تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

انتشار کتاب جغرافیای لرستان؛ پیشکوه و پشتکوه

  • کد خبر : 86711
  • 14 تیر 1395 - 18:44

به گزارش میرملاس؛کتاب جغرافیای لرستان پیشکوه و پشتکوه که نویسنده آن ناشناس بوده با تلاش اسکندر امان‌اللهی بهاروند در قطع وزیری و در ۱۹۸ صفحه جمع آوری و از سوی انتشارات شاپور خواست در استان منتشر شد. این کتاب حاوی اطلاعات جالبی درباره برخی آثار باستانی لرستان از جمله پل شاپوری، پل کشکان، پل دختر، پل […]

2124228

به گزارش میرملاس؛کتاب جغرافیای لرستان پیشکوه و پشتکوه که نویسنده آن ناشناس بوده با تلاش اسکندر امان‌اللهی بهاروند در قطع وزیری و در ۱۹۸ صفحه جمع آوری و از سوی انتشارات شاپور خواست در استان منتشر شد.
این کتاب حاوی اطلاعات جالبی درباره برخی آثار باستانی لرستان از جمله پل شاپوری، پل کشکان، پل دختر، پل گاومیشان قلعه فلک الافلاک خرم آباد، عمارت صخره ای کبکان، دژ تاریخی مُنگره و غیره است.
در این کتاب اشاره مؤلف به فروش اشیای عتیقه نیز جالب است زیرا متوجه می شویم متجاوز از یکصد سال پیش غارت آثار باستانی لرستان آغاز شده و متأسفانه هنوز هم در مقیاس کمتر ادامه دارد.
این رساله به وسیله یکی از ماموران قاجار تحت عنوان جغرافیای لرستان در سال ۱۳۰۰ ق و گویا به فرمان ناصرالدین شاه نگاشته شده است.
این اثر حدود دو دهه قبل به وسیله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در تیراژ محدود منتشر شد که به دلیل دسترسی عموم و محققان به اطلاعات آن، اینک دوباره توسط انتشارات شاپورخواست (ناشر نمونه سالهای اخیر لرستان) تجدید چاپ شده است.
اصل رساله در کتابخانه ملی نگهداری می شود و چاپ فعلی از روی همین نسخه است.
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=86711

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. باسلام
    با احترام برای کسانیکه به دانش بشری می افزایند
    خدمت دوستان عزیز عرض کنم
    در مطالب علمی و دارای اصالت ،حد و حدود و مختصات جغرافیایی انهم،نگاشتن بوسیله کسانیکه در مطالب آن ذینفع فرهنگی اجتماعی هستند صراحتا رد و یا موجب شک و تردید است ،لذا این مختصات فرهنگی را زبان و فرهنگ جامعه آن مناطق است که نمایان میکند آگر اینگونه که این نوشته که قذمت انچنان تاریخی هم ندارد بیان میکند کوردهای آذربایجان های غرب و شرق همه وهمه تورک هستند و باید خود را نیز تورک بدانند …
    پس نه زبان لکی را میتوان زیر مجوعه لهجه لوری دانست و نه مناطق ایلام را میتوان لور دانست …

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.