تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
1

شیرز دره ای به زیبایی بهشت/ ژئوپارکی که در انتظار ثبت جهانی شدن است

  • کد خبر : 88393
  • 27 شهریور 1395 - 14:42

پایگاه اطلاع رسانی سفیر افلاک لرستان در مطلبی با عنوان شیرز دره ای به زیبایی بهشت/ ژئوپارکی که در انتظار ثبت جهانی شدن است ، نوشت: شیرز نام دره ایی در ۵۵ کیلومتری شهرستان کوهدشت در استان لرستان است که با قرار گرفتن در رشته کوه وره زرد، محل تلاقی استانهای لرستان ،ایلام و کرمانشاه […]

img_7629

پایگاه اطلاع رسانی سفیر افلاک لرستان در مطلبی با عنوان شیرز دره ای به زیبایی بهشت/ ژئوپارکی که در انتظار ثبت جهانی شدن است ، نوشت: شیرز نام دره ایی در ۵۵ کیلومتری شهرستان کوهدشت در استان لرستان است که با قرار گرفتن در رشته کوه وره زرد، محل تلاقی استانهای لرستان ،ایلام و کرمانشاه محسوب می شود.

در ادامه این مطلب آمده است:: این دره زیبا در ارتفاع ۱۱۰۰ متری دریا و در بخش زردلان شهرستان کوهدشت و در منطقه اولاد قباد واقع شده است.
تنگه یا دره شگفت انگیز شیرز حدود ۵ کیلومتر طول دارد که عبور رودخانه خروشان سیمره از آن ضمن بوجود آوردن آبشارهای زیبای متعدد در طول مسیر، موجب سرزندگی و سرسبزی آن در اکثر ماه های سال می شود.
شیرز در فصل زمستان و پاییز دارای آب و هوای سرد و در بهار و پاییز آب و هوای معتدل دارد و بر این اساس در نیمه اول سال گردشگران زیادی با حضور در این دره از دیدن آن لذت می برند.
دره شیرز دارای پوشش جنگلی بلوط است و از تنوع گیاهی و جانوری خاصی برخوردار است ضمن اینکه شواهد بدست آمده باستان شناسان حکایت از ان دارد که این دره هزاران سال پیش سکونتگاه انسان بوده است کما اینکه محوطه های تاریخی موجود در دره شیرز این ادعا را تایید می کند.
تمام این ویژگی ها باعث شده است تا در سالهای اخیر گردشگران طبیعت دوست توجه ویژه ایی به دره شگفت انگیز شیرز داشته باشند.
از طرفی در سالهای اخیر صنعت گردشگری و توریسم در استان لرستان مورد توجه ویژه مسئولین قرار گرفته است لذا انتظار می رود شرایط برای ایجاد زیرساخت ها برای ذونق گردشگری در این منطقه فراهم شود.
بدون شک معرفی هر چه بهتر دره شیرز و شناساندن ظرفیت بی نظیر آن به گردشگران سراسر دنیا موجب سرازی شدن گردشگران به این منطقه و رونق صنعت گردشگری و بدنبال آن رونق اقتصاد جوامع محلی شود.
در این راستا ثبت ژئوپارک شیرز در یونسکو در یکی دو سال اخیر مطرح شده است و گام های نه چندان بلندی هم در این راستا برداشته شده است اما برای اینکه این ژئوپارک ثبت جهانی شود باید مسئولان نگاه ویژه ایی به آن داشته باشند چرا که همانند بسیاری از طرح های نیمه کاره و رها شده در کشور،ثبت جهانی شیرز هم نیامند اعتبارات ویژه ایی است تا مطالعات لازم در این زمینه صورت بگیرد.
اهمیت ثبت جهانی ژئو پارک شیرز زمانی برای استان لرستان دوچندان می شود که می تواند به عنوان تنها ژئو پارک ایران در فهرست جهانی جای بگیرد،کمااینکه که پیش از این ژئو پارک جزیره قشم ثبت جهانی شده بود اما به دلیل برخی ایرادها در حال حاضر از فهرست جهانی خارج شده است.
یقینا با ثبت جهانی ژئوپارک شیرز گردشگران زیادی به دیدن آن می آیند و این فرصت بسیار مناسبی است تا فرهنگ و ظرفیت های استان لرستان به جهانیان معرفی شود و باعث می شود لرستان پس از آن جایگاه ویژه ایی در بحث گردشگری طبیعت در دنیا پیدا کند.
اما ژئوپارک ها ویژگی های خاصی داشته و وضعیت گردشگری در آنها با دیگر حوزه های صنعت توریسم متفاوت است و ثبت جهانی این مناطق هم پیچیدگی های خاص خود را دارد.
برای درک جزییات ژئوپارک ها و درجریان قرار گرفتن از آخرین وضعیت ثبت جهانی ژئوپارک شیرز با مدیر کل زمین شناسی استان لرستان گفتگو کردیم.
احد فاضلی در این راستا عنوان کرد : دره شیرز تاکنون در فهرست ملی ثبت شده است اما برای ثبت جهانی این دره منحصر بفرد باید یک سری مطالعات تفصیلی در آن انجام شود و اقدامات عملیاتی لازم را باید انجام دهیم که این موضوع نیازمند اعتبارات ویژه ای است.
وی افزود: دره شیرز با توجه به ویژگی های منحصر بفردی که در خود جای داده قابلیت ثبت بین المللی را دارد اما باید اعتبارات مورد نیاز برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر یونسکو در این منطقه تامین شود.
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدن استان لرستان تصریح کرد: از ویژگی های مهم ژئوپارک ها این است که جوامع محلی را هم در خود درگیر می کنند و در حقیقت هرآنچه که در این منطقه برای گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد از ظرفیت های موجود در منطقه است و این باعث می شود فرهنگ موجود در این مناطق به دنیا معرفی شده و در کنار آن اشتغال خوبی هم برای افراد محلی به وجود بیاید.
وی خاطرنشان کرد: ژئوپارک شیرز از لحاظ زمین شناسی هم ویژگیهای خاص و منحصر بفردی دارد و در مجموع تمتم قابلیت های یک ژئو پارک بین المللی را در خود جای داده است.
فاضلی ابراز داشت: منابع آبی، پوشش گیاهی و جنگلی خاص،طبیعت زیبا و دل انگیز صخره های منحصر بفرد و دیگر ویژگی های خاصی که در دره شیرز وجود دارد برای جذب گردشگر بسیار ارزشمند و مفید است و در صورت ثبت در یونسکو مورد توجه ویژه گردشگران خارجی قرار می گیرد.
وی افزود: وجود محوطه های باستانی بجا مانده از دوره های عصر حجر، از دیگر ویژگیهای خاص دره شیرز می باشد و این موجب شده است تا سازمان میراث فرهنگی هم در طرح جامع گردشگری لرستان توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشد.
فاضلی افزود: حسن ژئوپارک ها این است که گردشگرانی که به دنبال زندگی و بازدید از طبیعت هستند و می خواهند از فرهنگ های جوامع مختلف محلی بازدید کرده و مدتی با اینگونه فرهنگ ها زندگی کنند به این ژئو پارک ها مراجعه می کنند و این موضوع باعث شناسانده شدن فرهنگ های محلی در سطح دنیا می شود.
به گفته وی پیش از این در ایران فقط ژئوپارک قشم ثبت بین المللی شده بود که این موضوع نقش مهمی در حضور گردشگران خارجی در این منطقه داشت اما به دلیل یکسری نواقص ثبت بین المللی این ژئوپارک لغو شد و در حال حاضر هیچ ژئوپارکی از ایران در فهرست یونسکو قرار ندارد.
وی عنوان داشت: استان لرستان ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه ژئوپارک دارد به گونه ای که علاوه بر تنگه شیرز ثبت جهانی ژئوپارک گهر استرانکوه و ژئوپارک پل دختر هم در برنامه است و اگر اعتبارات لازم به ما داده شود مطالعات تفصیلی و جمع آوری مستندات را برای ثبت جهانی این ژئوپارک ها انجام می دهیم.
به گزارش سفیرافلاک در حال حاضر توسط بخش خصوصی در دره شیرز حوض پرورش ماهی ایجاد شده است که این موضوع با تبدیل شدن این منطقه به مقصد گردشگری منافات دارد، لذا برای مشخص شدن ابعاد این موضوع و اینکه چه برنامه ایی برای حل مشکلات آن پیش بینی شده است چندین بار با مسئولان میراث فرهنگی استان تماس گرفتیم که متاسفانه علیرغم پیگیری های فراوان مسولان میراث فرهنگی استان جوابی ندادند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=88393

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کاش ثبت بشه یه مجتمع توریستی اقامتی بزنن برای رشد شهرستان عالیه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.