تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

پرسش مهر ریاست جمهور

  • کد خبر : 92145
  • 17 آذر 1395 - 10:57

سیدسلمان موسوی/ میرملاس: دانی که خدا ذات تو با عشق عجین کرد پس چیست بدین مرتبه رفتار خشونت از مهر چه میخیزد جزصحت و شادی جزکینه چه میزایداز سوی خشونت پرسش مهر ریاست جمهوری، میراث ماندگار جناب اقای سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات بود،ابتکاری خلاقانه که محصول مهمترین چالش ذهنی جامعه ایرانی وموضوعات مهم […]

photo_2016-12-07_10-53-43

سیدسلمان موسوی/ میرملاس:

دانی که خدا ذات تو با عشق عجین کرد
پس چیست بدین مرتبه رفتار خشونت
از مهر چه میخیزد جزصحت و شادی
جزکینه چه میزایداز سوی خشونت
پرسش مهر ریاست جمهوری، میراث ماندگار جناب اقای سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات بود،ابتکاری خلاقانه که محصول مهمترین چالش ذهنی جامعه ایرانی وموضوعات مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و…..دولت ملت میباشد.
برهمین اساس هرساله درمهر ماه که نوروز دانش و تعلیم و تربیت کشور میباشد، رییس‌جمهور متناسب با اهمیت و حساسیت موضوع به طرح سوالی پیرامون ان میپردازد واین فرصتیست که مشارکتی عظیم میان مردم و دولت درجهت همراهی وهمدلی برای درک مناسب تر از رخدادهای مهم و اساسی مشور شکل میگیرد.
بعنوان مثال درسالهای اخیر جناب اقای دکتر روحانی باتوجه به بحران شدید آب در کشور پرسش مهر ۱۵را آب وبحرانی که کشور را در بی آبی تهدید میکندنامگذاری نمود تافضای اموزشی و تربیتی کشور را با خطراتی که ایران و ایرانیان راتهدید میکند هشدار دهد و بر مصرف درست آب آگاه کند.
در پرسش مهر ۱۶باتوجه به موفقیت و تلاش دولت در عرصه های بین المللی که به برجام ختم شد به فرصت هایی که بعد از برجام میتوانست کشور را بهره مند کند بعنوان سوال رئیس جمهور از سوی دکتر روحانی مطرح شد و این درحالی بود که نا امیدی ناشی از هشت سال رفتارهای هیجانی،بدور عقلانیت،بی توجهی به نظر کارشناسان و دلسوزان نظام و دوری جستن از خرد جمعی در دولت قبل سایه ی سنگین تهدید و تحریم را بر کشور، ایران و ایرانی را آزار میداد.
امسال باشروع بهار دانش در سراسر کشور جناب اقای دکتر روحانی پرسش مهر را مطرح نمودند که میتوان آن را فرهنگی ترین و اجتماعی ترین پرسش مهر اخیر دانست،ایشان از خشونت، عوام بروز خشونت، وراههای مقابله با خشونت، سوالی را مطرح نمودند که این بار جامعه ی فرهنگی، علمی،واجتماعی… کشور را بل خطر جدی تری هشدار دهند.
اما آنچه در رسانه ها، صدا و سیما، ودر فضای تبلیغاتی اموزش و پرورش کشور مشاهده میشود اینست که نگاه مخاطبین پرسش مهر را به خارج از مرزهای ایران سوق میدهندوخشونت را تنها در رفتار وگفتار غیر از ایران وایرانی و خارج از فضای کشورمان تبلیغ و ترویج میدهند.
وصدالبته این نوع تبلیغات باز ریشه در همان خلقیات ایرانیان که توهم توطئه میباشد دارد.
وبرهمین اساس تمام ضعف ها،مشکلات،و کمبودهارا ناشی از دخالت نیرو وعواملی خارح از رفتار و عملکرد ایرانیان تعریف وتفسیر میکنند.
انچه این روزها درپاسخ به این پرسش مشاهده میشود ذهن هاییست که خود را در خارج از مرزهای ایران با خشونت درگیر نموده و آنرا فقط در بارش بمب و باران گلوله در برخی کشورهای خاورمیانه خلاصه میکنند، در حالیکه خشونت فقط در رها شدن گلوله و دریدن سینه ها نیست،خشونت همیشه همراه با خون و خرابی خانه ها نیست.
خشونت میتواند تخریب خانه ی دلی باشد
خشونت میتواندگرفتن نگاه مهربانی از یک همنوع باشد
خشونت میتواند محق دانستن تفسیرهای شخصی خود در مقابل نظر دیگران باشد
خشونت میتواندکلامی باشد که زخمهایش سالها روح انسان را آزرده سازد
خشونت میتواند بستن تریبونها،ممنوع کردن تصویرها،ودربند کشیدن افرادی باشد که غیر از ما می اندشند
خشونت میتواند من، تو، ما باشد
خشونت به عنوان یک تهدید در درون ما،در خانواده، محیط کار و جامعه همیشه نگران کننده میباشد، بیایید در پاسخ به این سوال نگاه و ذهنمان را از آن سوی مرزها به درون جامعه خود بکشانیم، جامعه ای که ویروس خشونت پیکرش را لحظه به لحظه ذر برمیگیرد.
نگاهی اجمالی به آمار طلاق، خودکشی،نزاع های فردی و دسته جمعی، قتل، امار پرونده های قضایی و… همه وهمه گواه روشنی بر بحران خشونت در جامعه ی امروز ایران است.
خشونتی که شخصیت و هویت اخلاقی و انسانی مارا تهدید میکند در حالیکه تاریخ ما از منابع عظیم دینی و فرهنگی بهره مند میباشد که همواره بر اخلاق و اصول انسانی تاکید و سفارش دارد اما استفاده ابزاری از دین،نفاق،وتظاهر موجب شد که این منابع غنی از اخلاق و انسانیت مرکبی شود و وان را برای تحقق امیال نفسانی و مادی خود به خدمت گرفته و به عینه مشاهده نماییم اخلاق و دین در فضای امروز ما ذبح شده ی تفاسیر شخصی و سلیقه ای شود.
و از همه تلختر اینکه خشونت امروزه بخش مهمی از گفتار ورفتار مدعیان اخلاق و تربیت جامعه ما شده است، واین ادبیات خشن را در آموزش و پرورش رسمی و غیر رسمی جامعه میتوان لمس نمود.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=92145

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.