تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

نبود اعتبار مانع استفاده از بالگرد برای اطفای حریق جنگلها در لرستان

  • کد خبر : 71935
  • 31 تیر 1394 - 23:28

    طی هفته های جاری اخبار آتش سوزی در مراتع و حنگلهای لرستان هرچند که آمار متفاوتی دارد اما صدر اخبار استان را به خود اختصاص داده است، آتش سوزی هایی که انگار خیال تمام شدن ندارد و هر روز دامان گوشه ای از استان را می گیرد. به گزارش میرملاس ؛  از هفته […]

IMG16555689 

 

طی هفته های جاری اخبار آتش سوزی در مراتع و حنگلهای لرستان هرچند که آمار متفاوتی دارد اما صدر اخبار استان را به خود اختصاص داده است، آتش سوزی هایی که انگار خیال تمام شدن ندارد و هر روز دامان گوشه ای از استان را می گیرد.

به گزارش میرملاس ؛  از هفته گذشته تاکنون بخش هایی از جنگل و مراتع کیالان، پیرمار، تخت چان و گردکانه پلدختر به کرات در این استان دچار حریق شدند که با توجه به وزش باد این آتش سوزی ها چندین بار پس از اطفا دوباره جان گرفتند و شعله ور شدند. 

گذشته از وقوع آتش سوزی هایی که از ابتدای امسال در خرم آباد، دلفان، بروجرد، کوهدشت و چگنی رخ داده نکته مورد اهمیت عدم استفاده از بالگرد در این حوادث است. 

بالگردی که در زمان برگزاری مانورهای نمایشی مدام بر فراز صحنه پرواز می کند و صدای حضورش در منطقه گوش فلک را کر میکند در زمان وقوع آتش سوزی های واقعی در آشیانه آرام گرفته و خود را برای حضور پر سر و صدا در مانور بعدی آماده می کند!! 

مدیر کل منابع طبیعی لرستان در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص عدم استفاده بالگرد در بسیاری از آتش سوزی های جنگل و مراتع استان گفت: این بالگرد متعلق به هلال احمر است و منابع طبیعی باید به صورت ساعتی آن را کرایه کند. 

مهرداد بهاروندی افزود: هلال احمر برای هر یک ساعت عملیات بالگرد و حضور آن در اطفای حریق ۵۰ میلیون ریال طلب کرده که با توجه به کمبود اعتبارات این نهاد در بسیاری از حوادث حریق حضور بالگرد منتفی می شود. 

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت اینکه علیرغم مکاتبات بسیار مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ازای هر یک ساعت حضور بالگرد در صحنه عملیات اطفای حریق باید قبل از برخاستن بالگرد از آشیانه به حساب هلال احمر واریز شود در غیر اینصورت اجازه پرواز به بالگرد امدادی داده نخواهد شد. 

وی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از نظر تعداد و تخصص نیروی انسانی و همچنین تجهیزات مشکل نداشته اما هلی برد نیرو واعزام آن به محل حادثه سخت و زمانبر است و تا زمانی که نیروها در محل حاضر شوند وسعت اتش سوزی افزایش یافته است. 

بهاروندی گفت: به تازگی ۱۰۰ دستگاه آبپاش جدید با ظرفیت ۲۰ کیلوگرم آب هر یک به ارزش هفت میلیون ریال خریداری شده اما با توجه به اینکه بسیاری از آتش سوزی ها در مناطق سخت گذر رخ می دهد عملا حمل این دستگاهها و حرکت در ارتفاعات برای نیروهای اطفا حریق غیر ممکن شده است. 

وی تصریح کرد: درصورت حضور بالگرد ، علاوه بر کاهش چشمگیر مدت زمان حضور نیروها در محل حریق، این دستگاهها نیز حمل شده و سرعت عمل در اطفا افزایش خواهد یافت. 

***

دریافت وجه و عملیات های بالگرد امدادی ارتباطی به هلال احمر لرستان ندارد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: بالگرد امدادی استان به هیچ عنوان برای عملیاتهای اطفا حریق مناسب نیست و در قرارداد آن نیز اشاره به انجام این عملیاتها نشده است.

حسین رضا مرادی افزود: شاید تنها کارایی این بالگرد در زمان وقوع آتش سوزی هلی برد و انتقال نیرو باشد.

وی همچنین تصریح کرد: هیچگونه وجهی که این بالگرد در ازای خدمات پروازی دریافت می کند به هلال احمر استان پرداخت نمی شود بلکه با قرار دادی با شرکت نوید، مبالغ به حساب هلال احمر کشور و سپس به حساب این شرکت واریز می شود.

***

آتش سوزی جزو حوادث غیرمترقبه نیست

مدیر کل ستاد بحران استانداری لرستان نیز گفت: با توجه به اینکه بسیاری از آتش سوزی ها در کشور به دلیل دخالت عوامل انسانی رخ می دهد، این رویداد جزو حوادث غیرمترقبه محسوب نمی شود.

رضا آریایی با بیان اینکه بیش از ۹۵ درصد آتش سوزی های مراتع و جنگل های استان منشا انسانی دارد افزود: بالگرد کنونی در اختیار شرکت هواپیمایی نوید است و طبق دستورالعمل هلال احمر و در قبال عقد قرار داد فعالیت می کند.

وی حضور این بالگرد در استان به ویژه در حوادثی همانند سیلاب، تصادفات و نجات بیماران به خصوص در مناطق سخت گذر استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: این بالگرد برای اطفا حریق طراحی نشده است.

وی بدون اشاره به مبلغ دقیقی گفت: این بالگرد بر اساس دستوالعمل خاص برای ، مبالغ خاص و مشخصی برای انجام عملیات ها دریافت می کند که در این خصوص حضور در مناطق دچار حریق نیز باید مبلغی به این بالگرد پرداخت شود تا هلی برد نیرو یا تجهیرات سبک توسط آن صورت گیرد.

لرستان بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و از میان هشت هزار گونه گیاهی ایران، هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی آن در رویشگاه های بومی لرستان وجود دارد که این میزان ذخیره ژنتیکی ارزشمندی است.

الهام بابایی / ایرنا

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71935

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.