تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

«عید» در فرهنگ قرآن

  • کد خبر : 86796
  • 17 تیر 1395 - 19:53

دکتر محمّدجعفر محمّدزاده/ میرملاس : عید در اصل از فعل (عاد) یعود است و در معانی مختلف از جمله: بازگشت، خوی گرفتن، پایان غم و اندوه،جشن عمومی و … بکار رفته است. در قرآن واژه (عید) فقط یک بار، آنهم در آیه ۱۱۴ از سوره مائده آمده است وآن مربوط به ماجرای حضرت عیسی(ع) و […]

20150704_193155

دکتر محمّدجعفر محمّدزاده/ میرملاس :

عید در اصل از فعل (عاد) یعود است و در معانی مختلف از جمله: بازگشت، خوی گرفتن، پایان غم و اندوه،جشن عمومی و … بکار رفته است.

در قرآن واژه (عید) فقط یک بار، آنهم در آیه ۱۱۴ از سوره مائده آمده است وآن مربوط به ماجرای حضرت عیسی(ع) و یارانش(حواریون) است که از او می خواهند اگر می تواند معجزه ای بنمایاند تا مائده ای از آسمان برای آنها نازل شود و در آنجاست که حضرت دعا می کند: اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَیْنَا مَائِدَهً مِنَ السَّمَاءِ تَکُونُ لَنَا عِیدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآیَهً مِنْکَ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ.
یعنی: بار پروردگارا برای ما از آسمان مائده ای نازل فرما که عیدی برای ما، چه امروزیانمان و چه آیندگانمان و معجزه ای از تو باشد و به ما روزی بخش که تو بهترین روزی دهندگانی.
پرسش اینکه چرا حضرت عیسی (ع) نزول نعمت و نشان دادن معجزه خداوند را عید می نامند ؟
در پاسخ باید گفت: نزول نعمت خداوند مساوی می شود با از بین رفتن سختی ها و نگرانی های آن حضرت و تقویت ایمان یارانش که اگر ایمان آنها تقویت شود به فطرت خود بازگشت می کنند و بر ایمان خود استوار می مانند . و بازگشت به فطرت همان عید است .
و کلام امیرالمومنین علی علیه السلام که می فرماید: هر روزی که در آن معصیت خدا نباشد آن روز عید است، نیزناظر به همین مفهوم و مقصود است ، زیرا نبودن گناه و معصیت خداوند یعنی بازگشت انسان به فطرت پاک الهی که خداوند به انسان بخشیده است.
و در آیه ۵۹ سوره طه «یوم الزینه »، هم معنی با روز جشن عمومی یا همان عید بکار رفته است. آنجا که حضرت موسی (ع)خطاب به فرعون و جمع ساحرانش زمانی را برای مبازه تعیین می کند می فرماید: مَوْعِدُکُمْ یَوْمُ الّزینَه ، یعنی وعدهٔ ما روز جشن یا همان عید باشد، روزی که مردم کسب و کار خود را تعطیل می کنند و برای جشن آماده می شوند.
و اگر پایان رمضان و یک ماه عبادت را عید می گویند نیز به همین جهت است، زیرا بساط گناه بر چیده شده است و زمینه معصیت خدا از بین رفته و شرایط باز گشت به فطرت پاک فراهم شده است و مردم به شکرانه آن جشن می گیرند . و لذا از خداوند می خواهیم، بازگشت ما را بپذیرد و برما مبارک گرداند و به زبان حافظ علیه الرحمه با او سخن می گوییم که :
ساقیا آمدن عید مبارک بادت وآن مواعید که کردی مرواد از یادت

محمد جعفر محمدزاده  ۱۳۹۵/۴/۱۴

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=86796

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام

    بسیار عالی بود و استفاده کردیم از اینکه هر بار به اطلاعات عمومی ما می افزایید بسیار خرسند و ممنونیم اینکار ضمن

    اینکه اجر معنوی دارد الحق نیاز به تقدیر است بسنده کنید به این جمله که دستانت را از فرسنگها دور بوسه میزنم

    اجرکم عندلله

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.