تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

ویژگی های رئیس جدید «مجمع تشخیص مصلحت نظام» به قلم الهیار ملکشاهی

  • کد خبر : 93855
  • 28 دی 1395 - 10:38

الهیار ملکشاهی/ میرملاس: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم‌ترین ارکان‌ها در نظام جمهوری اسلامی است. بر اساس اصل یکصد و دوازده قانون اساسی این مجمع وظیفه تعیین مصلحت در مواردی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف پیش می‌آید را به عهده دارد. از این اختلافات می‌توان به آن دسته از مصوبات مجلس […]

IMG_3487

الهیار ملکشاهی/ میرملاس: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم‌ترین ارکان‌ها در نظام جمهوری اسلامی است. بر اساس اصل یکصد و دوازده قانون اساسی این مجمع وظیفه تعیین مصلحت در مواردی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان اختلاف پیش می‌آید را به عهده دارد. از این اختلافات می‌توان به آن دسته از مصوبات مجلس اشاره کرد که شورای نگهبان آن را خلاف شرع می‌داند، اما مجلس آن را تصویب کرده است. البته تا کنون تجربه نشان داده مجمع تشخیص در اختلافات میان مجلس و شورای نگهبان بیشتر نظر مجلس را تایید می‌کند. وظیفه دیگر در سیاست‌های کلی نظام است و مجمع مشاوری در امور مهمی است که رهبری به این مجمع ارجاع می‌دهند و در واقع این نهاد به عنوان بازوی مشورتی رهبری عمل می‌کند.

در قانون اساسی و اصل یکصد و دوازدهم به صراحت آمده است که اعضای ثابت و متغیر مجمع تشخیص مصلحت توسط مقام رهبری انتخاب می‌شوند و رییس مجمع نیز یکی از اعضای ثابت است. بنابر این موضوع انتخاب ریاست مجمع نیز از اختیارات رهبری است که می‌توانند از اعضای فعلی یا اعضای خارج از مجمع، با صلاحدید خودشان فردی را به عنوان رییس انتخاب کنند.

در زمان آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی ایشان مدت‌ها به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام وظیفه می‌کردند و می‌توان گفت غیر از ایشان در هیچ دوره‌ای رییس مجمع، رییس‌جمهور نبوده است.

ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام وظیفه‌ای سنگین و بسیار حساس است. رییس مجمع، نقش ویژه‌ای در رفع اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس دارد. این موضوع بیانگر این است که ریاست مجمع باید از اعضای دو نهاد مجلس و شورای نگهبان، از لحاظ جایگاه علمی و شخصیتی در سطح بالاتری قرار داشته باشد. فردی که ریاست مجمع را به عهده می‌گیرد باید قدرت استدلال و توانایی استنباط و همچین برقراری وحدت میان اعضای مجمع را داشته و از نظر فقهی و علمی از جایگاه قابل قبولی برخوردار باشد. فردی که تجربه قانونگذاری، کارهای اجرایی و تسلط در مسائل حوزوی را داشته و از آن مهم‌تر امین رهبری است، می‌تواند گزینه مناسبی برای ریاست مجمع باشد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93855

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 33در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۳
  1. در این نوشته مخالفت ملکشاهی با رییس جمهور کاملاً مشخص است.
    وقتی می نویسد «غیر از ایشان (هاشمی) در هیچ دوره‌ای رییس مجمع، رییس‌جمهور نبوده است.» یعنی رئیس جمهور، رئیس مجمع نباشد خوب است!
    کاملاً مشخص است که ملکشاهی دوست ندارد روحانی رئیس مجمع شود.
    به راستی چرا؟

  2. به نظرم منظورش صادق آملی لاریجانی است.

    • آره مشخصه ملکشاهی برای رئیس قوه قضاییه تقلا می کنه
      در ضمن کلمه ارکان ها غلط است
      ارکان خودش جمع است
      نباید دوباره جمع بسته شود!

  3. با سلام
    باید عرض کنم آقای ملکشاهی دیگر نیازی به جریان اصلاح طلب احساس نمی کند حتی اگر آقای روحانی هم رای بیاورند نهایتا چهار سال دیگه رئیس جمهور است و ملکشاهی هم سه سال دیگه نماینده پس ایشان باید زمینه سازی بکنند و از اصولگرایی دفاع کنند تا بعد روحانی جایی گیرشون بیاد البته دنیا زود گذره ملکشاهی۵۵ ساله به نظرم در دستگاه قضا موفق تر بود.

  4. سخن آقای ملکشاهی اشتباه است.
    ایشان می بایست با مطالعه و آگاهی حرف بزند.
    با توجه به نامه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۶۶‏ امام خمینی (ره) با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله خامنه‌ای که در آن زمان رئیس‌جمهور بودند، عهده‌دار ریاست آن شدند.
    این دوره به مدت کمتر از دو سال طول کشید و چون امام خمینی در خرداد ۱۳۶۸ رحلت نمودند و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری انتخاب شدند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که در همان سال به ریاست جمهوری انتخاب شده بود، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده گرفت.
    بنابراین این سخن آقای ملکشاهی اشتباه است که غیر از هاشمی در هیچ دوره‌ای رییس مجمع، رییس‌جمهور نبوده است.
    تا به حال ندیدم ملکشاهی قلم به دست بگیرد و چیزی بنویسد این یکبار مطلبی نوشت اونم بدون اطلاع و آگاهی!

  5. نگه دارنده اش نیکونگه دارد…خیالی نیست وظایف خود را بشناسیم..گریه ی کلوخی ما برای گران سنگ سخت بی اثر است….

  6. این ها رو هر بچه ای میدونه

  7. آقای ملکشاهی درجای که می گویدریس مجمع بایددرسطح بالایی ازلحاظ علمی وشرعی و حتی بالاتر ازسطح علمی مجلس وشورای نگهبان باشد منظور ایشان بالابودن سطح علمی واجرایی آقای آیت الله هاشمی میباشد.

  8. جناب آقای ملکشاهی شما …

  9. جناب ملکشاهی ویژگی یک نماینده خوب چیه؟

  10. از حقوق بیشتر بگویید تا سیاست …

  11. جناب آقای ملکشا هی عزیز نجیب و واقعا دوست داشتنی شما که دم از حقوق میزنید چرا حقوق ورزشکاران رشته فوتبال رو رعایت نمیکنید و متصدی یک چلوکبابی را که اصلا معنی کلمه فوتبال را هم نمیداند را بعنوان رئیس هیئت فوتبال انتخاب کردید آیا این تضییع حقوق دیگران نیست ؟؟؟ ما به شما رأی دادیم که تغییراتتان در راستای تبدیل به احسن باشد نه هزار گام به عقب !! امیدوارم تجدید نظر فرمائید

  12. با سلام
    چه کسی بهتر از حضرت آیت الله دکتر عباسی فرد که هم سوابق شورای نگهبان و هم مجلس شورای اسلامی گویای این است که ایشان به شایستگی صلاحیت این سمت را دارند دانشمندی متعهد اعتدال و مورد قبول هم طیف اصلاحات و هم اصولگرایی………خداییش بد گفتم
    خداوند حافظ و نگهدارش باشد این دانشمند و استاد فرزانه

  13. احسن آقای ملکشاهی. استان لرستان باید به شما افتخار کند

  14. من با نظرات اقای الیار ملکشاهی موافقم.

  15. این هم شده مقاله وقلم فرسایی نماینده!!! گزارش پنج سا له نمایندگی اش به رخ بکشد این مطالب همه می دانند واحتیاج به توضیح مجدد ندارد

  16. در تایید رزمنده دفاع مقدس باید بگویم نماینده شهرمان به دنبال منافع می باشد نه مصادق و ایشان چند سال پیش یک فرد بالای چهل سال را استخدام جهاد کردن البته مشت نمونه ….. و همچنین هر کس وضع مالی خوبی داشته باشد نیز پیش ایشان عزیز می باشد البته خدایی نکرده منظورم ….

  17. در جواب واقع بین هم باید بگو ایشان بسیار محترم هستند اما کمی مطلب شما خیالی می باشد

  18. خسته نباشی با این همه اطلاعات جدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

  19. جناب ملکشاهی شما که این قدر امربه معروف میکنید ومتخصص هستید …کاش همین عقیده را در هفتم اسفند اجرا میکردید نه…

  20. مقاله ای بسیار پربار،غنی و هوشمندانه ای بود … خداقوت جناب نماینده.

  21. امین رهبری علاوه بر شما آقای لاریجانی است رییس این مجمع هم به لاریجانی واگذار شود تا تسلط خانواده لاریجانی بر کشور تکمیل شود آقای ملکشاهی منظورش لاریجانی هستند که برای ملکشاهی سنگ تمام گذاشتند

  22. اینارو که همه در کتابها خوانده و همه به این امور و وظایف مجمع واقفند از خودت بگو جناب ملکشاهی

  23. ای کاش از رسالت فراموش شده و تعریف شده خودتان هم کمی بگویید ….چون چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است….

  24. سلام برهمه. بی انصافی نکنید پیامبر اول برای خود دعا فرمودند بعد مردم.ایشان واقعاً شریف است ونجیب.او می تواند.البته من طرفدارش نیستم خدا شاهد است.ولی اگر الان کارنکند برای خود واطرافیانش به خود وآنها خیانت کرده است. پس درود بر ملکشاهی ایلامی.

  25. زهی خیال باطل……

  26. معلومه دوستان مطلب رو نخوندن و یا در متن دقت نکردن و بسیاری از مطالب از روی حب و بغض مطرح شده. در این متن هیچ نشانه ای از مخالفت با دولت یه دفاع از ریاست آقای لاریجانی دیده نمی شود
    یک مطلب کلی هم اینکه آقای ملکشاهی نماینده کل مردم کوهدشت و در درجه دوم لرستانه و حقا قوی ترین و کارآمد ترین نماینده ادوار گذشته می باشد وظیفه عقلانی همه ما حمایت از ایشونه و تخریب و تضعیف ایشان خیانت به مردم کوهدشته. انتخابات تموم شده و الان باید در جهت پیشرفت منطقه ایشون رو کمک کنیم.

  27. با نظر اقای ملکشاهی موافقم

  28. علی آقای عزیز!! میشه بفرمائید این قویترین و کارآمدترین نماینده چه گلی بسر کوهدشت زده؟؟ لطفا سه مورد رو بفرمائید؟؟

  29. با سلام خدمت همه دوستان
    در درجه اول تشکر و قدردانی می شود از آقای ملکشاهی که دست به قلم شدند ودر رسانه مطلب نوشتند امیدوارم ادامه دار باشد
    بنده طرفدار ایشان نبوده ونیستم وبه انتخاباتی که ایشان برگزار کردند کلی نقد دارم
    متنی که ایشان نوشتند در رحد یک حقوقدان وقاضی و نماینده نیست چون گنگ و مبهم است و در موقعیت ایشان می طلبد که شفافتر سخن گویند البته توانایی هم دارند اما حتما این را تشخیص داده اند
    موضع گیری سیاسی ایشان هم تاکنون گنگ و مبهم بوده وبیشتر محافظه کار بوده اند تا منتقد و صاحب خط فکری همچون مطهری مثلا
    موضع گیری تند دوستان را نمی پذیرم هرچند من خودم به هیچ وجه با سیستم ایشان منطبق نیستم و در این سیستم کاری نمی پذیرم البته به ما هم واگذار نمیشود خوشبختانه اما از ظرفیت ایشان برای برای آبادانی شهرمان باید استفاده و استقبال نمود چون در هیج جای جهان سابقه نداشته و ندارد که با عدم گفتگو ودرک متقابل به پیشرفت رسید
    امیدوارم کامنتهای دوستان به سمت تحلیل وپاسخ منطقی سوق یابند نه تخریب و ازروی بغض وکینه

  30. علی آقای عزیزخیانت به مردم کوهدشت هفتم اسفند ۹۴ رخ داد وقتی که رومشگان با جمعیت ۳۵۰۰۰نفر ۳۱۰۰۰رای داشت , انتظاردارید جامعه ما مدینه فاضله باشد زمانی که قانون………………..

  31. این متن در شأن ریاست کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و نماینده کوهدشت میباشد؟؟ قضاوت با شما

  32. خیلی مقاله سنگینی بود. خداییش فکر نمیکردم کسی عقلش به این حرفا برسه! عجبا! خسته نباشی پهلوون خدا قوت

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.