تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

سنگ قبرهای تاریخی روستای ابوالوفا “راه پله” شدند / تاریخ زیر پای رهگذران

  • کد خبر : 7229
  • 31 تیر 1391 - 22:54

  به گزارش میرملاس نیوز ؛ در حرکتی قابل تامل و در میان سکون متولیان میراث فرهنگی استان لرستان قبرستان قدیمی ابوالوفا تخریب شد تا از سنگ قبرهای قدیمی اش به عنوان راه پله استفاده شود. به نقل از خبرنگار مهر، قبرستان روستای ابوالوفای کوهدشت که پیرامون آرامگاه امامزاده ابوالوفا قرار گرفته است، یکی از […]

 
به گزارش میرملاس نیوز ؛ در حرکتی قابل تامل و در میان سکون متولیان میراث فرهنگی استان لرستان قبرستان قدیمی ابوالوفا تخریب شد تا از سنگ قبرهای قدیمی اش به عنوان راه پله استفاده شود.

به نقل از خبرنگار مهر، قبرستان روستای ابوالوفای کوهدشت که پیرامون آرامگاه امامزاده ابوالوفا قرار گرفته است، یکی از قبرستانهای قدیمی کوهدشت است که در آن سنگ های عمود بسیاری بالای سر قبرها ایستاده اند.

در دو قسمت این سنگهای عمودی تصویرهایی حک شده است که روایتگر مرگ و زندگی است. یک طرف این سنگها تصاویری از سوار و شمشیر و شکار و تفنگ و پایکوبی و در طرف دیگر،تصاویری از شیون و سوگواری به روش سنتی دیده می شود.

 

 

 

بنابراین گزارش، در سالهای اخیر قسمت بیشتر این قبرستان قدیمی تخریب شد تا محوطه زیارتگاه امام زاده ابوالوفا توسعه یابد و حتی از سنگ قبرهای قدیمی این قبرستان به عنوان سنگ راه پله محوطه استفاده شده است.

تاریخ حک شده بر روی بعضی از این سنگ قبرها حکایت از تاریخی بالای دویست سال دارد که متاسفانه امروز زیر پای عابران دراز کشیده اند.

این قبرستان زیبای قدیمی، تنها مکانیست که قبرهایی چند طبقه شبیه آرامگاه کوروش دارد و می توانست همچنان دست نخورده باقی بماند تا محل تماشای گردشگران علاقمند قرار گرفته و حتی بررسی ها و کاوشهای باستان شناسی در این رابطه صورت گیرد.

 

 

 

سه سال پیش بود که خبرگزاری مهر در گزارشی از روند تخریب ها در این قبرستان تاریخی ابراز نگرانی کرد ولی متاسفانه متولیان میراث فرهنگی در این رابطه کاری از پیش نبردند.

روستای ابوالوفا در شرق شهرستان کوهدشت استان لرستان واقع شده است که قبرستان تاریخی این روستا از سالیان دور تاکنون محل تدفین بزرگان این منطقه بوده است.

به گفته برخی از محققان و مطلعین محلی سنگ قبرهایی که امروزه در گورستان روستای ابوالوفاء دیده می شود بازمانده تعداد زیادی از سنگ قبرهای با ارزش مربوط به قرن پانزدهم تا قرن اخیر است که از لحاظ خطوط و نقوش طرحها از شاهکارهای هنری به حساب می آید.

سنگ قبرهای گورستان تاریخی ابوالوفاء به سه شیوه پلکانی، خوابیده و خوابیده با میله ای به صورت عمودی افراشته، ایجاد شده است. یکی از مهمترین مواردی که از لحاظ مردم شناسی حائز اهمیت است وجود نقاشی هایی بر روی سنگ قبرهای افقی و عمودیست.

 

 

بر اساس این نقاشیها، شناسایی سنگ قبر مردان و زنان حتی برای افراد عامی و آنهاییکه سواد خواندن ندارند نیز به راحتی میسر است. بدون شک این تصاویر دارای معانی فلسفی خاصی هستند که تحت تاثیر عقاید مذهبی، روایات و باورهای مردمی شکل گرفته است.

بیش از نیمی از سنگ قبرها سر لوحه و آغازین آن با متن نوشته هایی با مضمون اسماء الهی مانند بسم الله و صفات هو الغفور و هو الباقی ذات باری و فنای غیر از او را می رساند، است. در این قبرستان همچنین سنگ قبرهایی وجود دارد که عباراتی مانند آرامگاه در سر لوحه آنها دیده می شود.

به گفته اهالی روستا و برخی مستندات موجود سالیان پیش حیاط کنونی این امامزاده پر بوده از قبرهای این گورستان که به مرور زمان تخریب شده و یا در زیر خاک مدفون شده اند.

 

 

شهرستان کوهدشت دارای قبرستانهای قدیمی بسیاری است که تاریخ بعضی سنگ قبرهای قدمتی بیش از چند صد سال را نشان می دهد. در یکی از این قبرستانها سنگ قبری وجود دارد که تاریخی بیش از هزار سال را بر خود حفظ کرده است.

به هر روی امید می رود اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان برای حفظ قسمت کوچک باقی مانده قبرستان کهن روستای ابوالوفا که جزئی از میراث فرهنگی کوهدشت است باید هر چه سریعتر اقدام کند وگرنه همین بقایا نیز از دست خواهد رفت.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=7229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 10در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۹
  1. افسوس از بی تدبیری

  2. نمیدونم چی بگم فقط مثل همیشه افسوس…

  3. نمیدونم چی بگم فقط مثل همیشه افسوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووس…

  4. ما در ایران زندگی می کنیم
    مثل اینکه باور نداری
    بازم از این تصاویر تعجب می کنید دوستان عزیز
    طبیعی ست این جور بر خورد با فرهنگ جزو طبیعت این مملکت شده و ربطی به لرستان ندارد

  5. زندگی معجون درداوری است عادت کردیم بیخیال

  6. سلام برخی ابوالوفا را ابوالوفای اهل حق می دانستند ولی طبق منابع متعدد که قدمت برخی ها به قرن ۷ می رسد ابو الوفای اهل در کنار قبر باباطاهر همدانی دفن شده است .مثلادربرخی ازمنابع آمده است:

    زبده الاولیا سید ابوالوفافرزند سید احمد شهرزوری از اعاظم وبزرگان اهل حق بنا به یاداشت قرندی درسال ۶۶۳هجری درشهرزور متولدشده پدرش که ازعلمای آن روزگاربوده به پرورش فرزندس همت گذاشت وبعداز این که درفرزندش حالات عالیه ومتعالیه دید درطریقه طریقت مرید پسر خودگردید…درنامه سرانجام آمده است سیدابوالوفاازهفتوانه وازفرزندان سلطان اسحاق به شمارمیرود ودرقرن هشتم ه.ق می زیست به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت ومردم آن سامان را ارشاد کردودرهمان جا وفات یافت.

    منبع :دکترصدیق صفی زاده ،نامه سرانجام ص ۱۸۴ ،چاپخانه حیدری ،انتشارات هیرمند ،چاپ اول ۱۳۷۵.
    سیدابوالوفا به دستور سلطان اسحاق به همدان رفت وتا آخرعمردرآنجا ماندودرهمان جا وفات یافت ودرکنارقبر باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شد.

    منبع کتاب پیرا ن ومشاهیر اهل حق

    عبیدالله ایوبیان مینویسدابوالوفادرجوارمزار باباطاهرهمدانی به خاک سپرده شده است و دراویش به زیارتش می رفتند و این بیت برسرمزارش نقش بسته بود.

    این کرد پریچهره ندانم که چه کردست ……………………کزجمله خوبان جهان گوی ببردست

    درهنگام تجدیدبنای آرامگاه باباطاهرقبر ابوالوفارا تخریب کردند.

    منبع :پاورقی پیران ومشاهیر

    ازتخریب قبرستان ابوالوفا نیز بسیار متاسفم

  7. شجره سیدابوالوفای اهل حق

    آیا اهل حق بودن با سیادت قابل جمع است؟به یقین میشود کسی اهل حق باشد وسید هم باشد همان طور که شجره سادات آتشبگی مورد تایید مرحوم آیت الله مرعشی نجفی«ره »قرارگرفته است وسندش نیز هم اکنون موجود است و نیز سید ابوالوفای اهل حق نیز سید بوده است که در ذیل به آن اشاره خواهدشد:

    شجره سید ابوالوفا اهل حق:

    « علی بن ابی طالب (ع)امام حسین(ع)،امام زین العابدین امام باقر ع امام جعفرصادق سید مظفربن سیدمحمدالمتقی بن سید داوودبن سیداحمدبن سیدسلیمان بن سید محمدابوالوفا…»

    این شجره به مهر عده ای ازبزرگان سادات برزنجه(عراق)رسیده است وعده ای از اهل ثقه وعلما آن را مهر کرده اند نودهی معروف درذیل شجره ابوالوفا نوشته اند هذه شجرصحیح استفاض منذایام عدید کانوا بیت مجد واهل بیت فی شهر زور (ازشهرهای عراق) اکثر من سبعائه سنین ،کانو ا مشهورین ،معتقدا فیهم واهل نفوس ومن طعن فیهم فلیس طعنهم الاالزور -اناالفقیر الحقیر مطلع علی ما حرز ؛السد احمد النودهی

    منبع خاندانهای حقیقت ص۶۵.

    این کتاب به عنوان کتاب سال نیز شناخته شده است.

  8. واقعا متاسفم برا این هم شهریام!!!!!!!!!!سنگ قبرای بااین قدمت رو ببین چیکارش کردن!!!!!!!

    هیچ جای ایرانهمچین کاریرو نمیکنن الا این کوهدشتیا!!!!!!!!!!!!

  9. باسلام

    خدمت عزیزانم بگم که متاسفم>>>>>

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.