تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

بلوط زارهایی که “لوت” شدند؛ این آتش، دیگر “گلستان” نخواهد شد

  • کد خبر : 87136
  • 04 مرداد 1395 - 14:51

در آتش سوزی های اخیر که در بخشی از مزارع و جنگل های لرستان به وقوع پیوست؛ سرمایه ارزشمند ملی به راحتی دود شد و نیز طبیعت منحصر به فرد این دیار در آتش سوخت.

به گزارش میرملاس؛آتش سوزی عرصه های جنگلی و مراتع شهرستان کوهدشت از جمله در کوهستان چنگری کوهدشت در سال گذشته، روایتی از بزرگترین آتش سوزی در استان لرستان بود تا بیشترین آتش سوزی مربوط به شهرستان کوهدشت گزارش شود.

در این آتش سوزی، جنگل های دست نخورده مناطق «درون سخته، پل تاوی، چه جرمی، قلا چنگری، گردنه هرین، گردنه گاورسی، مه قاسمی، بازگیر، چه خیره، تنگ کمر، آسمان دول کنی هفی، تنگ سیاه، گردنه کل اسبی، دربند سخته، چنار، توره، تنگه شروه، تنگه ماه و دختر، برآفتاب تک تکه، دربند هوله شماش، برآفتاب درازماه و دختر و تنگ قلا چنگری» دچار حریق شد.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

در این آتش سوزی، حتا حیوانات منطقه از جمله کبک ها، سنجاب و لاک پشت ها هم از آتش در امان نبودند و زنده زنده در آتش سوختند.

روند آتش سوزی ها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که در ماه های اخیر، بخش وسیعی از مراتع و مزارع شهرستان دچار حریق شد و کمبود امکانات بر وسعت این آتش سوزی افزود تا هم چنان شهرستان کوهدشت با بحران ها و جدال بی امکاناتی در وقوع بحران ها مواجه باشد.

بنابراین گزارش، تعداد آتش سوزی های جنگلهای لرستان طبق اظهارنظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، از سال ۸۶ تا ۹۴ بیش از ۹۳۶ مورد گزارش شده و در قالب این آتش سوزی ها ۱۷ هزار هکتار از جنگلها و مراتع استان از بین رفته و نیز سالانه در لرستان، ۱۸ میلیارد تومان خسارت به جنگلهای استان وارد شده است.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

 آتش سوزی در مزارع کشاورزی شمال شرقی شهرستان کوهدشت در هفته های اخیر در حالی رخ داد که بار دیگر آتش سوزی وسیع از منطقه باغزال کوهدشت تا روستای تنگ قلعه در سوم تیرماه به روی پرده رفت تا جنگل های بلوط و مزارع شهرستان هم چنان در کابوس آتش سوزی داغ ببیند.

در این آتش سوزی که با همت نیروهای خودجوش مردمی و امدادگر مهار می شود؛ جوانی ۲۳ ساله به نام سعید میرزایی در جدال با امکاناتی در حین مهار آتش از ناحیه ی سر و گردن، دست و پا و صورت دچار سوختگی شدید شده و توسط یکی از اهالی منطقه با موتورسیکلت به بیمارستان امام خمینی(ره) اعزام می شود.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

پس از بستری شدن و تحمل درد سوختگی سعید در خانه، این جوان با هماهنگی کادر درمان بیمارستان امام خمینی(ره)، دوباره تحت درمان اولیه قرار گرفته و جهت پذیرش به بیمارستانی در خرم آباد با آمبولانس اعزام شد.

بنابراین گزارش، مروری بر تقویم آتش سوزی ها که از لابلای اخبار پایگاه خبری آسوبان بیرون آورده؛ نشان می دهد که آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، چیزی جز حسرت و خاکستر را در پی نداشته است.

در این آتش سوزی ها، سرمایه ارزشمند ملی به راحتی دود شد و نیز طبیعت منحصر به فرد این دیار در آتش سوخت.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

در آتش سوزی اخیر که در روز گذشته، ۳ مرداد در جاده خلیفه به وقوع پیوست؛ بار دیگر درختان بلوط و کشت ها دچار حریق شد تا هم چنان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع شهرستان کوهدشت استمرار داشته باشد.

یکی از کشاورزان که دامداری و زمین های کشاورزی اش در این آتش سوزی دچار حریق شده در این رابطه گفت: لحظه به لحظه، بر شدت شعله های آتش افزود شد و هیچ وسیله ای برای مهار وجود نداشت.

سیدملا محمد که علوفه ی کاهش نیز در آتش سوزی از بین رفته؛ اظهار کرد: شعله های آتش شدت می گرفت و کودکان منطقه ی احمدآباد برای مهار آتش،  دست به دعا برداشتند.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

وی که به همراه خانواده در منطقه ی احمدآباد ساکن است؛ بیان داشت: چرا نباید اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی ها در نظر گرفت تا این گونه تنها سرمایه ی مردم از بین نرود؟

این کشاورز با بیان اینکه شعله های آتش حتا به خانه ها هم هجوم آورد؛ خاطرنشان کرد: کابل های برق هم از آتش سوزی در امان نبود و اگر امداد یکی از اهالی منطقه برای دور کردن کابل های برق از هجوم آتش سوزی نبود؛ فاجعه ای صورت می گرفت.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

این دامدار با اشاره به بیکاری در شهرستان تصریح کرد: با هزار زحمت، دامداری ای را در خارج از شهرستان احداث کردم تا بتوانم تولیدکننده باشم؛ اما خسارات آتش سوزی دست بردار نیست.

در این آتش سوزی آن چه که مورد توجه قرار گرفت؛ آتشی بود که تمام شد و منطقه را با دود و خاک یکسان کرد تا داغ کمبود امکانات و تأخیر در امدادرسانی، منطقه را با خاکستر و دود فرابگیرد.

آتش سوزی در جنگل های لرستان

آنچه حسرت کشاورزان، حیات وحش و محیط زیست شهرستان کوهدشت را بیش تر می کند؛ بی امکاناتی و سکوتی است که خسارات آتش سوزی های پی در پی را  بحرانی تر کرده و یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط و مراتع استان را با تهدید جدی روبرو می کند.

گزارش و عکس:فاطمه نیازی

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=87136

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.