تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

حراج دسترنج خبرنگاران در فضای مجازی

  • کد خبر : 84996
  • 24 فروردین 1395 - 8:48

  دکتر محمدجعفر محمدزاده/ میرملاس :     بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی و پیام رسان، مدتی است به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد گسترش فضای تعاملی و پیام رسانی از سوی صاحبان رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. در شرایطی که برخی بر این باورند که، با پیشرفت روزافزون این شبکه […]

mohamadzade

 

دکتر محمدجعفر محمدزاده/ میرملاس :

 

 

بهره گیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی و پیام رسان، مدتی است به عنوان یکی از راهکارهای ایجاد گسترش فضای تعاملی و پیام رسانی از سوی صاحبان رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است.
در شرایطی که برخی بر این باورند که، با پیشرفت روزافزون این شبکه های مجازی به ویژه موبایلی ، شانسی برای بقای خبرگزاریها نخواهد بود و عمر این رسانه ها در کنار رسانه های خبری ِکاغذی به زودی به پایان می رسد ، عده ای دیگر از کارشناسان معتقدند رسانه های مجازی خیلی نمی توانند خبرگزاریها را نگران کنند زیرا اگر متفاوت بیندیشند و اقتضایی عمل کنند و با شناخت دقیق از محیط پیرامون خود و باز تعریف مخاطبان فعالیت نمایند فعلاً می توانند به حیات خود ادامه دهند . با در نظر گرفتن چنین تعاریفی، در حال حاضر بسیاری از رسانه های رسمی برای توسعه و تقویت خود با حضور فعال در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و راه اندازی کانال های خبری،در صدد استفاده حداکثری از انواع فضاهای رسانه ای هستند؛ با این حال درست در همین جا یک بی اخلاقی در حال شیوع است که قطعاًروزی دامن عاملان امروزی خود را هم خواهد گرفت.
بعضی از این رسانه ها مدتی است که برای جذب و تعامل بیشتر با مخاطبین خود،خبرهای رسانه های دیگر را در کانال ها و گروهای خود ،بدون ذکر منبع منتشر می کنند به نحوی که باز نشر خبر های دیگران این روزها به رویه ای معمول در کانالهای تلگرامی اغلب رسانه ها تبدیل شده است .
نکته ای که باید در اینجا مورد توجه قرار بگیرد، ضرورت ذکر منبع است که اغلب نادیده گرفته می شود، حتی رسانه هایی که خبر های سایر رسانه‌ها را عموماً در رسانه خود با ذکر منبع منتشر می کنند، در کانال های تلگرامی این کار را نمی کنند تا با حاصل دسترنج دیگران بر رونق بازار خود بیفزایند.
در چنین شرایطی رسانه ای که خبرنگارش ساعت ها برای تهیه یک خبر تلاش کرده، باید شاهد باز نشر مکرر خبر خود در گروهها و کانالها مختلف به اسم دیگران باشد و این کار بدون تردید غیر حرفه ای و بد اخلاقی رسانه ای محسوب می شود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=84996

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۸
  1. باسلام خدمت جناب دکتر عزیز.

    عالی بود و استفاده کردیم . پیروز و سربلند باشید

  2. باسلام خدمت دکتر عزیز .

    بسیار عالی و آموزنده بود استفاده کردیم

    پیروز ، سربلند و سر افراز باشید

  3. سلام به جناب آقای دکتر

    عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بودددددددددد…….

  4. باسلام…
    دراین زمانه بی هایو هویه لال پرست….خوشابحاله کلاغانه قیلوقال پرست.
    ممنون جناب آقای دکتر محمدزاده….خسته نباشین.

  5. با عرض سلام و ادب خدمت دکتر محمدزاده
    الحق قلم رسایی داریدومایه افتخار کوهدشت اید

  6. سلام ،

    تا وقتی « خق مولف » که بخشی از « حق مالکیت » است بی سر و سامان باشد، وضع بهتر از این نیست.

  7. با سلام خدمت دکتر محمد زاده عزیز وباتبریک سال نو.امیدوارم سالی خوش وخرم پیش رویتان باشد.
    مختصر ومفید واشاره ای خوب به یک موضوع مهم.بله به راستی همه نویسندگان وخبرنگاران باید این معرفت وشهامت را داشته باشند که در خلق یک اثر ویا ارایه یک خبر منبع آن را ذکر کنند.

  8. سلام و درود خدمت جناب محمدزاده و سپاس فراوان براى مطالب ارزشمند و بسیار مفید ایشان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.