تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
12

آیت الله احمد مبلغی: نگاه حکمت‌آمیز ایرانیان به طبیعت/ نوروز همان توجه کاربردی به طبیعت است

  • کد خبر : 84905
  • 08 فروردین 1395 - 4:47

آیت الله احمد مبلغی منتخب مردم لرستان در خبرگان رهبری گفت: سرتاسر نگاه ایرانیان به نوروز زیبایی، شیوایی، دقت فلسفی و نگاه عمیق به زندگی است و نوروز همان توجه کاربردی به طبیعت است. آیت‌الله احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با نزدیک شدن به بهار طبیعت درباره ارتباط طبیعت با فلسفه گفت: ارتباط فلسفه […]

IMG_20160210_163626

آیت الله احمد مبلغی منتخب مردم لرستان در خبرگان رهبری گفت: سرتاسر نگاه ایرانیان به نوروز زیبایی، شیوایی، دقت فلسفی و نگاه عمیق به زندگی است و نوروز همان توجه کاربردی به طبیعت است.
آیت‌الله احمد مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با نزدیک شدن به بهار طبیعت درباره ارتباط طبیعت با فلسفه گفت: ارتباط فلسفه و طبیعت یک ارتباط چند حوزه‌ای است یعنی در حوزه‌های مختلفی بین این دو ارتباط وجود داشته یا برقرار شده است. یک مرتبه طبیعت به معنای عام آن لحاظ شده که در هنگامه بحث‌های فلسفی مربوط به حقوق یا اخلاق مطرح شده است به طور مثال طبیعت به معنای واقعی چیست؟ آیا انسان حق بر طبیعت دارد یا ندارد؟ ارتباط عدل با طبیعت و در نهایت فلسفه حقوق و اخلاق در حوزه ارتباط با طبیعت چیست؟
وی در ادامه افزود: رابطه دیگر بین فلسفه و طبیعت همان دیدگاه‌های فلسفی به حقوق بشر است البته این از دو نگاه فلسفه اسلامی و غیر اسلامی تفاوت‌هایی با هم دارد اما بهرحال در فلسفه حقوق بشر این امر مطرح است که وقتی سخن از کرامت حقوقی انسان به میان می‌آید آیا این مستند بر یک کرامت ذاتی برای انسان است یا خیر؟
آیت الله احمد مبلغی منتخب مردم لرستان در خبرگان رهبری دیگر رابطه بین فلسفه و طبیعت را در حوزه توجه مطالعات و تأملات فلسفی به خود طبیعت به شمار آورد و گفت: اگر طبیعت را به مثابه یک موضوع مهم بشماریم، لازم است تأملات فلسفی نسبت به آن داشته باشیم چنین مطالعه فلسفی اینجا معنا می‌یابد البته در شاخه‌های مختلف علوم مثلاً اگر فیزیک، شیمی و پزشکی و … را مربوط به طبیعت بدانیم و هر یک از اینها دارای فلسفه‌هایی باشند و این فلسفه‌ها به نوعی دست اندر کار مطالعه در طبیعت و رابطه علم با آن باشد.
وی درباره طبیعت به معنای خاص گفت: این طبیعت شاخه‌های مختلفی دارد به طور مثال محیط زیست که اگر آن را یک امر طبیعی بدانیم، این طبیعت است که محیط زیست را تشکیل داده است، در مطالعات مربوط به محیط زیست اصولاً به گزاره‌هایی پرداخته می‌شود که بسیاری از آنها جنبه نظری و فلسفی دارند افزون بر اینکه ما می‌توانیم فلسفه محیط زیست داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه ارتباط با طبیعت به معنای خاص سرزندگی و شادابی نیز معنا می‌دهد، یادآور شد: این طبیعت در بهار زنده می‌شود و نقطه شروع آن روز اول بهار است که نزد ایرانیان نام روز نو گرفته گویی تا آن زمان روزها به شدت نو و سرآغاز حرکت جدید می‌شود. مطالعه طبیعت و سرزندگی آن، نوع سلوک و رفتار متناسب تحول خود طبیعت متغیر است.
آیت الله احمد مبلغی با بیان اینکه رابطه‌ای که این طبیعت متحول با خداوند و در درون انسان پیدا می‌کند، سلسله‌ای از موضوعات مهمی است که می‌تواند مورد مطالعه فلسفی و دقیق و عمیق قرار بگیرد، یادآور شد: هر قومی دارای حکمتی است ایرانیان از دیرباز حکمت عملی داشتند که به شدت ناظر بر زندگی است و به دنبال زندگی بهتر و خلاق و انسانی بودند.
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ایرانیان با پذیرفتن اسلام نسخه جدیدی برای زندگی پیدا کردند اظهار داشت: اینها گمشده اخلاقی که قرن‌ها با آن زیسته بودند را در اخلاق امامان پیدا کردند و البته ایرانیان به دلیل جایگاه فلسفی که برای سال جدید قایل بودند به نوروز جایگاه خاصی قایل شدند و آن را به حال خود رها نکردند، هنر ایرانیان این است که بین تحول در طبیعت و مناسبات زندگی یک رابطه مهم و اساسی و سرنوشت ساز برقرار کردند.
دکتر احمد مبلغی در ادامه افزود: این یک امر افتخارآمیزی بین ایرانیان است که هیچ جای عالم چنین نگاه فلسفی عمیق حکمت آمیز که بتواند میان انسان و طبیعت و تحول انسان و طبیعت رابطه برقرار کند وجود نداشته است اسلام هم این را پذیرفت.

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله احمد مبلغی :
www.moballeghi.ir

کانال رسمی احمد مبلغی @moballeghi

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=84905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.