زبان جاری می كند .خداوند سجود را برای اين قرارداد كه با دل و جان و همه حواس و قوا در مقام و عظمت او فانی شوی و جز او كسی را نبينی . ( 2 )

4 – سعی : وَ مَن اَرادَ الآخِرَةَ وَ سَعی لَها سَعيَها وَ هُوَ مُؤمِن فَأُولئكَ كانَ سَعيُهُم مَشكُوراً . ( سوره اسراء – آيه 19 ) یکی از ارزشهای انسانی کار و تلاش و سعی و کوشش است و سستی و تنبلی چه بسیار که مورد مذمت واقع شده است . اگر نيل به مقامات دنيوی و رفع نياز ها و رسيدن به اهداف و مقاصد اين جهانی مرهون سعی و تلاش است ، آخرت به طريق اولی ، بدون تلاش بدست نمی آيد و براي سعادت اخروی ، تلاش ويژه ای لازم است .اراده و تلاش انسان در سعادت او نقش دارد و اين حقيقت در قران به ويژه در آيه فوق به زيبايی بيان شده است و زيباتر آنكه قران به ما می آموزد كه تشكر از تلاش ديگران كاری الهی است .

5 – سُرُور : وَ لَقَّيهُم نَضَرةً وَ سُرُوراً ( سوره انسان آيه 11 )  در وصف ابرار و نيكان آمده است كه خدا را در حالی ملاقات می كنند كه غرق در شادی و سرورند . اهل ايمان در دنيا نيز اهل سرورند و اين ناشی از خلق و خوی نيكوی آنان است كه بخاطر حس خلق و اخلاق نيكويی كه دارند هم خود شاداب و با نشاط هستند و اگر حزن و اندوهی نيز دارند انرا در درون خويش پنهان مي سازند و هم موجبات سرور و شادابي ديگران را فراهم مي سازند و نتيجه اين اخلاق  حسنه در دنيا ، سرور آنها در سراي جاويد است .

6­­­­ – سكينه : هُوَالَّذي أَنزَلَ السَّكينَةَ فی قُلُوبِ المُؤمنين ( سوره فتح آيه 4 ) سكينه در اصل از ماده ( سكون ) به معنی آرامش و اطمينان خاطری است كه هرگونه شك و ترديدی و وحشت را ازانسان زائل می كند و او را در طوفان حوادث ثابت قدم می دارد (3)

در آغاز سال نو چه زيباست كه از آيات نورانی كتاب خدا استمداد طلبيد تا معرفت و شناخت انسان نسبت به تمام هستی و اسرار آفرينش و مقصد نهايی خلقت فزونی يابد . اينجاست كه با رشد و آگاهی و پی بردن به مقام رفيع خويش ، در آدمی اطمينان خاطر و آرامشی به وجود می آيد كه در مسير كمال با ديدی روشن تر و گامهايی استوار تر قدم بر می دارد .

7 – سیر و سیاحت  :  قُل سیروا فِی الأرضِ فَانظُرُوا کَیفَ بَدَءَ الخَلقَ ثُمَّ اللهُ یُنشِئُ النَّشأَةَ الآخِرَة :  ( سوره عنکبوت آیه 20 ) فرمان “سیروا فی الارض ” 6 بار در قرآن آمده است و قرآن برای سیر و سفر آثار متعددی را بیان فرموده است که واقعاً آموزنده است که به عنوان نمونه در این آیه ثمره سیر و سفر را توجّه انسان به آغاز خلقت و نیز جهان آخرت می داند  و اینکه سیر و سفر باید عبرت آموز باشد و سفرهای علمی و آموزنده و عبرت آور ستوده و نیکوست و جهانگردی هدفدار و بازدید توأم  با اندیشه از آثار ستمگران ، بهترین کلاس و معلّم و مربّی انسان ها می تواند باشد و در مطالعه تاریخ جلوه ها مهم نیست پایان کار مهم است . (4)

_______________________________________________________

1- تفسیر نور ج 1

2-سیمای نماز – استاد حسین انصاریان

3- برگزیده تفسیر نمونه ج 4

4- تفسیر نور ج 2

 

 

 

 

 

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :