تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

عوامل موثربر جذب سرمایه گذار بخش خصوصی

  • کد خبر : 74277
  • 07 شهریور 1394 - 16:24

  محسن سپهوند / میرملاس :  در حوزه مباحث منطقه ای اقتصاد ایران، استان لرستان دارای ویژگیهای خاص و مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می باشد. بنا بر طیف وسیعی از آمار و شاخص های رسمی و تحقیقی، متاسفانه روندها و گرایش های برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت، لرستان را با انبوهی از مسائل […]

 

محسن سپهوند / میرملاس : 

در حوزه مباحث منطقه ای اقتصاد ایران، استان لرستان دارای ویژگیهای خاص و مهم اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می باشد. بنا بر طیف وسیعی از آمار و شاخص های رسمی و تحقیقی، متاسفانه روندها و گرایش های برنامه ریزی و سیاست گذاری دولت، لرستان را با انبوهی از مسائل و معضلات حل نشده و برجای مانده واگذارده است. بر همین اساس و با توجه به نقش حداکثری دولت در پدیداری وضعیت موجود توسعه نیافتگی در این نوشتار به نقش دولت در جذب سرمایه گذار می پردازیم،واینکه مسئولین استان تا چه اندازه توانسته اند در جذب سرمایه گذار نقش آفرینی کنند یا اینکه فقط شعار تنها را نجات استان راحضور سرمایه گذار بخش خصوصی است را سر داده اند ؟واینکه میدانیم هدف سرمایه گذاری بخش دولتی بهره وری اقتصادی وسیاسی است و هدف سرمایه گذاری بخش خصوصسی کسب رضایتمندی شخصی وکسب سود در بالاترین حد ممکن است حال این سوال را به ذهن نگارنده به وجود می آورد که این دورا چطور می توان بکار گرفت و جمع کرد ؟وعوامل موثر برجذب سرمایه گذاری بخش خصوصی چه می توانند باشندکه در ذیل به چند عامل و زیر عامل های آنها می پردازیم؟

۱. عوامل اقتصادی: که شامل زیر عاملهای برخورد مناسب و منطقی با تحریم های اقتصادی ، توجه بیشتر به تولید در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، تنظیم مناسب نرخ تسهیلات بانکی، تضمین مناسب سرمایه و ارائه تسهیلات بیشتر به بخش های مولد و کاهش هزینه های مبادلاتی مثل وثایق و هزینه های اخذ تسهیلات.
۲. عوامل مربوط به دولت: که با زیر عامل های خطی مشی ها و سیاست گذاری های دولت، شفافیت فضای تولید، ثبات نسبی در قیمت ها و نرخ تعرفه ها، ثبات در سیاست ها پس از تغییر مدیریت ها و عدم وجود تبعیض بین بخشهای تولیدی و خدماتی.
۳. عوامل قانونی و اداری: که با زیر عامل های انعطاف پذیر بودن قوانین در برخورد با سرمایه گذاران خرد وکلان بیشترین تاثیر را در جذب سرمایه گذاران دارد، همچنین زیر عامل های ثبات در قوانین و مقررات، نظام اداری روان و تسهیل کننده، ارتباط منسجم بین مراکز علمی و واحدهای تولیدی و کاهش تعطیلات رسمی و مرخصی ها .
۴. عوامل فرهنگی : که با زیر عامل های که برخورد شایسته نهادها و سازمان های مرتبط با امر سرمایه گذاری، ارزشمند بودن تفکر سرمایه گذاری در تولید و وجود فرهنگ مناسب کار و تولید .
۵. عوامل منطقه ای: که با زیر عامل های مدیریت کارا و توانمند در منطقه، وجود استراتژی منطقه ای برای هدایت سرمایه گذاران، وجود امکانات زیر بنایی، بروز شدن تکنولوژی ها و ارتقا تکنولوژی ها و وجود امکانات مناسب خدمات عمومی ،را می توان از عواملی نام برد که هر سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در هر منطقه مهم و تاثیر گذار می داند ولذا می طلبد که مسئولین امر به حل مشکلات در عوامل فوق در حد توان خود تلاش وهمکاری نموده تا ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی رابه استان هرچه سریعتر تسهیل کرد.
حال می توان نتیجه گرفت که استان لرستان دارای توانمندی و مزیتهای اقتصادی بسیاری در بخشهای مختلف ازجمله صنعت، کشاورزی، خدمات و گردشگری است. وجود زیر ساختهای مناسب ریلی ومحور مواصلاتی جنوب به شمال و برعکس وجود شهرک های صنعتی، دولتی و خصوصی، دسترسی به راه آهن و شبکه مرکزی راه و جاده استان لرستان را درموقعیت خاصی برخوردار نموده است و فرصت های سرمایه گذاری با بازدهی اقتصادی معقول پیش روی علاقمندان قرار داده است. مطالعات انجام شده بر وجود امنیت سرمایه گذاران بعنوان عنصر کلیدی حضور بخش خصوصی به امر سرمایه گذاری تاکید دارند. بررسی ها نشان می دهد که سود آوری فعالیتهای اقتصادی، حفظ مالکیت و ثبات سیاستهای کلان اقتصادی از مؤلفه های اصلی ورود سرمایه گذار به بخش های تولیدی می باشد. مطالعات صورت گرفته عوامل قانونی و اداری، عوامل اقتصادی، عوامل مربوط به دولت، عوامل فرهنگی و عوامل منطقه ای را پنج عامل اثر گذار بر سرمایه گذاری بخش خصوصی می دانند. بررسی های انجام شده حاکی از آنست که اساساً سرمایه گذاری در یک منطقه یا استان همبستگی بسیار بالایی با سیاست های کلی اعمال شده در سطح کشور دارد که البته این امر نافی مدیریت صحیح و بهینه منابع در سطح منطقه و استان نمی شود. مطالعات انجام شده نشان داد که وجود قوانین و مقررات مزاحم سرمایه گذاری، رشد حباب گونه بخش خدمات، فقدان نقشه جامع سرمایه گذاری و همچنین نرخ تورم بالا، نوسانات ارزی و ناکارآمدی بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های سرمایه گذاری از موانع عمده حضور بخش خصوصی به سرمایه گذاری می باشند. حمایت از سرمایه گذاران موجود در استان، جهت دهی و هدفمند کردن جریان سرمایه در استان از طریق تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری، اصلاح نظام پولی، مالی و گمرکی، بخشی از راهکارهای جذب سرمایه بر اساس بررسی ها و نظرات صاحبنظران اقتصادی بوده است .امید است که باتلاش مسئولین استان سرمایه گذاران به استان پر از فرصت های سرمایه گذاری لرستان روا نه شده وازاین فرصتها موجود دراستان لرستان که کم هم نیستند و در این نوشتار نمی گنجند به نحو احسن استفاده کرده و این استان را به یکی از قطب صنعتی، گردشگردی،کشاورزی تبدیل وبارقه های امید به این دیار همیشه مهمان نواز وخونگرم که جزء ای از فرهنگ جدا نشدنی مردم این استان ویکی از فرصتهای سرمایه گذاری می باشد را برساند.به امید لرستان با کمترین نرخ بیکاری.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=74277

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. باسلام،تشکر میکنم از مقاله بسیار خوب ومفید شما جناب آقای سپهوند امیدوارم که مطالب شما ادامه داشته و همچنان از انها استفاده نمائیم .

  2. باتشکر،از مقاله خوب شما ولی این سوال رو به وجود می آورد باتوجه به اینکه در جلسه چند روز پیش استاندار با معاون اجرایی دولت جناب اقای شریعتمداری که جناب استاندار با یک لحن محکم از نرخ تسهیلات بانکی برای جذب سرمایه گذار گلایه داشتن می خواستم بدون که این گلایه در کدام یک از عوامل گفته شده گنجانده شده .

    • باسلام،اینکه عوامل اقتصادی درجذب سرمایه گذار یکی از عوامل مهم است که با زیر عامل های کاهش نرخ تسهیلات بانکی،کاهش هزینه مبادلات،برخورد اصولی ومنطقی با تحریم و دادن تسهیلات بیشتر به بخش های مولد می باشد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.