تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

تاخیر در درمان کم کاری تیروئید ضریب هوشی نوزاد را کاهش می دهد

  • کد خبر : 140261
  • 09 بهمن 1402 - 21:15

    معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاخیر در درمان کم کاری تیروئید نوزادان باعث کاهش ضریب هوشی و تهدید سلامت آنها می شود. به گزارش میرملاس مریم کوشکی اظهار داشت: تیروئید غده کوچکی در جلو گردن و وظیفه اصلی آن تولید و ترشح هورمونی به نام تیروکسین در بدن است که اثرات […]

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاخیر در درمان کم کاری تیروئید نوزادان باعث کاهش ضریب هوشی و تهدید سلامت آنها می شود.

به گزارش میرملاس مریم کوشکی اظهار داشت: تیروئید غده کوچکی در جلو گردن و وظیفه اصلی آن تولید و ترشح هورمونی به نام تیروکسین در بدن است که اثرات مهمی در سوخت و ساز سلول‌های مختلف و رشد دارد.

وی با بیان اینکه اثرات این هورمون در رشد و تکامل مغز بسیار مهم و ضروری است اظهار داشت: در صورتی که به هر دلیلی این هورمون در بدن تولید نشود، یا تولید آن کم یا به شکل غیرطبیعی باشد، عوارض مختلفی در بدن پدیدار می شود.

وی گفت: کم کاری تیروئید در نوزادان به مواردی گفته می شود که قبل و یا در زمان تولد وجود داشته باشد که معمولا بدون علامت می باشد و در روزهای اول بعد از تولد به ندرت تشخیص داده می شود بنابراین تنها تعداد کمی از نوزادان دارای کم کاری تیرویید در ماه اول زندگی شناسایی می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: رشد و تکامل مغز تا حدود سه سالگی ادامه دارد که با توجه به تاثیر هورمون غده تیروئید بر رشد مغز، کم کاری تیروئید نوزادان باعث عوارض جبران ناپذیری بر رشد و تکامل مغز و اعصاب مرکزی می شود.

کوشکی گفت: رشد طولی و قد نوزاد نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و کند خواهد شد در نتیجه این بیماری با عوارضی نظیر عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد، ناشنوایی، لالی و بعضی از بیماری‌های مغزی و عصبی همراه است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این عوارض در صورت عدم تشخیص زودرس و شروع درمان به موقع جبران ناپذیر هستند، غربالگری نوزادان در سنین سه تا پنج روز بدو تولد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درمان به موقع و صحیح از بروز عوارض این بیماری جلوگیری می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اهمیت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان، بیان کرد: کم کاری تیروئید نوزادان شایعترین علت قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی نوزادان بوده و در زمانی که عقب ماندگی ظاهر می شود درمان بی فایده است اما به راحتی با یک آزمایش ساده تا ۷۲ ساعت پس از تولد، قابل شناسایی می باشد.

کوشکی گفت: این آزمایش با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد طی یک نمونه گیری ساده بی خطر و کم درد در مراکز بهداشتی انجام می شود و بیماری هایی مثل سرما خوردگی و تب ناشی از تزریق واکسن که منجر به بستری شدن در بیمارستان نمی شود، مانع از انجام نمونه گیری نخواهد شد.

وی بیان کرد: نتیجه این آزمایش ۴۸ ساعت بعد از نمونه گیری مشخص و در صورت مثبت بودن نتیجه، نوزاد جهت اقدامات بعدی فراخوان خواهد شد.

کوشکی تاکید کرد: هرگونه تاخیر در درمان بیماری کم کاری تیرویید نوزادان ضریب هوشی و سلامتی نوزادان را کاهش می‌دهد بنابراین زمان، در جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی نوزادان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید بسیار با ارزش است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=140261

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.