تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

انسداد ۱۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان/افت ۲۷.۵ متری سطح آب در دشت کوهدشت

  • کد خبر : 87405
  • 16 مرداد 1395 - 15:00

به گزارش میرملاس؛به نقل از ایسنا مهرداد محمدی در نشست تخصصی با مقامات اجرایی در خصوص طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که در جهاد‌دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۵پروژه در راستای اجرای این طرح باید انجام شود که ۱۱ پروژه مختص وزارت نیرو است و همه به صورت زنجیروار باید اجرا شود تا بتوانیم […]

139405131000068475809674

به گزارش میرملاس؛به نقل از ایسنا مهرداد محمدی در نشست تخصصی با مقامات اجرایی در خصوص طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که در جهاد‌دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: ۱۵پروژه در راستای اجرای این طرح باید انجام شود که ۱۱ پروژه مختص وزارت نیرو است و همه به صورت زنجیروار باید اجرا شود تا بتوانیم کسری آب را جبران و با متخلفان برخورد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح، سه پروژه مختص جهاد کشاورزی و یک پروژه مربوط به زمین‌‌شناسی و اکتشافات معدنی است.

محمدی بیان کرد: با توجه به کاهش آب‌های زیرزمینی یک مشکل دیگری که الان وجود دارد؛ فرونشست دیواره‌های منابع آب‌های زیرزمینی است و این مشکل پتانسیل ذخیره‌سازی آب را از بین می‌برد و حالت اسفنجی زمین خراب می‌شود.

این کارشناس شرکت آب منطقه‎ای لرستان یادآور شد: ۹۲درصد آب در بخش کشاورزی، ۴.۵ درصد شرب و ۳.۵ درصد صنعت میانگین مصرف آب در کشور است که وزارت جهاد کشاورزی همت خودش را برای کاهش مصرف و استفاده بهینه آب در این بخش گذاشته است.

وی با اشاره به فعالیت گشت‌های بازرسی و برخورد با متخلفان منابع آبی، اضافه کرد: پروژه بعدی که برای ما اهمیت دارد، انسداد چاه‌های غیرمجاز است و در شرکت آب منطقه‌ای استان سال گذشته ۱۵۰ چاه را مسدود کردیم و این در حالیست که ۱۲۵۰ چاه غیرمجاز در استان داریم.

محمدی افزود: پروژه بعدی برای جلوگیری از برداشت بیش از حد مجاز آب در چاه‌های مجوزدار است که براساس الگوی کشت به صاحبان چاه‌ها مجوز برداشت می‌دهیم و برای آنها کنتور هوشمند نصب شده و هنگامی که به اندازه تعیین شده برسد، برق چاه‌ها قطع می‌شود. در این راستا ۱۳۳۰ حلقه چاه استان کنتور هوشمند دارند.

مجری طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب در ادامه گفت: افت سطح آب در دشت‌های استان طی یک دهه گذشته زیاد است و دشت کوهدشت حدود ۲۷.۵ متر افت داشته و رومشگان نیز افت زیادی داشته است که در این دشت‌ها عملیات آبی ممنوع بوده و به احتمال قریب به یقین در یکی دو دشت دیگر استان نیز این کار ممنوع شود.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‎سازی استفاده از آب، اضافه کرد: باید برای اقشار مختلف جامعه فرهنگ‌سازی کنیم که مساله کمبود آب جدی است و چاره‌ای جز رعایت الگوی مصرف نداریم که در این زمینه جهاد دانشگاهی لرستان فعالیت‌های خوبی انجام داده و نقش پررنگی در اطلاع‎رسانی و آگاهی دارد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=87405

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲
  1. با سلام متاسفانه روسای مربوطه شهرستان کوهدشت مسوولیت خود را نمی پذیرندچون اگر احساس وظیفه داشتند با این تعداد اندکی که این سرمایه ی با ارزش کل مردم شهر را غارت می کنند برخورد می کردند اما انگار در خواب هستند و زمانی بیدار می شوند که مردم باید برای تامین اب خوردن مهاجرت کنند یابا پیت اب خرید کنند

  2. در منطقه زیر تنگ سیاب متاسفانه با کارشناسی نشدن از طرف اداره برق شهرستان کوهدشت ، در هر نقطه از رودخانه می توانی پست زمینی احداث کنی . در صورتیکه این خلاف است . اما این خلاف توسط مسئول کنونی اداره برق شهرستان کوهدشت به راحتی انجام می شود و هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.